Kuten Matkoillablogin Instagram-tiliä seuraavat jo huomasivatkin, viime keväänä suunnattiin lomailemaan Singaporeen lämpöön huhti-toukokouun vaihteessa. Koska yleensä matkailemme etupäässä Euroopassa, Singaporen matka nostatti taas pitkästä aikaa pienen kihelmöinnin vatsanpohjaan lähdön lähestyessä. Kihelmöintiä lisäsi, että Kaukoitä oli meille ennestään tuntematon kolkka maailmasta. Lähtökohdat olivat siis varsin positiiviset ja matkakuume kohdillaan kun lähtöpäivä koitti.
Alunperin matkaan piti lähteä jo syksyllä 2016, mutta erinäisistä syistä matka lykkääntyi keväälle 2017. Singaporea oli kuitenkin tutkailtu ’sillä silmällä’ jo jonkin aikaa, joten päätimme pitäytyä matkasuunnitelmissa, vaikka ajankohta vaihtuikin kevääseen. Vuodenajan vaihtuminen kun ei Singaporessa vaikuttanut mainittavammin lämpötilaan – sademäärään ehkä hieman ja senkin suhteen meille vain positiiviseen suuntaan.
Odotuksemme Singaporea kohtaan olivat ennen matkaa korkealla. Odotimme siistiä ja järjestäytynyttä kaupunkia, joka olisi sopivassa määrin eksoottinen, mutta tarjoaisi silti jonkinlaista tuttuutta ottaessamme ensituntumaa Kaukoitään. Ja rantalomailijoita kun emme juurikaan ole, tämäkin puolsi kaupunkikohteen / Singaporen valintaa.
Matkat taitoimme mennen tullen Finnairin suoralla Singaporen lennolla, jota liikennöidään uudella Airbus 350XWB’llä. Lentokentälle suuntasimme hyvissä ajoin, jotta ehtisimme nauttia kaikessa rauhassa matkallelähdön positiivisesta jännityksestä Finnairin non-Schengen -loungessa – tämä pieni luksus on mielestäni parhaimpia tapoja käyttää lentopisteitä. Illan jo lähestyessä puoltayötä siirryimme lähtöportille odottamaan koneeseen nousua. Lento ei ollut läheskään täynnä, joten saimme nauttia kahdestaan omasta kolmen paikan rivistä.
350XWB’n turistiluokan penkeissä jalkatilaa on mielestäni pidemmällekin ihmiselle ihan kohtuullisesti, tosin tilaa ei koskaan ole lentokoneessa liikaa, etenkään pitkällä lennolla. Hieman helpotusta antaa penkin selkänojan fiksu ja tilaa säästävä kaato, joka 350XWB’ssä siirtää myös istuinosaa eteenpäin eikä näin tee takana istuvan elämää liian tukalaksi.
Yölennolla nukkuminen onnistuu niin tai näin, mutta kukaan tuskin tulee aivan levänneenä perille vietettyään yön lentokoneessa. Nukkumisen onnistuminen on tietenkin myös paljon lentoaikataulusta kiinni, ja sen suhteen täytyy kiitellä sekä meno- että paluulennon aikatauluja, jotka istuvat lähtömaan vuorokausirytmiin mahdollisimman hyvin.
Itse onnistuin viettämään 4-5 h nukkumatin seurassa, joten miltei puolet pitkästä lennosta kului nopeasti. Muuten lennon ohjelma piti huolen siitä että tekemistä riitti: lennon alussa tarjottu illallinen (kaalilaatikkoa punaviinin kera – hmmmm, ei hassumpi ydistelmä!), pitkä elokuva, musiikin kuuntelua ja ulkokameroiden ja reittikartan seuraamista. En taaskaan ehtinyt blogikirjoitusten puolellle lennon aikana – onko normaalia, kysyy nimim. ”Epätietoinen”. Itse asiassa pitkä lento on mielestäni aika ihana, kun edessä on monta tuntia omaa aikaa, jonka voi täyttää juuri niin kuin haluaa. Summa sumarum kahdentoista tunnin lento meni yllättävänkin nopeasti sekä meno- että paluumatkalla, eikä pahempaa puutumistakaan tapahtunut kun välillä kävi jaloittelemassa.
