Matkailun tulevaisuus

by Alex | Matkoillablogi.fi

Tänä keväänä olemme saaneet pohtia matkailun tulevaisuutta toden teolla, kun niin matkailu kuin maailmakin pysähtyi. Ennalta ja arvaamatta.
Halusin kirjata muistiin omat mietteeni siitä, mitä ajattelen tulevaisuuden matkailusta ja siihen liittyvistä väistämättömistä muutoksista. Ihan jotta voisin joskus tulevaisuudessa verrata omia mietteitäni koronakevään lopulla realisoituneeseen, muuttuneeseen maailmaan.

Tämän postauksen alkuun on ehkä syytä myös muistuttaa siitä, että se perustuu omiin pohdintoihin ja näkemyksiin siitä, millaiseksi minä uskon matkailun muuttuvan maailmassa, joka opettelee elämään uudessa normaalissa.

Matkailu tulee muuttumaan – emme vain vielä tiedä miten

Mitä tapahtuu kun rajoitukset poistuvat? Moni meistä kaipaa vapautta liikkua ja matkustaa, ja on helppo ajatella että kaikki kirmaavat matkaan välittömästi kun se on mahdollista. Osa varmaankin tekee niin, mutta eivät kaikki. Luulenpa, että useimmat meistä punnitsevat erittäin tarkasti niin kohdetta kuin riskejäkin ennenkuin seuraavan kerran suuntaamme uusiin seikkailuihin. Itse uskon, että matkailun isompi palautuminen kohti entistä tapahtuu vasta sen jälkeen kun koronarokote on saatu käyttöön.

Matkailu tulee muuttumaan. Pakon edessä, jotta se voi jatkua ja jotta ihmisten luottamus liikkumiseen palautuu. Uskon, että useat meistä jakavat tämä mielipiteen. Itse uskon, että  matkailu on tulevaisuudessa varovaisempaa ja matkapäätöksiä harkitaan tarkemmin kuin ennen. Kaikki spontaanit matkapäätökset tuskin häviävät, mutta nämä tulevat todennäköisesti vähenemään. Matkaa suunniteltaessa turvallisuusnäkökohdat tullaan todennäköisesti ottamaan entistä tarkemmin huomioon ja veikkaanpa, että UM:n matkustustiedotteisiin tullaan kiinnittämään huomiota aivan eri tavalla kuin ennen.

Iso kysymysmerkki lienee miten taataan turvallisuus kaikissa tilanteissa, joissa matkailijoita on samassa paikassa paljon. Näitä tilanteitahan matkaillessa tulee aika usein eteen.

KOTIMAAN KESÄ 2020 ON KUUMA

Vielä ei tiedetä miten matkustussuosituksia tullaan kesäksi muuttamaan, joten on vaikea arvioida millaista matkailu tulee olemaan tänä kesänä.  Laajalti on povattu, että kesä 2020 tulee olemaan todellinen kotimaanmatkailun kesä. Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, sillä tutuissa ympyröissä tai suhteellisen lähellä kotoa sijaitsevissa kohteissa tuntuu ainakin turvallisemmalta. Kotiinpaluukin on tarvittaessa mahdollista ilman suurempia ongelmia.

Nyt onkin kotimaan kohteiden tuhannen taalan paikka näyttää, että kotimaassamme on vaikka kuinka paljon nähtävää ja koettavaa. Käsissä on mahdollisuus johon voi joko tarttua tai olla tarttumatta.

Vähitellen ulkomaille

Monet meistä kaipaavat ulkomaille; itsekin myönnän, että kaipaan kovasti ulkomaanmatkailun tuomia elämyksiä.

Matkailu tulee todennäköisesti avautumaan hitaasti, askel kerrallaan. Paljon on tässä yhteydessä puhuttu matkustuskuplista ja  luotettavista maista niin, että matkailu avautuu ensin samankaltaisessa tautitilanteessa olevien maiden kesken. Näin ollen todennäköistä on, että Baltian maat ovat ensimmäisiä maita, jotka avautuvat uudestaan suomalaisille matkailijoille. Ruotsin matkailun osalta avainasemassa on miten koronatilanne kehittyy siellä – toivottavasti pian parempaan suuntaan.

Suomalaisten kesämatkailussa Itämeren risteilyt ovat perinteisesti olleet keskeisessä asemassa. Kyseessä on volyymibusiness, jossa paljon ihmisiä on tiiviisti samassa paikassa. Tai on ollut, sillä lähitulevaisuudessa matkustajamäärä on varmaankin pakko rajoittaa, jotta turvaetäisyydet voidaan taata laivoilla. Siinä tapauksessa laivayhtiöiden on varmaankin haasteellista saada liikenne kannattavaksi, mikä saataa heijastua myös risteilyjen hintoihin. Toisaalta laiva joka kulkee 50% täyttöasteella on parempi vaihtoehto kuin laiva joka ei kulje ollenkaan tai pelkästään rahdin takia. Palvelukonsepteja tullaan varmaankin hiomaan, ja itse olen ajatellut että ainakin buffet-ravintoloiden osalta muutokset ovat väistämättömiä.

Lentoliikenne on toinen matkailualan osa joka on koronan aikana pysähtynyt miltei täysin. Ennusteista riippuen arvioidaan, että voi kestää jopa useita vuosia ennenkuin ala on taas palannut entisiin liikennemääriin. Konkursseja on jo nähty, ja itse uskon että niitä tullaan näkemään vielä lisää kuten myös fuusioita. Tarjonta tulee väistämättä vähentymään ja sen myötä voidaan todennäköisesti odottaa myös hintojen nousua. Itse en kuitenkaan usko siihen malliin, että lentokoneet lentäisivät tyhjillä riveillä turvavälien takia.

KETKÄ OVAT MUKANA jatkossa?

Millaisena tulevaisuuden matkailuala tulee sitten näyttäytymään Suomessa? Ikävä kyllä varmaan aika erilaisena, sillä todennäköisesti tulemme näkemään myös hyvinhoidettujen ja vakiintuneiden yritysten kaatuvan. Samalla kun alalta karsiutuu vanhoja yrityksiä uskon että uusia, elinvoimaisiakin kuitenkin syntyy.

Sääntelyyn tarvitaan muutoksia ja yhteisvastuuta pitää kasvattaa koko palveluketjussa niin, että kaikki ketjun osat kantavat oman osansa taloudellisesta vastuusta. Koronakriisi on myös hyvä muistutus siitä, että alan pitää oppia arvostamaan palveluitaan korkeammalle myös hinnallisesti, jotta turvataan niin riskien kantokyky mutta saadaan ennenkaikkea myös kunnon korvaus osaamisesta ja tietotaidosta. Tärkeää olisi nyt turvata, että meillä on myös tulevaisuudessa käytettävissä sitä kotimaista osaamista jota matkatoimistoissa ja matkanjärjestäjillä on. Mikäli kotimaisia yrityksiä kaatuu vaarana on, että tyhjiön täyttävät ulkomaiset toimijat. Uskon nimittäin, että tulevaisuudessakin tulee olemaan kysyntää matkailutuotteista.

Veikkaanpa myös, että koronakriisin myötä ymmärrys pakettimatkan tuomasta turvasta suhteessa omatoimimatkaan (jossa matkailija on melko yksin ja oman onnensa nojassa maailmalla) korostuu entisestään.

Kaukomatkailun tulevaisuus

Vaikkei kaukomatkailu tulevaisuudessakaan varmaan häviä, se tulee tuskin enää olemaan niin huoletonta kuin tähän asti. Riskejä punnitaan todennäköisesti vieläkin tarkemmin ja matkalle lähtöä harkitaan todennäköisesti toisenkin kerran. Uskon, että pakettimatkakin otetaan yhä useammin harkintalistalle kun suunnataan kauemmas.

Aivan oma lukunsa ovat kaukoristeilyt, jotka ovat koronapandemian aikana olleet paljonkin esillä. Kansainvälisillä risteilyvarustamoilla onkin paljon työtä edessään, jotta saavat matkailijat vakuuttumaan risteilyjen turvallisuudesta – etenkin  suurilla, megaluokan aluksilla joihin mahtuu 5000-6000 matkustajaa.
Todennäköistä on myös, että myös näillä aluksilla nähdään paljon muutoksia käytännön järjestelyissä esim. ruokailujen, retkien ja ihmisjoukkojen liikuttelun suhteen.

Mitä korona on muuttanut matkailussa?

Ainakin ymmärrys siitä, miten ohuen langan varassa elämme tässä globaalissa maailmassa on lisääntynyt.
Onko korona tuonut maailmaan enemmän solidaarisuutta ja empatiaa? Toivottavasti.
Uutta ajattelua ja innovatiivisuutta? Kyllä, varmaan jonkin verran.
Onko pandemia vähentänyt ihmisten halua matkustaa? En usko…

Uskon, että samalla tavalla kun sosiaalinen eristäytyminen on lisännyt kaipuutamme tavata toisiamme, nähdä toisia ihmisiä ja liikkua huolettomasti myös matkailun kaipuu on iso. Ihmiset ovat nykyään niin tottuneita matkustamaan ja monelle se on niin itsestään selvää, ettei sitä edes huomaa ennen kuin mahdollisuutta rajoitetaan. Toivottavasti osaamme tulevaisuudessa arvostaa matkustamisen mahdollisuutta jälleen enemmän. Syytä olisi, etenkin kun kaikilla ei ole enää koronan jäljiltä taloudellista mahdollisuutta matkustaa. Eivätkä kaikki myöskään ole enää keskuudessamme matkustamassa.

Matkailu ei tule koskaan olemaan entisellään, mutta silti matkailu tulee jatkumaan – tälläkin kertaa. Tästä eteenpäin kuitenkin käsidesipullon kanssa, maskin takaa ja turvavälit noudattaen. Suurin kysymysmerkki on miten nopeasti luottamus palautuu, miten nopeasti palataan takaisin lähemmäs entisiä matkailijamääriä ja palautuuko matkailun jyrkkä kasvukäyrä koskaan entiselleen. Maapallon kestävän kehityksen kannalta on ehkä myös hyvä pohtia onko se edes toivottavaa?

Me suomalaiset voimme kaikki kantaa oman kortemme kekoon ja tukea tänä kesänä kotimaan matkailuyrityksiä: suurin osa ulkomaisista matkailijoista puuttuu todennäköisesti tänä vuonna Suomen kesästä, joten meillä jokaisella on vastuullinen tehtävä auttaa tämän vajeen paikkaamisessa. Turvallisesti ja toisiamme vastuullisesti huomioiden, kotimaisia matkailuyrittäjiä tukien.

Miten sinä luulet, että matkailu tulee muuttumaan koronapandemian jälkeen?

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet