Aurora Botnia – Wasalinen uusi, ympäristöystävällinen kaunotar

by Alex | Matkoillablogi.fi

Merenkurkun liikenteessä eletään tällä hetkellä jännittäviä aikoja. Uusi, varta vasten tätä liikennettä varten rakennettu alus, Aurora Botnia luovutettiin tänään Rauman telakalle varustamolle ja aloittaa ensi viikonloppuna liikenteensä Vaasan ja Uumajan välillä.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Rauma Yardsin telakalla rakennettavan aluksen piti tulla liikenteeseen jo viime keväänä, mutta uuden aluksen viimeistelytyöt venyttivät luovutusaikataulua muutamaankin otteeseen.

Aurora Botnia tulee korvaamaan Merenkurkun liikenteessä nykyisen aluksen, Wasa Expressin, joka rakennettiin 1981 Wärtsilän Helsingin telakalla Tanskan ja Saksa väliseen liikenteeseen.

Monet povasivat taxfree-myynnin loppuessa, että Merenkurkun liikenne loppuisi siihen ja melko heikoissa kantimissa se välillä olikin. Kovinkaan pitkää katkoa ei liikenteessä kuitenkaan ole missään vaiheessa ollut: laivalinjaa tarvitaan ja käytetään, sillä Vaasan ja Uumajan välillä on aina ollut vahva side niin opiskelun, kaupankäynnin kuin matkailunkin saralla. Neljän tunnin merimatka on huomattavasti mielekkäämpi vaihtoehto kuin 830 kilometrin kierto maantietä pitkin Haaparannan kautta.

Niinpä Vaasan ja Uumajan kaupungit tekivät melko edistyksellisen ratkaisun ja yhdistivät voimansa vuonna 2012 perustaessaan varustamon (NLC Ferry) varmistaakseen Merenkurkun liikenteen jatkumisen Wasaline-nimen alla. yhteisyrityksen tavoitteena oli alusta asti myös saada reitille uusi alus. Oikeudet Vaasanlaivat-nimen käyttöön siirtyi NLC Ferrylle vuonna 2013.
Kaupungit perustivat myöhemmin Kvarken Link Ab’n sekä Kvarken Link Oy’n vastaamaan uuden aluksen tilauksesta ja rakennusprojektista. Suotuisasti kehittyneet matkustajamäärät ovat viime vuosina myös vahvistaneet uskoa uuden aluksen menestymismahdollisuuksiin – myös ajassa taxfreen jälkeen.

Aurora Botnian edeltäjät

Merenkurkun liikenteellä on pitkä historia, jonka jatkumo näyttää nyt uuden aluksen myötä turvatulta. Vaasanlaivat harjoitti Merenkurkun liikennettä vuodesta 1948 aina vuoteen 1993, jolloin yhtiö sulautettiin Silja Lineen. Taxfree-myynnin loputtua liikenne lakkautettiin kannattamattomana vuonna 2000. Liikenteessä seurasi tällöin pitkä epävarmuuden ja epävakauden kausi, jolloin liikenne oli välillä loppua kokonaan. Monet olivat myös sitä mieltä, ettei edellytyksiä liikenteelle enää ollut.

Merenkurkun liikenteessä on ollut monta Etelä-Suomen reiteiltäkin tuttua alusta, esim. Wasa King (ex-Viking Sally), Silja Festival, Fennia, Wasa Queen (ex-Bore Star) sekä Botnia Express (ex-Diana, myöhemmin Alandia). Viimeisimpään itsellänikim on yhteys, sillä osallistuin aluksen siirtyessä Vaasanlaivoille nimikilpailun, jossa ehdotettuani nimeä Botnia Express voitin matkan aluksella. Vapaaliput jäivät käyttämättä, mutta muistan säilyttäneeni pitkään vapaaliput kirjoituspöydän laatikossani – olihan vapaalippu siihen aikaan harvinaista herkkua.

Uuden ajan alus – Aurora Botnia

Uuden, Suomessa rakennetun aluksen suunnittelu aloitettiin vuonna 2016, ja 16. syyskuuta Rauman telakalla alkoi uuden aluksen rakentaminen perinteisellä ”cutting of steel” -seremonialla.

Verrattuna toiseen Rauman telakalla tällä hetkellä rakenteilla olevaan alukseen, Tallinkin MyStariin Aurora Botnia on hieman pienempi alus (suluissa MyStarin vastaavat speksit):

  • Hinta: 120 miljoonaa euroa (n. 250 miljoonaa euroa)
  • Bruttovetoisuus (BRT): 24.300 (50.000)
  • Pituus: 150 m (212 m)
  • Matkustajamäärä: 800 (3.000)
  • Autokannen kaistametrit: n. 1500 m (n. 1.900 m)

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Aurora Botnian autokansi on lähes samaa kokoluokka kuin muuten noin tuplasti isommassa MyStarissa . Tämä kertoo selkeää kieltä siitä, että linjan kannattavuus lepää vahvasti myös rahdin varassa.

Aurora Botnia on suunniteltu päivälaivaksi, ja yleisten tilojen viihtyisyyteen on selkeästi kiinnitetty runsaasti huomiota. Aluksen sisustuksen takana on turkulainen Kudos Dsign, joka on suunnitellut mm. tukholmalaisen Hotel With Urban Deli’in sisustuksen sekä tehnyt suunnittelua Crystal Cruisesille. Sisustuksen on toteuttanut Merima, joka on erikoistunut laivojen sisustuksiin.

Myös työmatkalaisia on muistettu Aurora Botnialla varsin tyylikkään näköisellä Business Loungella – eikö?

Aluksesta löytyy myös 68 hyttiä – havainnekuvien perusteella varsin valoisia ja freessejä sisustukseltaan.

Maailman ympäristöystävällisin alus?

Aurora Botniassa on paljon uusia teknisiä innovaatioita ja etenkin ekologisuus on ollut kaiken suunnittelun johtotähtenä. Alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), mutta aluksella on myös valmiudet biokaasun käyttöön.
Aurora Botnialla ei ole myöskään perinteisiä pelastusveneitä, vaan pelastusjärjestelmä perustuu ”pelastussukan” ja pelastuslauttojen yhdistelmään, joka voidaan aktivoida 90 sekunnissa; kaikki laivan matkustajat voidaan evakuoida alle puolessa tunnissa.

Itse odotan pääseväni näkemään uuden aluksen liikenteessä, ja kieltämättä laiva joka on kaikin puolin tätä päivää saa myös Merenkurkun reitin tuntumaan aiempaa houkuttelevalta vaihtoehdolta kun suuntana on Ruotsin Pohjois-Ruotsi.

Minkälaisia muistoja sinulla on Merenkurkun liikenteestä ja Vaasanlaivoista?

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

1 kommentti

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 26/09/2021 - 11:34 pm

Täytyy myöntää, että en edes tiennyt tuolla välillä olevasta liikenteestä. Mutta itse asiassa tuo voisikin olla varsin näppärä reitti Pohjois-Ruotsiin.

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet