Hyvää Uutta Vuotta 2016!
Näin vuodenvaihteen tienoilla minulla on ollut tapana täällä blogissa pysähtyä kertaamaan suomalaisen matkailumaailman tapahtumia; tänäkään vuonna tähän ei tehdä poikkeusta.
Maalikenne
Aloitetaan maaliikenteestä; Suomen maanteillä Onnibusin komeat, punaiset kaksikerrosbussit ovat jatkaneet maanteiden valloitusta: linjojen määrä on kasvanut ja myös bussien määrää on lisätty vuoden aikana. Elokuussa 35 bussin laivastoa kasvatettiin 13 uudella maantiekiitäjällä, jotka ovat entisestään kiristäneet kilpailua. Bussiliikenteessä tämä on näkynyt yhä yleisempänä ja miltei jatkuvana tarjoushinnoitteluna.
Myös VR’n puolella on (vihdoinkin) herätty kilpailutilanteeseen, ja junamatkustajien iloksi on ”kelluvan hinnoittelun” lisäksi näkynyt myös säännöllisesti tarjouskampanjoita. Kevään aikana liikenteeseen tulivat myös uudet, kaksikerroksiset DuettoPlus-ravintolavaunut. Lentoasemalle matkaavien iloksi heinäkuun alussa avattiin kauan kaivattu kehärata lentoasemalle ja tämän myötä (hieman) sujuvammat yhteydet junalla lentokentälle saapuville (joskin vielä marraskuussa odoteltiin edelleen lentoaseman aseman avaamista…). Uudesta kehäradasta voi olla montaa mieltä, mutta toki tämä on askel oikeaan suuntaan kun saadaan nyt edes vaihdollinen raideyhteys lentoasemalle…
Lentoliikenne
Kehäradasta siirrytäänkin luontevasti lentoliikenteeseen. Näin joulun alla Finnair toteutti yhteistyössä Finavian kanssa omasta mielestäni upean ja lämminhenkisen joulukampanjan ”Working for Santa”, jossa raotettiin hieman joulupukin yhteistyökuvioita kotimaisen lentoyhtiömme kanssa. Samalla kampanja oli mielestäni myös mitä mainioin profiilinnostatus suomalaiselle joulupukille maailmalla.
Finnair sai muutenkin tänä vuonna erittäin paljon myönteistä julkisuutta uuden Airbus A350XWB-koneen myötä – paljolti varmaan myös kovan työn tuloksena, jossa osattiin taitavasti hyödyntää koneen ympärille noussutta hype’ä ja somen voimaa. Euroopan ensimmäinen A350 OH-LWA laskeutui ensimmäisen kerran Helsinki-Vantaalle 07.10. Tämän jälkeen reilun kuukauden verran koneella lennettiin henkilökunnan koulutuslentoja lyhyemmillä Euroopan reiteillä ennen koneen asettamista varsinaiselle ”leipäreitilleen” Helsingistä Shanghaihin. Itsekin ehdin myös yhdellä Euroopan lennolla ottamaan ensituntumaa uuteen A350-koneeseen.
Paljon myönteistä kansainvälistä huomiota Finnair sai myös neljästä henkilöstölennosta, joilla konsernin henkilökuntaa lennätettiin Rovaniemelle tutustumaan uuteen ylpeyden aiheeseen. Toinen A350 (OH-LWB Oneworld-maalauksessa) laskeutui Helsinkiin 14.12. ja aloitti miltei samantien työuransa Bangkokin reitillä.
Uusien koneiden toimitukset ovat viivästyneet hieman suunnitellusta, ja siksi vuodenvaihteessa NYC-reitti liikennöidään poikkeuksellisesti portugalilalaisilla vuokrakoneilla. Käsittääkseni myös NYC oli tulossa A350-reittikartalle jo alkuvaiheessa, mutta tällä hetkellä näyttäisi kuitenkin siltä, että Kaukoidän kohteista ainakin Peking, Hong Kong ja Singapore sekä toinen Bangkokin vuoro kiilaavat edelle.
Lisätäkseen kapasiteettia Euroopan lennoilla Finnair ilmoitti myös juuri ennen joulua, että Airbus A320-koneiden matkustamoiden tilankäyttöä järkeistetään ensi vuoden aikana niin, että tuoleja saadaan koneisiin lisättyä 6-13 ilman että matkustusmukavuus kärsii.
Muutenkin Finnairin suunnalta kuultiin vuoden osakekurssin myönteisen kehittymisen lisäksi paljon positiivista: vaikeiden säästö- ja leikkausvuosien jälkeen Finnair ilmoitti pitkästä aikaa rekrytoivansa uusia lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa – yhteensä peräti 400 henkeä.
