Lufthansan A380 - maailman suurin matkustajalentokone. Kuva: © Matkoilla-blogi

Kokemuksia Lufthansan A380 -superjumbosta

by Alex | Matkoillablogi.fi

Näin hellepäivän iltana palataan taas pitkästä aikaa viimesyksyiseen Karibian matkaan, mutta tällä kertaa tarkemmin risteilyä edeltäneeseen lentomatkaan Helsingistä Miamiin. Olimme punninneet eri reittivaihtoehtoja melko pitkään; Finnairin suora lento Miamiin olisi tietenkin ollut mukavuuden kannalta ehdoton ykkösvaihtoehto, mutta koska reitti avattiin vasta pari viikkoa matkamme jälkeen oli pakko katsoa vaihdollisia yhteyksiä.

Päädyimme loppujen lopuksi Lufthansan lentoihin Frankfurtin kautta. Vaakakupissa painoi hyvän aikataulun lisäksi myös lentoyhtiö sekä viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä, että Lufthansa liikennöi juuri tätä Frankfurt – Miami -reitin vuoroa Airbusin A380-superjumbolla. Hinta ei ollut kaikkein halvin mutta kuitenkin siedettävä, aina pitää kuitenkin arvioida hinta suhteessa kokonaisuuteen.

Ensimmäisen legin taitoimme Helsingistä Frankfurtiin Lufthansan A321-koneella – melko tavanomainen lentokokemus, joka ei poikennut kokemuksessa suuntaan eikä toiseen. Tämä onkin minun kokemusteni mukaan tunnusomaista Lufthansalle: viileän tehokasta toimintaa in der Höfligkeitsform, kohteliasta mutta kuitenkin hieman etäistä – sopii hyvin suomalaiseen luonteeseen! Ja koska matkaan lähdettiin kukonlaulun aikaan kaikki tietenkin komealla auringonnousulla maustettuna.

Aurinko nousee ja pitkä matkapäivä Floridaan alkaa. Kuva: © Matkoilla-blogi

Aurinko nousee ja pitkä matkapäivä Floridaan alkaa. Kuva: © Matkoilla-blogi

Tässä postauksessa ei tosin juututa ensimmäiselle legille, vaan siirrytään suoraan jatkolennolle. Helsingin checkauksessa virkailija totesi, että meillä on melko tiukka vaihto Frankfurtissa (mitä emme olleet ajatelleet vaihtoajan perusteella ( 1 h 15 min), joka oli myös Lufthansan hyväksymä vaihtoaika Frankfurtissa. Totta on, että aikaa kanattaa varata riittävästi koneenvaihtoon, sillä matkaa Terminaali 1’n B-siivestä johon saavuimme samaisen terminaalin samaisen ykkösterminaalin uudehkolle Z-porttialueelle kertyi yllättävän paljon vaikka ko. siivet ihan vastakkain sijaitsevatkin. Tämän päälle vielä passintarkastus, jonka mahdollinen jono voi viivästyttää etenemistä. No, loppujen lopusi ehdimme hyvin, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Boarding

Airbus A380 on iso kone. Siis todella I S O. Paikkoja Lufthansan A380-koneissa on 488-509, joista alakerran turistiluokassa 336-371 paikkaa, versiosta riippuen (yläkerrassa businessluokka 2-2-2 -istuinjärjestelyllä ja kaikkein etummaisena First-luokan 8 paikkaa 1-2-1 -penkkijaolla).

Koska koneeseen lastataan melko lyhyessä ajassa n. 500 matkustajaa, pitää tietenkin myös boarding-järjestelyiden olla tämän mukaan mitoitettuja. Gatella on selkeät opasteet siitä missä järjestyksessä (paikkanumeron mukaan) kone täytetään, missä järjestyksessä ja minkä putken kautta. Itse olin yllättynyt siitä, miten joustavasti ja suhteellisen nopeasti boarding sujui verrattuna moneen pienempään koneeseen.

Lufthansan A380 lastataan saksalaisen järjestelmällisesti - Ordnung muss sein! Kuva: © Matkoilla-blogi

Lufthansan A380 lastataan saksalaisen järjestelmällisesti – Ordnung muss sein! Kuva: © Matkoilla-blogi

Lufthansan A380 - maailman suurin matkustajalentokone. Kuva: © Matkoilla-blogi

Lufthansan A380 – maailman suurin matkustajalentokone. Kuva: © Matkoilla-blogi

Matkustamo

Kaksikerroksinen ratkaisu tuo turistiluokkaan siinä mielessä lisää tilaa, että alakerrassa sivuseinät ovat normaalikonetta huomattavasti pystymmät. Silti ei voi väittää, että liikaa tilaa olisi sivusuunnassa 3-4-3 -istuinjärjestelyllä, avaruutta kylläkin enemmän normaaliin laajarunkokoneeseen verrattuna.

Lufthansan A380 - matkustamo, Economy. Kuva: © Matkoilla-blogi

Lufthansan A380 – matkustamo, Economy. Kuva: © Matkoilla-blogi

Alakerran turistiluokka on ”osastoitu” nejään osastoon, joten vaikka tuolirivejä on paljon matkustamo ei tunnu valavalta ”hallilta”. Koneen seatmap’ia kannattaa tutkia etukäteen ja varata mieluisensa paikat; tähän apuna on mainio Seatguru (Tripadvisor-perheeseen kuuluva palvelu johon on koottu maailman eri lentoyhtiöt ja niiden eri koneversioiden istuinpaikkakartat arvioineen). Meidän hintaluokan lipuissa paikanvaraus (ns. normaalipaikat) maksoi 25 EUR / penkki / suunta, mikä oli mielestämme kohtuullinen lisähinta sille, että saimme haluamamme paikat 87D ja 87E melko takaa, juuri taaemman pentryn edestä. Koska penkkirivit ovat 3-4-3 halusimme D- ja E-paikat (käytävä- ja keskipaikka), jotta meidän ei tarvitsi väistellä kuin toisiamme. Osaston viimeisen rivin paikat olimme valinneet myös siksi, että selkänojat voisi kallistaa taakse hyvällä omallatunnolla, ilman että ketään takanaistujaa häiritsisi. Tähänkin Seatguru antaa vastauksen (tai pikemminkin toisin päin – varoittaa, mikäli kallistumahdollisuutta viimeisellä rivillä ei ole; näillä paikoilla oli täysi kallistumahdollisuus).
Pieni miinus oli paikkojen yläpuolella olleen matkatavaralokeron rajoitettu tila (suurin osa siitä toimi vauvakoppa-säilytystilana), toisaalta penkin alla/takana oli melko runsaasti tilaa hyödynnettävissä. Paikat pentryn edestä ovat tietenkin hieman kaksipiippuinen juttu, koska siinä kohtaa on jonkin verran enemmän liikennettä käytävällä, toisaalta mieluummin pentryn kuin wc’n vieressä.

Penkkiväli oli kohtalainen, ja sanoisin ettei parempi eikä huonompi kuin muillakaan. Pitkäkoipiselle tosin  pidempi lentomatka ei koskaan ole kovinkaan nautinnollinen ellei pääse taittamaan matkaa busineksen puolelle.

Kanssamatkustajiaan ei aina ikävä kyllä saa valita, josta saimme muistutuksen paluumatkan yölennolla, kun edessä istuvat italialaispariskunnat pälpättivät käytävällä äänekkäästi piittaamatta siitä, että vieressä olisi haluttu nukkua. Aikani tätä kunneltua huomautin asiasta, jonka jälkeen oli hetken hiljaisempaa…kunnes heräsin siihen, että edessä ruvettiin prenkkaamaan selkänojan kallistuksen kanssa pidemmän kaavan mukaan…Hohoijajjaa, pitkien lentojen iloja.

