Rahtilaivalle rentoutumaan – seriously?
No ihan vakavasti – kyllä! Koska nyt kyseessä ei ole mikä tahansa laiva, vaan Finnlinesin Naantali-Kapellskär-reitin upouusi ropax-alus MS Finnsirius, jolla Seacation onnistuu erinomaisesti.
PR-Matka: Finnlines
Istun hiljaisessa aamujunassa kohti Turku – taas kerran uuden laivan takia. No mieluistahan se on, eikä kauaa tarvinnut miettiä vastausta kun sain Finnlinesilta kutsun uuden Finnsiriuksen tutustumismatkalle. Jännityksellä odotan mitkä minun suosikkini uudella aluksella tulevat olemaan? Tuleeko löytymään jotain parannettavaa? Mitkä ovat aluksen täysosumat? Miten Finnsirius soveltuisi rauhallista rentoutumisristeilyä varten?
Mitkä ennakko-odotukset Finnsiriusta kohtaan?
Aikaisemmassa postauksessa listasin jo muutamia asioita, joita odotin erityisesti näkeväni Finnsiriuksella. Miten sisustus, jota on Vertti Kiven toimisto on ollut mukana suunnittelemassa eroaisi tällä laivalla muista viimeaikaisista laivasisustuksista? Vertti Kiven toimistostahan on viimeisten kymmenen vuoden aikana muodostunut miltei varustamoiden hovihankkijaksi sisustuksen osalta kun uusia laivoja on tuotu meidän vesille. Finnlinesin sisältä vahvan panoksen suunnitteluun on myös antanut Kristiina Uppala (Head of Customer Service).
Finnlinesin blogissa saimme seurata Finnsiriuksen rakentamisvaiheita sekä pitkää kotimatkaa telakalta Itämerelle. Omasta mielestäni oli erityisen mielenkiintoista seurata matkaa miehistön näkökulmasta. Blogissa seurataan muuten nyt kohta valmistuvan sisaraluksen, Finncanopuksen, vaiheita, joten kannattaa seurata blogin kakkoskautta!
Yleisilme – vaaleaa skandityyliä ja merellisyyttä
Ensivaikutelman Finnsiriuksesta saa kun ajetaan laivaan. Tänne nimittäin myös ilman omaa autoa matkustavat saapuvat autokannen kautta, jonne on bussikuljetus terminaalista – vähän niin kuin lentokentällä siirryttäessä platalla odottavaan koneeseen. Bussi pysähtyy autokannella mukavasti tilavan hissin viereen, ja kohta ollaankin jo yläkansien matkustajatiloissa.
Finnsiriuksen yläkansien matkustajatiloissa on helppo unohtaa, että alemmilla kansilla on hieman karumpaa autokansitilaa jopa 300 rekalle – kaistametrejä rekankorkuisilla neljällä autokannella on yhteensä n. 5.200 metriä, eli yli kolme kertaa niin paljon kuin esim. Viking Glorylla.
Yleisten tilojen sisustuksessa materiaalina on monessa kohtaa käytetty metalliverkkoa ja -putkia luomaan hieman rouheampaa ilmettä – mielestäni erittäin onnistunut ratkaisu kun tämä on toteutettu tyylikkäästi ja yhdistelty puuhun ja pehmeisiin tekstiileihin. Hienot, laadukkaan tuntuiset materiaalit kestävät varmaankin täällä hieman paremmin ajan hammasta koska Finnsirius ei ole perinteiseksi bilelaivaksi rakennettu.
Finnsiriuksella on kiinteän sisustuksen ohella myös panostettu designhuonekaluihin, joiden värisävyissä silmä lepää. Joissain kohdissa on käytetty tehostevärejä, mutta missään ei mitenkään häiritsevän räikeästi.
Valaistus on miellyttävän harkittua ja myös valaisimet itsessään sopivat erinomaisesti merelliseen kokonaisuuteen. Valoa tuovat myös isot panoraamaikkunat, joita on kauttaaltaan; erityisesti kannen 11 Arcadella nämä luovat avaruutta ja tuovat upeat saaristomaisemat lähelle.
Näkövammaiset on huomioitu niin hisseissä kuin portaikoissakin, jossa kaiteisiin on merkitty kerros pistekorjoituksella ja lattiamattoon on tehty kohomerkinnät ennen portaita.
Sailor’s Shop
Naantalin reitin laivat poikkeavat mennen tullen Långnäsissä, Ahvenanmaalla, joten näin ollen Finnsiriuksella on myös taxfree-myymälä. Myymälä on melko kompaktin kokoinen, mutta sieltä löytyvät tuliaisiksi kaikki tutuimmat merimyymälöiden makeis-, juoma- ja kosmetiikkatuotteet. Lisäksi myymälässä on pieni vaate- ja asusteosasto. Myös Finnsiriuksella on ajan hengen mukaisesti suurin osa kassoista toteutettu itsepalvelukassoina.
Oman hytin rauhaan viihtymään
Vaikka aluksen yleisissä tiloissa on todella runsaasti viihtyisiä sopukoita, välillä oman hytin rauha saattaa houkuttaa. Finnsiriuksella hyttejä on aluksen 1100 matkustajalle kaiken kaikkiaan 323 ja hyttityyppejä peräti 13 erilaista. Hytit sijaitsevat omassa rauhassaan kansilla 9 ja 10, ja etenkin siellä aluksen pituus (235 m) näkyy pitkien hyttikäytävien muodossa.
Itselläni oli matkalla tilava ja kodikas neljän hengen Comfort-hytti merinäköalalla (17 m2); tässä hyttityypissä on parivuode sekä ylä- ja alavuode,
Vaaleasävyinen ja hyvin valaistu kylpyhuone edustaa laivakylpyhuoneiden normaalikokoa. Ilahduttava yksityiskohta oli oma kattovalo suihkutilassa, mutta jos jotain voisi vielä toivoa niin toivottavasti tulevaisuudessa kylpyverhon sijasta nähtäisiin useammin ovellisia suihkutiloja.
Hytissä huomio kiinnittyy niin kauniisiin yksityiskohtiin (joita on paljon) kuin miellyttävän tuntuisiin, laadukkaisiin materiaaleihin. Itse kiinnitän usein huomiota valaistukseen, ja siksi hytin ovenpielestä löytyvän ohjauspaneelin tarjoama mahdollisuus säätää portaattomasti valaistusta ilahdutti erityisesti. Ikkunoiden edessä on muuten tuplarullaverhot, joista toinen on läpinäkyvä aurinkoverho, joka ei sulje saaristomaisemia ulkopuolelle!
Hyteissä ei ole kokolattiamattoa ja lemmikkien kanssa matkustaville on omat hyttinsä.
Finnlinesin varausjärjestelmän mukaan kahden hengen risteily Naantali-Kapellskär-Naantali tässä hytissä maksaa pe 12.1.2024 yhteensä 212 €.
Stellar Lounge – näköaloja ja omaa rauhaa
Kannella 12 laivan keulassa sijaitseva Stellar Lounge tarjoaa rauhallisen ympäristön saaristomaisemien ihailuun: suurista panoraamaikkunoista on 180 asteen näkymä reitille. Loungen sisäänpääsyyn sisältyy myös pientä purtavaa sekä kahvi, virvokkeet ja viini.
Stellar Loungen yhteydessä sijaitsee myös laivan kokousosasto Me & Co, jonka kolme kokoustilaa voidaan käyttää joko erikseen tai yhdistää n. 70 hengen yhtenäiseksi tilaksi. Tämän lisäksi Stellar Loungen puolella on pari pienempää, erikseen varattavaa, äänieristettyä neuvottelutilaa. Rauhallisia sopukoita työskentelyynkin löytyy loungesta runsaasti.
Saattaisin näköalojen takia jopa harkita lounge-hinnan (65 €) maksamista miniristeilyllä jossa hytti on käytössä – picknick-risteilyillä ehdottomasti!
Merimaisemat saavat vatsan kurnimaan, joten suunnataanpa katseet hetkeksi laivan ruokatarjontaan, sillä Finnlineshan on etenkin Saksan liikenteessä kerännyt kehuja hyvästä ruoastaan. Uusien Superstar-luokan laivojen myötä myös Naantali-Kapellskär -reitin konsepti muuttuu sikäli, että ruokailut eivät enää sisälly laivamatkan hintaan.
Cargo Buffet
Keulassa kannella 11 sijaitseva buffetravintola ei myöskään petä maisemien suhteen; isojen ikkunoiden läpi voi ruokaillessa ihailla ohilipuvia saaristomaisemia – etenkin keulassa, hieman korkeammalla sijaitsevien ikkunapöytien ääressä.