Toinen kotimainen lentoyhtiö Nordic Regional Airlines muodostettiin keväällä Flybestä. Norra -nimi ja ilme julkistettiin kesäkuun puolessavälissä, yksityiskohtia hierottiin pitkään ja 5.11. solmittiin lopullinen kauppa, jossa (Finnairin välivaiheen täyden omistuksen jälkeen) uusiksi omistajiksi tuli Staffpoint (45%) ja Kilco (15%, yhtiö on pitkän linjan matkailuammattilaisen, Mika Kiljusen omistama). Finnair jää vähemmistö-osakkaaksi 40% ommistuksella. Syksyn aikana Flyben värit ovat vähitellen häipyneet koneista, tosin vielä ollaan saatu odotella ensimmäistä Norran väreissä olevaa konetta. Ehkäpä ensi-esiintyminen nähdään heti alkuvuodesta 2016?
”Kolmannen kotimaisen”, Blue1’n Boeing 717-koneet poistuivat liikenteestä lokakuun lopulla, ja jo aikaisemmin Helsingin reitille ilmaantuneet SAS’in koneet korvasivat täysin aikoinaan Aalto-yliopiston opiskelijoiden ideoimat sinisävyin kuvioidut koneet kaikessa hiljaisuudessa.
Low cost carrier-yhtiöiden puolella Norwegian jatkoi menestystään Suomessa ja avasi marraskuussa uuden, suoran, päivittäisen reitin Dubaihin.
Viime vuonna jaksoin vielä olla optimistinen uuden suomalaisen lentoyhtiön, Snowbirdin, tulevaisuuden suhteen, mutta aina vaan lykkääntynyt liikenteen aloitus ja takeltelevien takaisinmaksujen myötä oma uskoni yhtiön tulevaisuuteen on valitettavasti vähitellen hiipunut.
Matkanjärjestäjät
Nettimyynti on todennäköisesti edelleenkin vahvistanut jalansijaansa valmiiden matkapakettien myyntikanavana omatoimilomailijoiden matkojen ohella. Mielenkiinnolla odotellaan vuoden 2015 tilastoja (edellisvuoden tilastot julkaistaan yleensä tammikuisten Matka-messujen yhteydessä) ja miten suurten matkanjärjestäjien keskinäiset voimasuhteet ovat mahdollisesti muuttuneet vuoden aikana sekä miten valmismatkojen kokonaismyynti on kehittynyt.
Matkanjärjestäjäkentässä vuoden 2015 suurimpia uutisia oli Apollomatkojen myynti saksalaiselle REWE Groupille (uuden omistajan matkailupuoli tunnetaan nimellä DerTouristik); samalla markkinoilla esiintyvä nimi muuttuu myös Apollo Travel Groupiksi.
Brändimuutoksia on vireillä myös Matka-Vekassa ja Lomamatkoissa, joiden brändit yhdistetään vuoden 2016 aikana nimen Primera Holidays alle (nimi juontuu emoyhtiöstä).
Laivaliikenne
Itämeren laivaliikenteessä on jälleen ollut vilkas ja tapahtumientäyteinen vuosi. Helsingin ja Tallinnan välinen laivaliikenne juhli tänä kesänä myös 50-vuotisjuhliaan, eli merkittävä merkkipaalu on saavutettu tämän liikenteen historiassa.
Viking Linen Tallinnan liikenteessä Viking XPRS uudistettiin kevään aikana aluksen ollessa liikenteessä, laivalle avattiin mm. uusi a la carte-ravintola Wine & Dine. Kesäkaudella Tallinan liikenteen kapasiteettia lisättiin jälleen tänäkin kesänä Tukholman-laivojen ”päiväpyrähdyksillä”.
Keväällä Helsinki – Tukholma -reitillä juhlittiin ikärouva Mariella kolmilymppisiä. Sitä ennen klassikkolaiva kävi Landskronan telakalla ehostautumassa; hyttejä uudistettiin (mm. 72 uudistettua, parivuoteellista ulkohyttiä) ja ravintoloita uudistettiin: yökerho sai modernin ilmeen, Plate – Social Dining yllätysmenuineen sekä Ocean Grill näkivät päivänvalon. Gabriellan vuoro käydä telakalla on keväällä 2016. Loppukesästä punaisilla laivoilla esiteltiin uusi risteilysovellus, joka vie (kuulemma) risteilykokemuksen some-aikaan (applikaatio kylläkin ladattu, mutta ei vielä kokeiltu laivaympäristössä).