Finnairin Singaporen lento on yksi niistä, jossa matkustamohenkilökunta on kokonaisuudessaan ulkomaista (tässä tapauksessa singaporelaista). Molempiin suuntiin palvelu oli ihan hyvää, joskin paluulennolla huomattavasti eleettömämpää kuin menolennolla. Finnairin kannattaisi ehkä kommunikoida tämä selkeämmin, jotta pelkästään englanninkielellä (tai malaijiksi tai kiinaksi) hoituva matkustamopalvelu ei tule kenellekään ikävänä yllätyksenä. Itselleni tämä ei ole ongelma (ja ymmärrän tämän hyvin koska asiakaskuntakin tulee suurimmaksi osaksi muualta kuin Suomesta), mutta jollekulle saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että suomalaisessa lentokoneessa ei saa palvelua suomenkielellä.
Ja mikä olikaan meidän ensivaikutelmamme Singaporesta – vastasivatko mielikuvamme todellisuutta? Jos ei lentokentän ruskeaa kokolattiamattoa oteta huomioon ensivaikutelma oli pelkästään positiivinen. Meidät hurmasi heti ensiaskeleista tehokas, eurooppalaisesti toimiva ja kuuman kostea suurkaupunki, joka tuntui jollain tavalla heti tutulta. Kotoisuus saattaa tietenkin jollekulle olla myös negatiivinen asia, meille se ei ollut tutustuessamme ensimmäistä kertaa Kaakkois-Aasiaan.
Perillä Singaporessa olimme 5 yötä/6 päivää, ja yövyimme parin korttelin päässä Clark Quayltä, Chinatownin reunalla sijaitsevassa Parkroyal Pickering-hotellissa. Päivämme kuluivat melko perinteisen kaupunkilomakaavan mukaan, joten tapamme mukaan ehdimme nähdä melkoisesti. Pysykää siis kanavalla – lisää postauksia tulossa Singaporesta syksyn aikana.
HYVÄ muistaa Singaporen matkaa suunniteltaessa
- Sijainti: Finnair lentää Helsingistä suoraan Singaporeen päivittäin, lentoaika n. 11 ½ tuntia. Suora lento on aina plussaa, etenkin kun kohde sijaitsee kaukana.
- Lentokenttä (Changi): suuri ja palkittukin kenttä ei meitä oikein sytyttänyt, vaikka oli kyllä suhteellisen moderni ja selkä. Palveluita ja shoppailumahdollisuuksia on kylläkin kentällä spa’ta ja orkideapuutarhaa myöden, mutta loistokkaaksi kenttää ei mielestäni voi sanoa. Kenttä sijaitsee n. 20 km Singaporen keskustasta, jonne pääsee niin taksilla, bussilla kuin metrollakin (MRT).
- Ilmasto: trooppinen ja kostea, lämpötila pysyttelee melko tasaisesti 26-28° C välillä kautta vuoden ja sadekuuroihin saa varautua; eniten sataa marras-tammikuussa.
- Huumausaineet: Singaporessa on erittäin ankara huumausainelainsäädäntö, joten lääkkeet kannattaa kuljettaa alkuperäispakkauksissa (ja kuten aina reseptit mukana).
- Siisteys & kiellot: siisteys on silmiinpistävää kaikkialla, kaikenlainen roskaaminen on korkeiden sakkojen uhalla kielletty.
- Sähkövirta: 230 V, muista kuitenkin adapteri sillä pistorasiat ovat brittityyppisiä
- Liikkuminen Singaporessa:
- Taksit: taksiliikenne on säänneltyä ja valvottua Singaporessa, hinnat mielestäni melko samalla tasolla kuin Suomessakin. Kannattaa suosia isojen ketjujen takseja (esim. CityCab,, Comfort Taxi) ja varmistaa, että ajossa käytetään taksamittaria.
- Lentokentältä keskustaan: olimme varanneet ennakkoon Cabforcen taksi-transferin, joka toimi loistavasti; kuljettaja oli erittäin mukava ja auto huippusiisti. Olin varannut noutoajaksi lennon laskeutumisajan +1 tunti (mahd. passintarkastusjonoa ja matkalaukkujen odottelua ajatellen). Lento oli kuitenkin etuajassa ja lentokenttämuodollisuudet sujuivat käden käänteessä, joten jouduimme hetken odottelemaan. Kuljettaja kertoi, että kuljetus kannattaa aina varata lennon aikataulunmukaisen saapumisajan mukaan, kuljettajat seuraavat lentojen tilannetta ja huomioi passintarkastuksessa tarvittavan ajan. Cabforcen taksitransferin hinta oli linjassa tavallisen taksin hinnan kanssa.
- Metro (MTR): Singaporessa on erittäin kattava, selkeä ja siisti metroverkosto. Asemilla on hyvä viitoitus, junat ovat valoisia ja siistejä ja missään vaiheessa emme kokeneet niitä (ruuhka-aikoinakaan) ahdistavina. Maksu tapahtuu arvokortilla asemien porteilla – me päädyimme ladattavaan EZ-Link -korttiin (emmekä Singapore Tourist Passiin), matkustaminen oli mielestäni verrattain huokeaa Helsingin hintoihin verrattuna.
- Bussit: käytimme ainoastaan kerran bussia; ihan kelpo tapa liikkua mikäli metro ei liiku lähistöllä. Muista, että bussissa pitää arvokorttia käytettäessä myös leimautua ulos kun jää kyydistä.
- Köysirata Sentosaan: maisemareitti huvittelusaarelle, perille tosin pääsee myös monorail-junalla ja bussillakin.
- Hop on-hop off -bussit: useampia kansainvälisten ketjujen busseja liikkuu Singaporessakin. Emme käyttäneet tällä matkalla, mutta ensi kerralla varmaankin otetaan ohjelmaan koska kierroksilla saa hyvän yleiskuvan kaupungista.
- Yleinen hintataso: Singaporen hintataso on mielestäni melko samanlainen kuin Suomessa.
- Turvallisuus: kuten kaikissa suurkaupungeissa normaali varovaisuus ja tarkkaavaisuus sekä tavaroista huolehtiminen on aina paikallaan. Singaporessa oli kuitenkin koko ajan erittäin turvallinen tunne, emmekä kokeneet missään oloamme turvattomaksi liikkuessamme kaupungilla. Aina matkaa suunniteltaessa kannattaa tietenkin muistaa myös Ulkoministeriön matkustustiedotteet.
- Matkustusilmoitus; kuten nykyään kaikkialle, myös Singaporeen matkustettaessa on hyvä muistaa tehdä matkustusilmoitus. Mekin olemme huonoja tekemään sen, mutta yritän aktiivisesti muistaa tehdä ilmoituksen aina kun olemme lähdössä matkalle; ehkä se vielä jokin päivä tulee tehtyä ihan automaattisesti…
Lisää tunnelmia Singaporen matkalta tulossa tänne blogiin loppukesän aikana – kaikki löytyvät aikanaan Singapore-tagin alta.
2 kommenttia
Mukavaa luettavaa, kun itselläkin jo tuleva Singaporen reissu (ensimmäinen Aasian suunnalle) alkaa nostattaa jännitystä! 🙂
Kiitos kommentista Terhi, sinua odottaa erinomaisen kiinnostava kohde.
Meilläkin Singapore oli ensimmäinen lomamatka Aasian suuntaan ja totesimme hyväksi kohteeksi aloittaa: kaupunki tarjoaa mukavan sekoituksen eksotiikkaa ja ’tuttuutta’ todella siistissä pakkauksessa.
Pysy kuulolla, lisää postauksia on tulossa mm. näkymistä Singapore Flyerista ja Marina Bay Sandsin kattoterassilta.