Ennen Saaristolaispöydän lounaskattausta laivan keittiöpäällikkö Katja Eloranta avasi meille hieman buffetravintolan ruokafilosofiaa. Ruokalajeissa korostetaan paikallisia raaka-aineita ja ruokaperinteitä, usein kuitenkin niin että pyritään valmistamaan ruoka hieman uudella tavalla. Maustamiseen käytetään paljon tuoreyrttejä ja osa pöydän antimista on myös lähi- ja pientuottajilta peräisin. Ruoat on jaoteltu eri puolille pitkää buffetpöytää, ja vegaaniset ruoat, leivät sekä jälkiruoat on katettu erillisille pöydille.
Ruoat on aseteltu houkuttelevasti esille, ja Saaristolaispöytä poikkeaa positiivisella tavalla hieman tavanomaisistsa seisovista pöydistä. Itseäni houkutteli etenkin runsas kala- ja äyriäispöytä.
Cargo Buffet katetaan monta kertaa päivässä, ja tarjonta sekä hinta vaihtelevat kellonajan mukaan; tarjolla on saaristolaispöydän lisäksi sekä aamiainen, brunssi, päivällisbuffet että yöpala.
Fisherman’s Bistro – jokaiselle jotakin
Tämä monitoimiravintola on yhdistelmä kahvilaa, ruokatoria, grilliä, ja baaria. Täällä jokainen seurueessa löytää varmaankin eri tiskeiltä mieluista syötävää.
Ravintola on jaettu pienempiin tiloihin, mm. Family Zone lastenastiastoineen perheille ja Pet Zone lemmikkien kanssa matkustaville. Täällä kuten monessa muussakin tilassa on valittavana erityyppisiä pöytiä niin tuolien kuin penkkienkin kanssa. Tämä antaa tilalle elävämmän ilmeen, itse tosin valitsen mieluiten selkänojallisen paikan.
Höyry Spa – rentoutumisen monipuolinen keidas
Kannen 12 peräosasta löytyy aluksen hyvinvointialue, Höyry Spa. Saunaosastolla löytyy kaksi näköalasaunaa, höyrysauna sekä kolme isoa poreallasta, joista on isojen ikkunoiden läpi hyvä näkyvyys ulos (tosin iltapäivällä ei tähän vuodenaikaan näe kuin mustaa ikkunapintaa). Pari riipputuolia sekä lämmitetyt mosaiikkipenkit tarjoavat vilvoittelutilaa sisällä ja viereisellä ulkokannella on lisää lepotuoleja sekä ulkoporeallas. Kauniilla säällä kesällä voi vain kuvitella kuinka tämä kokonaisuus pääsee oikeuksiinsa, toisaalta talvikaudella ulkoporealtaassa istuminen saunan jälkeen keskellä lumipyryä on myös varsin hieno elämys!
Spa-osasto on mielestäni täysosuma, jossa ollaan ensimmäistä kertaa meidän leveysasteilla hyödynnetty myös kansitilaa saunaosaston yhteydessä. Plussaa myös isoista, pehmeistä pyyhkeistä.
Muutama pieni kritiikin aihe kuitenkin on: Pukuhuone on (kuten spa-osastoilla jostain syystä hyvin usein) melko pieni, silmälasien käyttäjänä kaipaisin silmälasihyllyt saunojen ulkopuolelle ja liukastumisvaaran ehkäisemiseksi kumimatto olisi paikallaan oven ja ulkoporealtaan välillä.
Spa-osaston baariin pääsee vilvoittelemaan spasta ja tällä puolella on myös käynti katetulle Under The Stars -ulkokannelle. Baarin yhteydessä on myös pieni myymälänurkkaus, jossa myydään mm. uikkareita, pyyhkeitä ja muuta spa-tarviketta. Kesäkaudeksi kannelle on tulossa myös erillinen Stars-kansibaari.
Höyry Span vierestä löytyy myös kuntosali sekä joogastudio, jossa on mahdollisuus tehdä jooga- ja kuntosalitreenejä videoscreeni-ohjaajan opastuksella.
Sisäänpääsyt: kuntosaliin ja joogastudio 15 €, Höyry Spa (2 h) 25 €, molemmat yhteispakettina 30 €.
Micke’s – Finnlinesin ensimmäinen a la Carte-ravintola
Finnsiriuksen ruokatuotteen kehitykseen on osallistunut keittiömestari Henri Alén, viinilistaa on puolestaan rakentanut sommelier Samuil Angelov. Siksi mietinkin ennen matkaa, miksi a la Carte-ravintolan nimi on Micke¨s (eikä Henkka’s)?
Onko tämän jonkinlainen kumarrus Ahvenanmaan suuntaan vaikkei tällaista yhteyttä käsittääkseni ole?
Tähän sain tällä matkalla vastauksen…
Finnsiriuksen ja Finncanopuksen rakennusprojektista alusta asti Finnlinesin puolelta vastannut Mikael Lindholm (Head of Newbuilding Department) jäi vastikään eläkkeelle, ja eläkkeellelähtölahjana a la Carte-ravintola sai hänen mukaansa nimen Micke’s. Hieno kunnianosoitus ja mielestäni myös osoitus siitä, että Finnlinesilla arvostetaan työntekijöitä.
Nautimme erinomaisen 3-lajin illallisen Micke’s -ravintolassa: paahdettua myskikurpitsaa, salviavoissa paistettua kuhaa sekä paahdettua valkosuklaamoussea passionsorbetin kera – tietysti erinomaisten viinien kera.
3-lajin menu alk. 55 €, lisäksi saatavilla menuihin valitut viinipaketit.
Micke¨s-ravintolaan katetaan myös Premium-aamiainen (24 €), jossa tarjolla on runsas valikoima herkkuja buffetista (myös tuorepuristettua appelsiinimehua!) sekä pöytiin tilattava lämmin annos.
Barrel Bay Bar & Tapas – laivan kodikas olohuonebaari
Tämän tilan ennakko-odotukset olivat korkealla – ja ne täyttyivät: Barrel Bay oli juuri niin kodikkaan ja viihtyisän oloinen kuin havainnekuvista oli voinut aavistaa, jopa hivenen parempi. Finnsiriuksella ei ole liveviihdettä, mutta se ei tarkoita sitä, että viihteestä olisi luovuttu täysin: Barrel Bay’ssä esitetään joka ilta isolla videoscreenillä musiikkiin perustuva ”virtuaalishow”, joita on muutamia eri versioita – meidän matkalle osui elokuvamusiikkiin pohjautuva show. Tätä ei tietenkään voi verrata live-esiintymiseen mutta toimi mielestäni hieman erilaisena konseptina juuri tällä laivalla hyvin.
Barrel Bayn drinkkilistan signature-drinkit on suunnitellut tukholmalainen baarimestari Josephine Sondlo – näitä cocktaileja ja mocktaileja on yhteensä 22 kappaletta, ja koko valikoima lanseerataan vähitellen. Saimme Finnsiriuksen baarimestari Ari Mäkisen johdolla maistella muutamia – mielenkiintoisia makuja oli monta!
Drinkkien erikoisuus on, että laivan baarimestarit valmistavat drinkkien makusiirapit paikan päällä laivalla Josephinen reseptien mukaan – mukana on taas paljon tuoreita yrttejä!
Drinkkien seuraksi tarjolla on myös tapaksia – muista maistaa myös erinomaisia oliiveja jos niistä pidät!
Ympäristöystävällisyys
Sinänsähän jo rahtilaivan ja risteilylaivan yhdistäminen on ekologisesti järkevää, kun tässä yhdistyvät hyöty- ja huviliikenne. Finnlinesin liiketoiminnan painopiste on rahtiliikenteessä ja uudet Superstar-luokan alusten matkustajaliikenteen tuote on nyt jatkokehitetty versio Star-luokan aluksista niin tuplatun matkustajavolyymin kuin puitteiden osalta.
Finnlines asetti vuonna 2008 kunnianhimoisen tavoitteen vähentää laivastonsa CO2-päästöjä 40% vuoteen 2030 mennessä; viime vuoteen mennessä oltiin onnistuttu leikkaaman 27%, joten tavoite näyttäisi olevan saavutettavissa.
Finnsirius edustaa uuden ajan hybriditekniikkaa, jossa akut mahdollistavat sataman saapumisen ja lähdön sähköllä. Laiturissa ollessaan alus kytketään maasähköön, jottei koneita tarvitse käyttää sähköntuotantoon.
Kysyimme kapteeni Timo Dahlbergilta, kuinka pitkään ajoon akut riittäisivät avomerellä: virtaa riittäisi kuulemma pariksi tunniksi, mutta esim. kovassa vastatuulessa akuista voidaan ottaa lisätehoa, jolloin aluksen pääkoneita ei tarvitse ajaa niin isoilla kierroksilla.