Toimitusjohtaja Jan Hansesilta on useaan otteeseen tivattu päätöstä uuden laivan mahdollisesta tilauksesta, mutta siitä huolimatta ympäripyöreitä kommentteja enempää ei ole vielä herunut.
Silja Line toi keväällä 2015 uutta Itämerelle, kun musikaalit Saturday Night Fever ja Fame esitettiin Silja Serenadella ja Symphonylla. Jatkoa tälle on luvassa keväällä 2016 kun Silja Line tuo Grease-musikaalin Itämerelle; tällä kertaa sama musikaali esitetään sekä Silja Serenadella että Silja Symphonylla.
Kesää kohti mentiin valkoisilla laivoilla tänä vuonna ”Näe risteily uusin silmin” mainoksilla: kuvapainotteisessa kampanjassa kolme valokuvaajaa (japanilainen, argentiinalainen ja amerikkalainen) katsoivat risteilyä & kohdesatamia ulkopuolisin silmin kameran linssin läpi.
Myös valkoisilla laivoilla oli aihetta synttärijuhliin, kun Silja Serenade täytti marraskuussa kunnioitettavat 25-vee. Tämän kunniaksi alus kävi telakalla ja koki joukon uudistuksia: DeLuxe-hytit uusittiin, Siljaland siirtyi kannelle viisi ja Promenaden varrelle rakennettiin uusi kahvila ja pikaruokapaikka. Myös Itämeren ensimmäinen Desigual-myymälä näki tässä yhteydessä päivänvalon – shoppailuelämykset ja brändiliikkeet tuntuvat nykyään olevan kovan kilpailun kohde. Telakoinnin jälkeen myös Family-hyttejä uusittiin Muumi-teeman mukaisiksi. Silja Linesta tuli muuten syksyllä Tukholmassa toukokuussa 2016 järjestettävien Euroviisujen virallinen ”viisuvarustamo”.
Tallinkilla uuden Tallinnan pikalaivan rakennustyöt alkoivat perinteisellä cutting of steel-seremonialla 4.8. Syksyllä käynnistyi myös nimikilpailu, jossa haetaan yleisöltä alukselle nimeä. Osallistaminen tuntuu muutenkin olevan ajankohtaista, sillä TallinkSilja hakee innovaationkilpailulla joka päättyy helmikuussa 2016 ”Hack the Ship” -hackathon -tapahtumaan uusia palvelukonsepteja ja -ideoita.
Yksi tällainen on jo toteutumassa, kun maailman ensimmäinen Burger King merellä avataan Star-alukselle 2016 vuoden alussa. Tällä hetkellä reitillä liikennöivä toinen pikalaiva Superstar myytiin loppusyksystä, mutta jälleenchartrattiin pitkäaikaisella sopimuksella vuoden 2017 alkuun asti, jolloin uusi,rakenteilla oleva laiva tulee liikenteeseen.
Avainlippuyhtiö Eckerö Line teki puolestaankesäkaudella uuden ennätuksen ja kasvatti matkustajamäärää peräti +14% – hatunnoston arvoinen saavutus, kun ottaa huomioon, että varustamo liikennöi Tallinnan reittiä vain yhdellä laivalla. Vuoden markkinointitempauksen Eckerö Line teki keväällä, kun kutsui 12.000 naapuriaan ”kahville”, tarjoamalla Länsisataman lähitienoon asukkaille miniristeilyn sekä tähän liittyvät kahvikupongit. Syksyllä ”Vain elämää”-risteilyt jatkuivat fanikatsomoineen ja artistivierailuineen.
Merenkurkun liikenne on saanut jälleen ilahduttavasti uutta puhtia, ja Wasaline projektoikin tällä jetkellä EU-tuella uuden sukupolven laivaa vaasanja Uumajan väliselle rektille. Pidetään peukkuja, että hanke etenee myötäisissä tuulissa.
Pietarin liikenteessä St. Peter Line näyttäisi -tämänhetkisen pienen suvantovaiheen jälkeen – tulleen jäädäkseen. Isommat matkustajavolyymit antavat kuitenkin vielä odottaa itseään, tilanne muuttuneesinä päivänä kun viisumivapaus tulee.
Niitä näitä vuoden 2015 varrelta
Edelleenkin kasvava trendi on omatoimimatkailu, usein myös niin, että matkan osat on itse varattu netistä. Niin helppoa kun tämä onkin, on silti hyvä muistaa, että nåin varattuna matkustaja on (ilman vastuullista matkanjärjestäjää) maailmalla omillaan mikäli jotain sattuu. Kunnollinen matkavakuutus kannatta etenkin tässä tapauksessa (ja muutenkin) huolehtia itselleen ennen matkalle lähtöä. Matkustusmuotona risteilyt tuntuvat edelleenkin kasvavan maailmanlaajuisesti ja niin myös suomalaisten keskuudessa. Vaikka kansainvälisten risteilijöiden määrä laski hieman edellisvuodesta (touko-lokakuu 261 -> 254) risteilijävieraiden määrä Suomessa kasvoi hieman: saldona 437.000 (+17.000) risteilyvierasta. Eniten risteilijöitä oli tänä vuonna Saksasta, USAsta ja Isosta-Britanniasta. Kesän suurimpia aluksia oli P&O -varustamon uudenkarhea Britannia.
Risteilijöistä puheen ollen…Meyer Werft Suomi näki viime vuonna päivänvalon ja samalla suomalaisen laivanrakennusteollisuuden tulevaisuus tulevaisuus rupesi taas näyttämään valoisammalta. Hyviä uutisia olivat Carnival corporationin laivatilaus kesäkuun puolessavälissä: 2 kpl LNG-aluksia, kummatkin 6.600 matkustajalle. TUI Cruisesin Mein Schiff 7 & 8 vahvistettiin puolestaan heinäkuun alussa Meyerin Turun telakalla rakennettaviksi.
Pariisin terroriiskut 13.11.2016 synkensivät syksyä ja toivat jälleen tummat pilvet myös matkailumaailman taivaalle. Suomalaisten matkailuun tämä varmaan vaikuttaa ainakin sikäli, että moni meistä on varmaankin tapahtumien jälkeen miettinyt enemmän matkustamisen turvallisuuteen liittyviä asioita.
Suomalaisten matkailuinto ei kuitenkaan tunnu laantuvan; siitä on hyvänä todisteena vuoden 2015 Matkamessut, jotka kokosivat yli 68.000 kävijää Helsingin Messukeskukseen. Kävijämäärässä oli pieni kasvu, ja ilahduttavaa oli, että monet isot yritykset olivat jälleen mukana messuilla. Matkamessujen yhteydessä järjestetty, palkittu NBE oli jälleen menestys, josta kielii myös vuoden 2016 messuille tulleet yli 400 hakemusta. NBE on hienolla tavalla ollut luomassa Suomi-kuvaa maailmalla. Suomen matkailulla meneekin tällä hetkellä kohtuullisesti: Stopover Finland-hanke tuntuu vihdoinkin nytkähtämään eteenpäin, ja Matka-Vekka valittiin syksyllä toteuttamaan paketointia. VisitFinlandilla nimitettiin puolestaan juuri joulun alla uudeksi johtajaksi pitkän kansainvälisen uran Finnairilla tehnyt Paavo Virkkunen.
Myönteisiä uutisia vuoden aikana edustivat mm. Koski TL’n iloisia (ja välillä myös murheellisia) perheuutisia seurannut Haikarakamera. Syksyn ilonaihe oli puolestaan loistava aloite #Matkachat, joka on joka maanantai-ilta koonnut Twitterin ääreen matkailusta kiinnostuneet chattailemaan ja jakamaan matka-kokemuksiaan. Muutenkin matkailu näkyy nykyään yhä enemmän sosialisessa mediassa ja blogimaailmassa, olivathan tänä vuonna myös blogit mukana omana kategorianaan Blog Awardseissa. Tohdin uskoa, että vuonna 2016 nähdään vielä paljon eteenpäin menoa ja myös keskustelu blogien kaupallisuudesta ja erilaisita yhteistyökuvioista tulee jatkumaan vilkkaana.
Erillisessä postauksessa täällä blogissa kerrataan Matkoilla-blogin vuotta 2015!
3 kommenttia
Hyvä yhteenveto vuodesta 2015.
Lentoliikenteestä puuttuvat ainakin uusi suomalainen Go! Aviation perustaminen sekä Aegean Airlinesin avaama Helsinki-Ateena, SWISSin Helsinki-Zürich-reitti, Norwegianin Helsinki-Dubai ja Lufthansan Kittilä-München. Lähteenä Finavia.
Kiitos Mika!
Joo, varmaan voisi lisätä vielä muitakin uutisia; nämä ihan subjektiivisena katsauksena. Kiitti hyvistä täydennyksistä.
Jos tekee subjektiivisen katsauksen vuoteen, kannattaa mainita asiasta, tällöin mainittavat asiat perustuvat omaan kokemukseen. Objektiivisessa ja neutraalissa katsauksessa pitää olla kattava, kun otsikkokin on laaja, esim lentoliikenne.