Lufthansan A380, Economypaikka. Kuva: © Matkoilla-blogi

Lufthansan A380, Economypaikka. Kuva: © Matkoilla-blogi

Palvelu

Lufthansan A380’ssa palvelu noudatti lentoyhtiön tuttua linjaa. Pieni ero kuitenkin meno ja paluumatkalla näkyi: menomatkalla miehistöllä synkkasi selvästi paremmin ja heistä huokui työnilo ja innostus siitä, että olivat töissä maailman suurimmassa matkustajalentokoneessa. Paluumatkalla oli sitä vastoin selkeästi kireähkö tunnelma jossa aistittavissa oli keskinäistä kisailua ja vääntöä siitä, kuka saa mennä töihin yläkerran businekseen ja kuka ”joutuu” jäämään alakertaan. Ikävä kyllä tämä tunnelma välittyi matkustajille asti.

Myös palveluosaaminen (tai ehkä pikemminkin sen pieni puute) tuli esiin ruokatarjoilun yhteydessä, kun molempiin suuntiin meidän rivin kohdalla olivat jo lämminruokavaihtoehdot loppuneet. Itse en olisi aloittanut pahoittelemalla tätä jokaiselle, vaan pyydellyt anteeksi vasta jos joki olisi valintamahdollisuuksien puutteesta valittanut. Jos en olisi tiennyt valintamahdollisuuden puutteesta en olisi sitä ymmärtänyt kaivatakaan. No, asiakaspalvelu on tunnetusti vaikea laji…

Sekä meno- että paluumatkalla ruoka- ja juomatarjoilu toimivat ihan hyvin (paitsi yllä mainittu vaihtoehdon puute) ja ison koneen väistämättä mukanaan tuoma pieni hitaus. No, pitkällä lennolla on aikaa, joten se ei niinkään haittaa mielestäni. Ruoat edustivat mielestäni melko normilentokoneruokaa, economyssä ruokailun jälkeen snacks- ja juomatarjoilu hoitui pitkälti itsepalveluna pentrystä. Menomatkalla tarjoiltiin ennen laskeutumista vielä välipala ja paluumatkalla lämmin aamiainen.

Koneen viihdejärjestelmä tarjosi enemmän kuin riittävästi ajanvietettä, eikä ainakaan itsellä aika tullut pitkäksi: parisensataa TV-ohjelmaa ja elokuvaa, kolmisenkymmentä radiokanavaa ja musiikkikirjasto erikseen sekä pelejä, kohdetietoa jne.). Kosketusnäyttö ja kyynärnojassa sijaitseva kaukosäädin tosin toimivat hieman vaihtelevasti. Viihdejärjestelmään kuuluu myös melko kattava lennon infojärjestelmä ulkokameroineen, joista oma ehdoton suosikkini oli koneen pyrstössä sijaitseva kamera, josta näki konen ikään kuin ulkopuolisena, yläviistosta.

MatkANTEKO

Airbus A380’n kyyti oli pehmeää ja tasaista, ja matkustamo oli todellakin melko hiljainen. Myös nousu ja lasku sujuivat miellyttävän pehmeästi, mitä olin ehkä etukäteen hieman epäillyt näin ison koneen ollessa kyseessä.

Reitti

Lensimme seuraavalla aikataululla
HEL-FRA   LH855   07.10-09.05
FRA-MIA   LH462   10.20-14.50

MIA-FRA   LH463   17.10-08.10 +1
FRA-HEL   LH848   09.55-13.20

Lufthansan Airbus A380-koneen virtuaaliesittelyyn pääsee täältä.

Korjattu kohta ”…maailman suurimmassa lentokoneessa…” ->  ”….maailman suurimmassa matkustajalentokoneessa…” (04.07.2015)

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

6 kommenttia

Bussi 03/07/2015 - 10:28 pm

A380 ei ole maailman suurin lentokone. Se on suurin matkustajakone.

Lentoyhtiöillä on ”työmaat”, turisti, business tai first määrätty etukäteen, siitä siis ei käydä mitään huutoäänestystä henkilökunnan kesken.

Vastaa
alex 04/07/2015 - 7:32 pm

Kiitos tarkkaavaisuudesta, korjataan tuo asiavirhe! Taitaa olla Antonov An-225 joka pitää hallussaan mailman suurimman lentokoneen titteliä?
Totta, että matkustamohenkilökunnan työvuorolistaan lienee etukäteen määritelty kuka missäkin on; todistettavasti kyseisellä lennolla käytiin kuitenkin (syistä joita emme tiedä) vääntöä siitä, kuka ”saa” mennä busineksen puolelle yläkertaan.

Vastaa
Anna / Tämä matka-blogi 04/07/2015 - 12:42 pm

Lennettiin tuolla myös muutama vuosi sitten Frankfurt-San Francisco. Ei nyt varsinaisesti säväyttänyt. Istuttiin vierekkäin melkein keulilla economyssa, eli silloin seataus oli jotain muuta kuin tuo kertomasi. Yritin mietiskellä miten penkit oli laitettu, mutta yhtään ei palaudu mieleen. Jotenkin tuli tunne, että keskellä olisi ollut viisi paikkaa. Meidän vieressä oli joku seinäke, missä oli se perhanan vauvakoppa, ja kopassa tietenkin penska joka kiljui kovasti.

Hiljainen tuo oli, mutta sivusuunnassa penkit ahtaat, kuten totesit. Tilattiin etukäteen jotkut hindu ateriat, joten normi ruuasta en osaa sanoa mitään. Nuo erikoisruuat oli ihan syötäviä.

Meillä sattui menomatkalla sairaskohtaus koneessa, ja se potilas tuotiin siihen meidän eteen lattilalle verhon taakse makoilemaan. Se sekoitti melko kivasti kaiken, kun lentoemot vain huolehti siitä potilaasta, ja muut matkustajat sai turhaan soitelle kutsunappia. Sitten muutaman tunnin jälkeen potilas kannettiin sinne yläkertaa, ja palvelukin rupesi toimimaan.

”Viihdejärjestelmään kuuluu myös melko kattava lennon infojärjestelmä ulkokameroineen, joista oma ehdoton suosikkini oli koneen pyrstössä sijaitseva kamera, josta näki konen ikään kuin ulkopuolisena, yläviistosta.” -Sama! Ihan huippu kuvakulma. Tuijottelin sitä tuntikausia.

Vastaa
alex 04/07/2015 - 7:55 pm

Muistaakseni Lufthansalla on A380’sta kolme eri versiota, joten se selittänee toisenlaisen muistikuvaasi. Osastojen etummaisissa penkeissä on usein enemmän (lisämaksullista) jalkatilaa, mutta myös juuri niiden yhteydessä olevien vauvakoppapaikkojen takia olimmekin valinneet paikat pentryn edestä.
Sairaskohtaukset aina ikäviä, onneksi omalle kohdalle niitä ei ole sattunut.
Joo, eikö olekin jännää miten melko yksitoikkoisetkin kuvat voivat joskus olla koukuttavia…

Vastaa
jimi 30/09/2016 - 4:53 pm

Lufthansa on ollut hiihtomatkailijalle paras lentoyhtiö, koska skimbavälineet ovat sisältyneet hintaan ja ne eivät ole edes vähentäneet muuta matkatavarakiintiötä. Nykyisin asia on muuttunut sitten ihan päinvastaiseksi; suksipussi Keski-Eurooppaan maksaa 50€/ suunta, ja koneissa on todella vähän kapasiteettiä suksille. Hiihtolomaviikoille täytyy siis varata suksille paikat 5-6 kk etukäteen ja matkakustannuksiin tulee matkatavaramaksun ansiosta 20-30% lisää lipun hinnasta riippuen. Kannattaa siis harkita ja laskea tarkkaan ennenkuin buukkaa hiihtoloman lennot Luftikselta!

Vastaa
alex 02/10/2016 - 8:51 pm

Kiitos kommentista; totta on, että hiihtomatkailussa saa nykyään olla tarkkana vertailtaessa hiihtovarusteiden lisämaksuja. Lufthansa on kotimaisia sinivalkosiipiä kalliimpi tämän lisämaksun suhteen, tosin Lufthansa laskee hiihtovarusteet (sukset, sauvat, monot) yhtenä kokonaisuutena, vaikkakin olisivat pakattu eri laukkuihin (http://www.lufthansa.com/fi/en/Ski-baggage-on-Lufthansa-flights).

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet