Krakova - kulttuurikaupunki. Kuva: © Matkoilla-blogi

Krakova – Wisla-joen kaunotar

by Alex | Matkoillablogi.fi

Krakova oli ollut jo pitkään meidän bucketlistillämme, mutta (kuten jostain syystä meillä useidenkind kohteiden kohdalla on ollut) tähän asti jokin muu kohde oli aina ajanut Krakovan edelle valintatilanteessa. Onneksi tällä kertaa ei käynyt niin, sillä ihastuimme tähän Wisla-joen kaunottareen välittömästi – miksei Krakova ollut jo aikaisemmin päässyt matkakohteeksemme?

Krakova on aika tyypllinen ”maan kakkoskaupunki”. Nämä kaupungit jäävät usein (täysin syyttä) pääkaupungin varjoon, ja itse olisin jopa valmis nostamaan Krakovan Puolan ykköskaupungiksi vaikken Varsovassa ole käynytkään (olisihan Krakovalla maan entisenä pääkaupunkina vaadittavaa kokemustakin). No, pääkaupunkia tuskin vaihdetaan kovin helposti nykyaikana, mutta eräänlainen henkinen pääkaupunki Krakova tuntuu edelleen olevan Puolassa.

Krakova on itä-eurooppalainen suurkaupunki kolisevine Skoda-ratikoineen (upouusia hiljaisiakin löytyy), kivitaloineen ja käsittämättömän konsonanttimäärän omaavine nimineen. Itse yllätyin positiivisesti siitä, kuinka vehreä kaupunki Krakova on puistoineen ja puistikkokatuineen. Päällimmäinen mielikuva joka Krakovasta jäi oli kaupungin rosoisuus, jossa monikerroksisen historian arvet ovat vielä näkyvillä.
Kaupunkikuva kuitenkin viehätti ja teki sympaattisen kaupungin helposti lähestyttäväksi.

Krakova - vehreä kaupunki. Kuva: © Matkoilla-blogi

Krakova – vehreä kaupunki. Kuva: © Matkoilla-blogi

Krakova on kulttuurikaupunki, jossa nähtävää riittää, mm. lukuisia taidemuseoita (joista uusimpien joukossa ehdottomasti mainittava nykytaiteen museo MOSAK Schindler-museon vieressä; tämä jäi kuitenkin valitettavasti ensi kertaan, koska museo oli suljettu maanantaina kun olimme kulmilla).
Suurin osa matkailijoista tungeksii Vanhan kaupungin kaduille, jonne toki mekin suuntasimme ihastelemaan valtavaa Rynek Główny-aukiota ja Verkahallia. Me viihdyimme kuitenkin paremmin juutalaiskaupunginosa Kasimierzissä. Joo, sielläkin oli  matkailijoita pajon, mutta myös paikallisia; pienimuotoisuus tuntui vaan jollain tavalla mukavammalta ja kotoisammalta Kasimierzissä.

Krakova - vanha kaupunki. Kuva: © Matkoilla-blogi

Krakova – vanha kaupunki. Kuva: © Matkoilla-blogi

Krakovan kaupunkilomallamme ehdimme itse kaupungin lisäksi nähdä paljon muutakin, mm. Wawelin linna-alueen, Juutalaisen hautausmaan, Schindlerin museon sekä kahtena retkipäivänä sekä Auschwitz-Birkenaun keskitysleirit että Wieliczskan suolakaivokset. Matkoilla-blogin Instagramia seuraavat ovatkin jo nähneet näistä ensikuvat.

Loppuun vielä muutama yleinen huomio Krakovaan liittyen.

  • Sijainti: Finnair lentää Helsingistä suoraan Krakovaan neljä kertaa viikossa noin kahdessa tunnissa – siis varsin lähellä sijaitseva kaupunkilomakohde.
  • Krakovan lentokenttä: Pieni, kompakti, selkeä ja kiiltävän moderni. Kenttä sijaitsee n. 15 km keskustasta, jonne pääsee niin taksilla, bussilla kuin paikallisjunallakin. Suosittelen Krakow Airport Taxi Servicea (lentokentän oma taksiyhtiö), joka ajaa kiinteillä taksoilla lentokentän ja keskustan välillä; meidän hotellille maksoimme matkasta 89 PLN (n. 22 EUR). Uudet, siistit autot ja ainakin meidän meno- ja paluumatkan perusteella erittäin mukava kuljettaja, jonka kanssa sovimme menomatkalla myös paluukuljetuksen.
  • Liikkuminen Krakovassa: Kaikenkaikkiaan emme kovinkaan paljon käyttäneet julkista liikennettä, sillä Krakova on varsin ”käveltävä” kaupunki.i
    • Taksit: Näiden osalta kannattaa suosia ketjujen takseja (meille suositeltiin esim. Radio-Taxia) ja varmistaa, että ajossa käytetään taksamittaria. Taksilla ajosta Krakovassa meillä tosin ei ole kokemuksia.
    • Golfautot: Näitä 5-8 hengen avoautoja liikkui pilvin pimein Krakovan kaduilla eri nähtävyyksien välillä. Golfautot tarjosivat sekä (luureilla opastettuja) kaupunkikierroksia että matkoja eri nähtävyyskohteiden välillä. Monella oli vakiotaksat pelkistä kuljetuksista, mutta ilmeisesti näistäkin kannattaa aina yrittää neuvotella. Tulos riippuu hieman kumman osapuolen markkinat ovat paremmat.
      Me turvauduimme golfauton kyytiin Schindler-museosta Vanhaankaupunkiin – lämpömittarin näyttäessä +36,9 C matka oli mielestämme melko suolaisen vakiotaksan (80 PLN) arvoinen.
    • Ratikat: Näitä löytyy sekä uudempia että vanhempia ja raitiovaunuverkosto on hyvä. Liput ostetaan etukäteen automaatista, ratikan automaatista (tarkista, että nouset vaunuun jossa on automaatti – kaikissa ei ole!) tai kuljettajalta (josta ilmesesti menee pieni lisämaksu). Muista vielä leimata lippu erillisessä leimauslaitteessa. Lipputyyppejä erilaisia riippuen siitä, haluaako lipun vaihdollisena ja miten pitkäksi ajaksi. 20-minuutin lippu, jolla keskustassa pärjää melko hyvin 2,80 PLN, eli varsin huokea… Meillä ratikan käyttö jäi muutaamaan kertaan lyhyiden etäisyyksien takia.
    • Hop on-hop off -bussit: Näitä kansainvälisten ketjujen busseja liikkuin Krakovassakin; vaikkakin kaupunki on hyvin ”käveltävissä”, hop on-hop off antaa tietenkin – kuten aina – hyvän yleiskuvan kaupungista. Emme käyttäneet tällä matkalla.
  • Yleinen hintataso: Krakova on varsin edullinen kaupunki mitä ravintolassa syömiseen ja juomiseen tulee. Shoppailussa (esim. merkkivaatteet) edullisuus ei näy yhtä selkeästi. Tasokkaasta hotellista saa toki maksaa enemmän (missäpä suositussa matkailukohteessa ei?), mutta silti hotellien hintataso on mielestäni kohtuullinen.
  • Turvallisuus: Kuten kaikissa suurkaupungeissa (Krakova on suurkaupunki, jossa on n. 760.000 asukasta vaikkei tältä aina tunnukaan) normaali varovaisuus ja tarkkaavaisuus sekä tavaroista huolehtiminen on paikallaan. Me emme kokeneet missään kohtaa matkamme aikana oloamme turvattomaksi liikkuessamme kaupungilla.

Pysykää kanavalla – lisää postauksia tulossa Krakovasta!

Minkälaisia kokemuksia teillä on Krakovasta; oletteko käyneet ja pidittekö kaupungista?

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet