Eilen lanseerattiin maailmanlaajuisesti uusi suomalainen, yhteisöllinen matkaopaspalvelu Create Trips. Uudesta palvelusta uutisoi mm. Markkinointi & Mainonta. Mielenkiintoiseksi palvelun tekee blogimaailman kannalta, että se tarjoaa blogaajille yhteistyömahdollisuuksia ”minimatkaoppaiden” tuotannon ympärillä. Tuotetta on ilmeisesti valmisteltu lanseerausta varten pidemmän aikaan, ja hyvä puoli on, että joukkorahoituksen turvin rahoituspohjaa on saatu kerättyä jo lähes puoli miljoonaa euroa – kunnioitettava saavutus!
Kokeillessani eilen illalla uutta palvelua iPadilla, en vielä ihan heti huutanut hurraata, toisaalta on vielä aivan liian varhaista arvostelle muuta kun ulkoasua koska kohdesisältöä on vielä melko suppeasti applikaatiossa. Applikaation menestys riippuu pitkälti siitä, paljonko sisältöä onnistutaan (nopeasti) samaan tuotettua applikaatioon.
Toistaiseksi vain App Storesta löytyvää applikaatiota kehutaan kauniiksi, ja täytyy myöntää, että käyttöliittymä on visuaalisesti kaunis: paljon isoja kuvapintoja (jotka lukevat sisällön myös Flickr’istä) sekä meditatiivisen kauniita ”hakuprosessikuvia”. Kohteiden käyttäjäkommentit (Foursquaren kautta) täydentävät matkaoppaita. Hieman jäin kaipaamaan vahvempaa yhteisöllisyyttä ja some-kytkentää vinkkien ympärilllä, mutta saattaa myös olla, etten nopean tutustumisen yhteydessä vaan huomannut tätä; yhteisöllisyys tietenkin myös vaatii jonkin verran käyttäjävolyymia ennenkuin rupeaa toimimaan hyvin. Viikonlopun aikana täytyy käydä testailemassa ja tutustumassa appiin tarkemmin.
Applikaatio on luvassa myös Androidille, mutta itse vannoutuneena Nokia-luurin käyttäjänä tietenkin toivon, että myös Windows-versio tulee pian perässä.
Hyvä asia, johon kiinnitin huomiota jo tässä vaiheessa on, että sovellusta voi käyttää myös offline-tilassa (ja silti hyödyntää laitteen gps-toimintoa) – tosin tämä vaatii offline-käyttöoikeuden ostamista (älykäs ansaintalogiikka!). Vaikkakin roaming-kustannukset ovat laskusuunnassa offline-käyttömahdollisuus on arvokas ominaisuus applikaatioissa. Tämän lisäksi ansaintalogiikka rakentuu näköjään ”minimatkaoppaiden” myynnin kautta – niin bloggajien kuin todennäköisesti myös kumppaniyritysten julkaisemina. Ansaintalogiikan miettiminen on mielestäni hyvä asia, koska ilmaisia palveluita ei ole, ja jotta menestymisen mahdollisuuksi olisi pitää myös ansaintalogiikan olla mietitty alusta asti.
Matkailualalla saatetaan ehkä jossain piireissä nähdä uhkana tämä uusi tapa suunnitella matkoja, joka ei sinänsä ole enää kovinkaan uusi: onhan jo monta vuotta otettu apua erilaisten some-palveluista, -kanavista ja -verkostoista matkojen suunnitteluun (blogeja tietenkään unohtamatta). Yhteisöllisyys ja tiedon jakaminen on tätä päivää, omasta mielestäni onneksi, sillä 1+1 on usein enemmän kuin kaksi. Ja onhan jaettu ilo aina paras ilo!
Onnea uudelle yritykselle, jonka kehitystä on erityisen hauska ja mielenkiintoista lähteä seuraamaan koska uusi palvelu tulee tällä kertaa Suomesta – Follow & Like!