*** Yhteistyössä: Risteilykeskus ***
Risteilyvarustamoiden kansainvälisen järjestön, Cruise Lines International Associationin (CLIA) jäsenvarustamoilla on tällä hetkellä reilut 270 risteilylaivaa liikenteessä eri puolilla maailmaa. Helsingissä risteilylaivoja käy tänä kesänä peräti 72, mikä kertoo Itämeren suosiosta kansainvälisten risteilyiden kohdealueena. Risteilykeskus järjestää taas tänä kesänä laivavierailuja Helsingissä, vierailin Risteilykeskuksen kutsumana Norwegian Cruise Line-varustamon Norwegian Pearl-aluksella.
Mikä NCL?
Maailman kolmanneksi suurin risteilyvarustamo Norwegian Cruise Line (NCL) perustettiin vuonna 1966 nimellä Norwegian Caribbean Line. (nykyisellä nimellä varustamo on toiminut vuodesta 1987). Nimestään huolimatta kyseessä on amerikkalainen varustamo joskin toinen perustajista oli norjalainen, Knut Kloster. Yhtiökumppaniksi lähti Ted Arison, joka kuitenkin jätti yhtiön jo vuonna 1972 perustaakseen Carnival Cruise Linen. Miehet aloittivat yhdessä 3 ja 4 vuorokauden risteilyt Miamista Bahamalle Sunward-nimisellä aluksella, n. 8.600 tonnin autolautalla, joka oli alunperin rakennettu Klosters Rederi’lle liikennöimään Ison-Britannian ja Gibraltarin välillä.
Kauas on kuitenkin tultu Sunwardin ajoista, sillä tätä nykyä NCL’n 17 aluksen laivaston suurimmalla aluksella, vuonna 2018 valmistuneella Norwegian Blissillä tonneja on 168.028 ja pituutta 333 metriä. Vaikka Norwegian Bliss yltääkin tällä hetkellä vasta sijalle 12 maailman suurimpien alusten listalla, Norwegian Cruise Line-varustamon osuus maailman risteilymatkustajista oli viime vuonna n. 8,7% mikä oikeuttaa kolmossijaan maailmassa.
Suurempi osa NCL-varustamon aluksista on keskikokoisia, joskin uusimmat Breakaway Plus-luokan alukset ovat kooltaan reilusti yli 150.000 tonnisia, n. 4.000 matkustajan aluksia.
Norwegian Cruise Line on ollut vahvasti mukana risteilytuotteen kehityksessä ja tuonut alalle monia uutuuksia sekä esitellyt ensimmäisenä uusia innovaatioita risteilylaivoillaan – esimerkiksi seuraavat:
- 1977 – oma yksityissaari Great Stirrup Cay esiteltiin Bahamalla (muut varustamot seurasivat esimerkkiä omilla yksityisrannoillaan vasta 1990-luvulla)
- 2000 – Freestyle cruising-konsepti esiteltiin ja matkustajille annettiin ensimmäistä kertaa mahdollisuus valita illalliskattauksen aika vapaasti – käytäntö, joka löytyy nykyään useimmilta risteilyvarustamoilta eri nimillä
- 2007 – keilarata tuotiin ensimmäistä kertaa risteilyalukselle
- 2010 – The Haven, oma, ylellinen matkustusluokka lisäpalveluineen esiteltiin
Norwegian Pearl – faktat
Norwegian Pearl on keskikokoinen laiva, mutta silti strategiset mitat ovat melkoisia: tonneja 93.530, pituutta 294 metriä ja kansia 15. Vuonna 2006 Meyerin telakalla, Papenburgissa rakennettu alus on järjestyksessä kolmas Jewel-luokan neljästä aluksesta, ja siihen mahtuu enimmillään 2.394 matkustajaa, joista huolehtii 1.099 miehistön jäsentä.
Alus risteilee talvikaudella sekä Karibialla että Panaman kanavalla ja kesäkaudella 2019 niin Pohjois-Euroopassa kuin Välimerelläkin.
Millä odotuksiN lähdin tutustumaan Norwegian Pearliin?
Kuinka paljon risteilijät voivat loppujen lopuksi erota toisistaan? Jos on nähnyt yhden, eikö sitten kaikkia? En usko vaikka tyylieroja onkin eri varustamoiden ja alusten välillä, joten lähdin mielelläni ottamaan selvää mikä erottaa juuri Norwegian Pearl-aluksen muista.
Varustamon nimestä päätellen voisi kuvitella aluksen olevan norjalaistyylinen, mutta varustamon sivuilla olevista kuvista päätellen asennoiduin siihen että vastassa olisi sekä sisältä että ulkoa melko värikäs ja amerikkalaiseen makuun tehty alus.
Koska Norwegian Cruise Line on Freestyle Cruisin-konseptillaan ollut rennomman risteilykulttuurin uranuurtaja pohdin myös josko tämä näkyisi jotenkin laivalla.
Nettisivujen kuvien perusteella aluksen ravintoloista kiinnosti nähdä Moderno, Cagney’s sekä Teppanyaki ja myös peräkannen Great Outdoors Bar näytti kivalta. Pienellä varauksella suhtauduin sitä vastoin aluksen kahteen pääravintolaan, Indigoon ja Summer Palaceen sekä Bliss-yökerhoon – paljolti runsaasta värienkäytöstä johtuen.
Minkälainen alus Norwegian Pearl oli lähemmin tarkasteltuna?
Yleisesti ottaen pidin Norwegian Pearlista ja alus yllätti positiivisesti, sillä värienkäyttö ei ollutkaan ihan niin railakasta kun olin ennakkoon odottanut; nettimaailmassa kuvien rajaukset ja kuvankäsittely voivat selkeästi muuttaa todellisuutta myös toiseen suuntaan.
Norwegian Pearl on suhteellisen matala alus, joten kynnys hyötyliikunnan harrastamiseen portaissa on matala, etenkin mikäli hytti sijaitsee ylemmillä kansilla. Koska aluksella on kuitenkin pituutta, askeleita kertynee viikon aikana yhtä paljon kuin isommillakin risteilylaivoilla.
Alus oli mielestäni hieman sokkeloinen ja jäin hieman kaipaamaan leveitä, avaria kulkuväyliä. Plussaa kuitenkin siitä, että pääkannet (kannet 6 ja 7) ovat kattokorkeudeltaan korotettuja mikä tuo mukavasti avaruutta.
Freestyle cruising näkyy aluksella varmaankin parhaiten ruokaravintoloiden määrässä: tarjolla on 7 hintaan sisältyvää ja 7 lisämaksullista ravintolaa.
Omat suosikkikohdat laivalla keskittyivät melko pitkälti juuri ravintoloihin; tässä oma Top-5, tosin ei keskinäisessä järjestyksessä.
La Cucina
Summer Palace
Cagney’s
Great Outdoors Bar
Yökerho Bliss
Kenelle suosittelisin Norwegian Pearl-alusta?
Alus sopii hyvin niille, joille pienempi on kauniimpaa ja kodikkaampaa. Tässä kohtaa pitää toki muistaa, että 2.400 kanssamatkustajaa on sekin melkoinen määrä, mutta todennäköisesti tämänkokoisessa aluksessa väki jakaantuu luonnostaan niin, ettei kovinkaan usein synny ruuhkaista tunnelmaa.
Aluksella tuntee varmaankin olonsa kotoisaksi mikäli värikäs sisustustyyli miellyttää – jotkut tilat kun ovat hyvinkin värikkäitä.
Alus sopii myös hyvin niille, jotka eivät kaipaa aurinkokansilla paljon adrenaliinipitoisia aktiviteetteja: aurinkokannella on kaksi pääallasta sekä muutama poreallas. Lisämaksullisella spa-osastolla on lisäksi iso poreallas sisätiloissa.
Lapsiperheiden on hyvä huomioida, että aluksella ei ole pitkiä vesiliukumäkiä, temppuratoja yläilmoissa jne. – huimapäisin aktiviteetti lienee aluksen peräkannella sijaitseva pieni kiipeilyseinä.
Laivavierailut tarjoavat mainion mahdollisuuden käydä ottamassa selvää etukäteen, miten tietyn aluksen tyyli ja tunnelma istuu omaan makuun. Risteilykeskus järjestää kesän 2019 aikana yhteensä parikymmentä laivavierailua Helsingissä.
Onko sinulla risteilykokemuksia Norwegian Cruise Linen Jewel-luokan aluksista?
Korjaus 16.6.: NCL’n yksityissaaren nimi korjattu Great Stirrup Cay’ksi.
2 kommenttia
No huhhuh, ison informaatiopläjäyksen kirjoitit, erinomaista työtä.
NCL:n Jewel-luokasta on kokemusta kolmelta risteilyltä, kaksi kertaa Norwegian Jewel ja kerran Norwegian Gem. Oikein mukavia risteiltäviä ovat olleet.
P.s. Great Stirrup Cay (ei Bay) on muuten ihan kiva saari. Menisin mielelläni toistekin.
Kiitos kommentista, joskin hieman viiveellä! Kiitti myös virheen huomaamisesta – NCL’n yksityissaaren nimi nyt korjattu Great Stirrup Cay’ksi.