Viime viikolla lentokoneessa se tapahtui taas. Finnairin koneen noustua ilmaan ja turvavyömerkkivalon sammuttua toistui tuttu koreografia, jonka lentoemäntä tottunein ottein suoritti muutamalla ripeällä kädenliikkeellä: Rrrritsss, kiepautus, veto – ja niin kevyt väliverho oli vedetty matkustamon poikki erottamaan economy-luokka koneen etuosan businessluokasta.
Katsellessani tätä näytelmää rupesin miettimään miten maailma on muuttunut ja miten lentäminen on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana arkipäiväistynyt. Koneen saavuttaessa lentokorkeuden mietin myös mihin ihmeeseen businessluokan erottaminen verholla turistiluokasta perustuu? Tuskin oikeastaan mihinkään järkiperäiseen, eikä ainakaan siihen, että sillä taattaisiin rauhallisempi matkanteko verhon edessä matkustaville; kevyt verho kun ei estä ääniä. Onko siis oikeastaan kyseessä ”kateusverho”, jonka tarkoituksena on pönkittää verhon edessä matkustavien statusta? Ainakin se merkkaa rajaa joka viestii että ”tästä ei kuljeta” ja ”tästä alkaa hieman eksklusiivisempi puoli”. Businessluokka tai kuten suomenkielellä tämä tavattiin ennen myös kutsua: liikemiesluokka (siis ihan oikeasti – liikemiesluokka… ). Tänä päivänä liikematkustajia matkustaa tässä luokassa yhä harvenemevassa määrin, ja ainakin lyhyellä Tukholman reitillä jolla itse usein kuljen on businessluokan rivien määrä usein melko vähäinen.
Businessluokka – verhottua luksusta, vai mennyttä aikaa?
Kaukana ovat jo ne ajat, jolloin lentäminen oli harvojen herkkua ja siihen liittyi jonkinasteinen glamour. Samalla tavalla kaukana ovat myös ne ajat, jolloin businessluokka oli huomattavasti korkeatasoisempi tapa matkustaa. Ainakin jos puhutaan lyhyistä Euroopan reiteistä, joilla businessluokan tuote ei nykyään eroa merkittävästi turistiluokasta; useimmiten penkkivälikin on sama. Joo, toki – eroja on ruoka- ja juomatarjoilussa (etenkin kun turistiluokan lippuun ei enää aina edes kuuluu tarjoilua). Väitän, että Euroopan lennoilla businessluokassa maksetaan ensi kädessä lipun joustavuudesta ja muutosmahdollisuuksista. Mannertenvälisillä lennolla tilanne on tietenkin toinen: isoissa laajarunkokoneissa businessluokan matkustusmukavuus eroaa täysin turistiluokasta väljästi aseteltuine, leveine, makuuasentoon taittuvine penkkeineen. Pitkällä työmatkalla ymmärränkin sijoituksen matkustusmukavuuteen.
Maksaisinko Euroopan lennolla busineksestä? En lyhyellä lennolla, mutta hieman pidemmällä Euroopan lennolla olen kylläkin hyödyntänyt lentoyhtiön kanta-asiakaspisteitä matkustusluokan korotukseen. Pidemmällä mannertenvälisellä lennolla (laajarunkokoneella) saattaisin kylläkin harkita businessluokkaa, mikäli upgraden sattuisi saamaan hyvään hintaan huutokaupassa tai pisteillä. Täyttä hintaa olisin tuskin koskaan valmis maksamaan businessluokan lipusta leveämmästä lepotuolista huolimatta.
Mikä on uusi luksus?
Paluumatkan taitoin Norwegianin koneella, ja havahduin siihen ettei koneessa enää ollut matkustamon etuosaa erottavaa verhoa. Siitäkin huolimatta, että eturivien paikat myydään korkeampaan lisähintaan. Tosin väliverho ei ehkä oikein istu lentoyhtiölle, joka pyrkii vahvasti luomaan edullista hintamielikuvaa.
Ennen verho erotti luksuksen tavanomaisesta, mutta uskon, että verhon erottama businessluokka edustaa jo vanhentunutta kuvaa ylellisyydestä. Jakamistaloudessa jossa yhteisöllisyys on noussut entistä suurempaan arvoon luksus määritellään uudestaan.
Mikä sitten on uuden ajan luksusta? Uskon, että uusi luksus tarkoittaa lentokoneessa tuotteen ja palvelun personointia kulloisenkin tilanteen mukaan. Wifi ja saumattomasti toimivat digipalvelut ovat jo oletus. Tila ja avaruus voi olla luksusta. Joskus kaivataan omaa rauhaa, mutta toisinaan ehkä matkalla kaipaisi sosiaalisuutta. Lentokoneessahan voi ihan sattumalta törmätä todella mielenkiintoisiin ihmisiin, mutta nykytekniikan avulla yhteisten intressien kohtaamista voisi varmaankin edesauttaa. Tulevaisuuden lentokoneiden matkustamot tulevat varmaankin tarjoamaan myös paljon suurempaa monimuotoisuutta kuin nykyään.
Olisiko verhojen aika jo ohi lentokoneissa – mitä mieltä sinä olet? Miten sinä määrittelisit uuden luksuksen