Sadepilvet kasautuvat taivaalla, ja ensimmäiset sadepisarat ovat jo ilmassa. Jotenkin sää sopii hyvin yhteen vanhojen bussitallien reunustamaan pihaan, joka tuntuu jotenkin hieman surumieliseltä. Tai ei ehkä sittenkään – vaalitaanhan täällä Suomen linja-autoliikenteen historiaa. Täällä kerrotaan ajasta, jolloin Suomessa mentiin bussilla ja onnikoita riitti syrjäkylienkin teille. Tervetuloa retkelle aikakaudelle, jolloin nafta haisi, V8-moottorit olivat tulevaisuutta ja bussien takaosassa oli erillinen tupakointiosasto!
Olemme Laviassa, keskellä Satakuntaa V.Keto-Seppälän vanhoilla bussitalleilla & koritehtaalla, paikassa jossa nyt sijaitsee bussien vanhainkoti. Vehreän maalaismaiseman keskellä voi Suomen ainoassa linja-automuseossa tehdä nostalgia- ja aikamatkan ei pelkästään vanhojen kulkuneuvojen maailmaan vaan myös palaan pienteollisuushistoriaa. Laviassa, Porin kupeessa sijaitsi ennen yksi Länsi-Suomen liikenteen solmukohdista, jonka läpi kulki yli 70 bussivuoroa päivässä.
Museo on hyvä esimerkki siitä, kuinka intohimoinen harrastaja voi tehdä kiinnostuksestaan kulttuuriteon ja pelastaa jälkipolville palan paikallishistoriaa. Lavian linja-automuseon takana on Timo Lehtosen ja hänen sukulaisensa omistama yhtiö, joka osti Keto-Seppälän vanhat hallit ja verstaat vuonna 2012. Museon tukijoita ovat lisäksi Kaupunkiliikennehistoriallinen seura ja Suomen Linja-autohistoriallinen seura (SLHS).
Timo tekee päivätyönsä lehtorina Tampereen teknillisessä yliopistossa, jossa opettaa tuotantotekniikkaa ja tehdaslaitosrakentamista. Opastetun verstaskierroksen aikana Timosta näkee, että hän tietää mistä puhuu ja että vanhat autot ovat hänen sydäntään lähellä, aivan kuten rakkaus historiaan ja suomalaisen linja-autoilun juuriin. Sanoin verstas, sillä se tulee ennemmin mieleen kuin tehdas kiertäessämme rakennuksen bussien kokoon nähden suhteellisen pienissä tiloissa. Täällä näkyy etupäässä puuta, vaneria ja erilaisia puuntyöstökoneita eikä niinkään paljon peltisepän työkaluja. Sinänsä luonnollista, sillä ennen bussien kehikot rakennetteiin puusta ja ainostaan autojen ulkokuori oli peltiä.
Opastettu kierros venähtää melkein tunnin mittaiseksi, mutta Timon leppoisaa tarinointia sekä V.Keto-Seppälän linja-autoliikenteen että koritehtaan vaiheiden ympärillä on mukava kuunnella; huomaan, että yleisö (jonka enemmistö ei näytä vanhojen linja-autojen hardcore-harrastajilta) kuuntelee kiinnostuneesti. Ehkä syynä on se, että meillä on kaikilla muistoja vanhoista linja-autoista. Siksi onkin hienoa, että museoon on koottu eri-ikäisiä autoja, jotta kaikki voivat kokea ”…tuollaisen muistan lapsuudestani…”-elämyksiä.
Itse koen tällaisen hetken tallissa olevan Lehto-korisen auton kohdalla: muistan kouluajoilta hyvin tällaisen auton, sillä samanlainen oli paikallisella liikennöitsijällä, joka kuljetti meidät ala-asteella uimahalliireissuille…oi niitä aikoja. Vaikka toisaalta tunnustan kyllä olleeni enemmän innoissani kun koulun pihaan kurvasi ensimmäinen siihen aikaan futuristiselta tuntunut Delta 300-korinen auto…
Lavian bussimuseossa on esillä SLHS’n ja Kaupunkiliikennehistoriallisen seuran autoja; kaikenkaikkiaan museossa oli käydessämme siellä liki parisenkymmentä autovanhusta.
Lavian bussimuseossa on mielenkiintoista verrata busseja eri aikakaudelta ja kehitystä niin tekniikan, kuljettajan työympäristön kuin matkustusmukavuudenkin suhteen.
Yllättävän paljon väkeä oli löytänyt tiensä vanhalle varikolle vaikkakin museosta ei ole ihan helppo löytää tietoa. Museo ansaitsisi hieman parempaa infomateriaalia ja ainakin omat nettisivut, jotta useampi voisi löytää perille.
Kesällä 2015 Lavian linja-automuseo (Tampereentie 14, Lavia) piti ovensa auki sunnuntai-iltapäivisin heinäkuussa, elokuun alussa järjestettiin lisäksi linja-autoharrastajien toimintapäivä, jolloin museoautoilla tehtiin kuvausajoa ympäri Satakuntaa.
7 kommenttia
Haluatteko Suomen turistiauton takin, housut ja paidan?
Kiitos tarjouksesta!
Itse taidan tällä kertaa vain kiittää tarjouksesta. Sitä vastoin Lavian linja-automuseo saattaisi olla kiinnostunut näistä.
Laitapa viestiä sinne mailitse linjaautomuseo@gmail.com tai ota yhteyttä museon FB-sivujen kautta: https://www.facebook.com/linjaautomuseo
[…] on esitelty kattavasti Matkoillablogissa. Sieltä selviää myös, että Lavia on aikoinaan ollut yksi Länsi-Suomen liikenteen […]
Kerrankäynyt.Tosi upeaa katsotttavaa ja kuultavaa.Kiitos.
Samaa mieltä, Juha!
moro., onko tarvetta , halua, sisu varaosakirja -68 ja täydennys kansio -69 kontio sisu teliauto käyttöohjeet ja määräaikaishuolto, on voitelusuositus ymm.. 60-luvulta, sisu huoltokirja -57 sisältää kuorma ja linja-autoalustat, leyland leopard linja auton ohjekirja -69 on mainoksia renkaista ja öljyistä, sisu amg huoltokirja vuodelta 1946, kontio- sisu ohjekirja -67?. sisu varaosaluettelo linja autot 1945-1953, vanaja-aec-suorasuihkutus deisel huoltokirja vuosi?? 50-60 luku, toinen samanlainen, ehkä korjattuversio, sisu käyttöohjeet ja määräaikaoshuollot B-72SO ja B-72SU myös alipainejarrut( tämä on uuden veroinen siis mint kaikki uudet korjatut sivut on myös liimattu kiinni etukanteen niin kuin papereissa luki sillon -50-59 vuonna),sisu käyttöohjeet ja määräaikaishuolto linja-auto B-63ST 50-luvulta mint kunnossa , kaikki liitteet liimattu etusivun taakse. sisu varaosaluettelo linja-autot B-67/5250 SO
B-68/5900 SO ja
B-72 SO/599 mallit 1954-1957 paperi liitteitä löytyy, kait entinen takaisinkutsu?
No sitten niitä varaosatiedotuksia löytyy.. leyland ruiskuputket päivätty 12.2.1959 sama merkki 20.3.1959 etuakseli, olkavarsi,kytkinjouset ym,ym morris marina -73 käytetty postilla jakeluautona siitä omistajan käsikirja
nämä tuli isäukon perintönä, oli kuusamon postin linja-autovarikon asentajana ja päällikkönä 1959-1995
Moi,
Kiitos kommentista!
Kannattaa varmaankin laittaa kysely sähköpostitse suoraan Lavian linja-automuseolle osoitteeseen linjaautomuseo@gmail.com .