Aluksen kiinnitys hoituu kaikissa satamissa imukuppitekniikkaan perustuvalla automooring-järjestelmällä.
Finnsirius – miehistölle selkeä ylpeyden aihe
Finnsiriuksella henkilökunnan ylpeys uudesta aluksesta on näkyy. Miehistöllä on selkeästi hyvä henki ja tekemisen meininki, asiakkaiden kanssa jutellaan mielellään ja henkilökunta toimii oikeasti aluksen kasvoina & lähettiläinä. Tämä on varmaankin heijastumaa myös siitä, että Finnsiriuksella on hyvät miehistötilat, joissa on mm. omat ulkokannet – aluksen kahdesta takasta miehistöllä on omissa tiloissaan toinen!
Finnsiriuksella tulee tunne, että henkilökunnalla on aikaa matkustajille. Jotenkin minulle tuli matkan aikana useamman kerran mieleen Finnjet, jossa matkustajana oli usein samantapainen kiireettömyyden ja välittämisen tunne. Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä on, että Finnjet purjehti aikoinaan Finnlinesin lipun alla.
Finnsirius ei ole pelkästään uusi alus vaan merkitsee mielestäni myös uuden aikakauden alkua Finnlinesilla. Tähän uuden sukupolven alukseen on lisätty huomattavasti upgreidattu matkustajaliikenteen konsepti, joka huomioi tämän päivän kuluttajatrendejä. Finnsiriuksen risteilytuotteessa keskiössä ovat hyvinvointi, rentoutuminen ja arjen hektisyydestä irtaantuminen hetkeksi – aivan yhtä relevantteja myös reittiliikenteen matkustajille kuin risteilijöillekin.
Finnlinesin uusien Superstar-alusten risteilyille on varmasti markkinarako ja itselleni nämä nousivat välittömästi suosikkilistalle. Lähden mielelläni lataamaan akkuja kauniiseen saaristomaisemaan nauttien Finnsiriuksen tarjoamista valoisista ja avarista yleisistä tiloista, erinomaisesta ruoasta sekä mukavien hyttien tarjoamasta rauhasta.
Aikataulu Helsingistä käsin on toki hieman haasteellinen aamulähtöön, mutta jospa risteilyyn yhdistäisikin hotelliyön (Turkuhan on aina hyvä idea!)? Näin kokonaisuus voisi olla hieman rentouttavampi eikä tarvitsisi kömpiä sängystä ennen kukonlaulua. Ja tietysti Finncanopuksen aloittaessa liikennöinnin – näillä näkymin helmikuussa – iltalähtö tarjoaa aikataulullisesti vaihtoehdon.
Onneksi olkoon Finnlines – uskon, että olette tällä investoinnilla valinneet täysin oikean suunnan.
Finnsirius kiilasi itsensä välittömästi suosikkilaivojeni kärkeen ja on todellakin varteenotettava vaihtoehto niin risteilylle kuin Itämeren ylitykseen kun matka jatkuu eteenpäin Ruotsissa. Ja miksei myöskin pitkälle Päivä Tukholmassa-tyyppiselle risteilylle jos ottaa oman auton mukaan…
Finnsiriuksen sisaraluksen Finncanopuksen aloitettua liikenteensä (näillä näkymin helmikuussa 2024) myös piknik-risteilyt tulevat olemaan mahdollisia Naantalista torstaista sunnuntaihin.
Tässä postauksessa mainitut hinnat on tarkistettu Finnlinesin sivustolta 06.12.2023. Hintojen osalta kannattaa huomioida, että nykyään myös laivaliikenteessä on kelluva hinnoittelu, jossa mm. varausajankohta ja kysyntä vaikuttavat hintaan.Tarkat hintatiedot oman matkan suunnittelua varten kannattaa siksi käydä tarkimassa Finnlinesin kotisivuilla.
Finnlinesin Star Clubin jäsenenä saa muuten 5% alennuksen myös tarjoushinnoista!
Oletko sinä jo käynyt tutustumassa uuteen Finnsiriukseen?
Jos et – kiinnostaako?
1 kommentti
Kivalta näyttävä hytti, mutta suihkuverho ei tosiaan ole se optimaalisin vaihtoehto. Enpä ole vieläkään käynyt tutustumassa Finnsiriukseen, mutta kyllähän se kiinnostaisi. Pitää ottaa harkintaan kesälle.