Suomen matkailuvuosi 2018

by Alex | Matkoillablogi.fi

Täällä Matkoillablogissa olen ottanut tavaksi summata aina vuodenvaihteessa summata tapahtumia Suomen matkailualalta vuosikatsauksen merkeissä. Paljon vuoden aikana ehti taas tapahtua, eikä katsaus ole millään tavalla kaikenkattava. Alla muutama poiminta tapahtumista, joihin itse kiinnitin huomiota vuoden 2018 aikana.

Tammikuu

Matkailuvuosi käynnistettiin jälleen perinteisesti Matkamessuilla, jonka yhteydessä järjestettiin jo viidettä kertaa NBE, eli Nordic Bloggers Experience. Tapahtuma toi jälleen Suomeen kansainvälisiä matkabloggaajia seminaarien ja pre- sekä post-tourien pariin. Vuoden 2018 NBE’n myötä paljon julkisuutta saanut menestykekäs tapahtuma tuli myös tiensä päähän, ainakin tässä muodossa.

Tallinnan laivaliikenteessä kirjoitettiin historiaa, kun Tallinkin Megastar vietti 1-vuotissynttäreitä 29.1. ja oli ensimmäisenä laivana yhden vuoden aikana kuljettanut yli 2 miljoonaa matkustajaa.

Helmikuu

Scandic aloitti aiempien hotellikauppojen seurauksena Cumulus-hotellien uudelleenbrändäyksen Scandic-brändin alle; tämä saatiin päätöksen suhteellisen nopealla aikataululla, kesäkuussa.

Itämeren laivaliikenteessä otsikoihin nousi hiihtolomien aikaan Turun linjalla Baltic Princess, jonka telakointi venyi yllättäväistä teknisistä ongelmista johtuen. Myös Viking Line uudisti alkuvuoden telakointien aikana niin Amorellaa kuin Viking Gracea.

Maaliskuu

Kevätauringon luodessa ensimmäisiä lämmittäviä säteitä taivaalla Viking Line esitteli laivoillaan Future Food -erikoismenun, joka toi laivakeittiöihin uutena raaka-aineena hyönteiset ennakkoluulottomien maisteltaviksi.

Ikioma Helsinki-Vantaan lentokenttämme puolestaan äänestettiin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 2018 SKYTRAX World Airport Awardseissa. Syytä hymyyn oli myös kun YK:n onnellisuusraportti, joka  julisti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi – aimo harppaus edellisen vuoden viidenneltä sijalta!

Huhtikuu

Kestävä kehitys on yhä vahvemmin esillä matkailualalla, ja yhtenä osoituksena tästä on Viking Gracella huhtikuussa käyttöön otettu roottoripurje (joka palkittiin muuten myös Vuoden vastuullisena matkailutekona Finnish Travel Galassa lokakuussa).

Huhtikuussa huhut Norwegian-lentoyhtiön myynnistä liikkuivat ilmailualalla, mutta dementoitiin jämäkästi; ainakaan vielä minkäänlaisia merkkejä huhujen todenperäisyydestä ei ole näkynyt.

Teknologiayhtiö Amadeus Finland täytti pyöreät 30 vuotta. Matkailualalla keskeinen toimija ei ehkä ole suurelle yleisölle niin tunnettu, mutta kaikki olemme olleet yrityksen varausteknologian piirissä varatessamme lennon Suomesta perinteisillä lentoyhtiöillä.

Huhtikuun lopulla suomalainen laivanrakennusteollisuus oli jälleen valokeilassa kun Meyerin Turun telakka luovutti TUI Cruisesille Mein Schiff 1 -aluksen, tässä sisarussarjassa jo viides Suomessa rakennettu alus. Jo helmikuussa telakka oli saanut tilauksen uudesta Mein Schiff 7-aluksesta.

Toukokuu

Toukokuussa Suomessa nautittiin ennätyshelteistä ja Itämeren liikenteessäkin tapahtui. Kuukauden alussa Tallink-konsernin toimitusjohtajana aloitti Paavo Nõgene, jolla on toimialalle varsin erilainen tausta: aiemmin hän on työskennellyt mm.Viron kulttuuriministeriön pääsihteerinä ja Vanemuine-teatterin toimitusjohtajana.
Finnlines toi toukokuussa lisäkapasiteettia Naantali-Kapellskär -reitille, kun MS Finnswan aloitti liikennöinin kuun alussa. Uudesta laivasta voitiin lukea mm. Vaihda Vapaalle, Tasty Travellissimo, Samppanjaa Muovimukista ja Passionate Traveller -blogien postauksista.
Ikäviäkin uutisia kantautui Tallinnan liikenteestä, kun pienin toimija Linda Line asetettiin toukokuun lopulla konkurssiin (varustamon liikenne oli tosin loppunut jo marraskuussa 2017 sesongin päättyessä).

Kansainvälisten risteilijöiden kausi alkoi jälleen toukokuussa, ja tänäkin kesänä Helsingissä nähtiin uusia megaluokan vieraita kun maailman viidenneksi suurin risteilijä MSC Meraviglia kävi kylässä.

Finnairissa  Pekka Vauramo ilmoitti toukokuun lopussa jättävänsä Finnairin ja siirtyvänäsä Metson toimitusjohtajaksi. No, sota ei tietenkään koskaan vain yhtä miestä kaipaa, mutta Vauramon siirtyminen urallaan eteenpäin oli ilman muuta Finnairille menetys.

25. toukokuuta oli G-day, jota oli alalla kuin alalla odotettu jo pidempään pelonsekaisin tuntein: GDPR eli uusi tietosuojaasetus asetti vaatimustason henkilötietojen käsittelystä uudelle tasolle. Omasta mielestäni uuden lain vaikutusta ja laiminlyöntien seuraamuksia ehkä kuitenkin liioiteltiin hieman, eikä niillä yrityksillä, jotka olivat ennenkin hoitaneet nämä asiat huolellisesti mielestäni ollut loppujen lopuksi kovinkaan paljon pelättävää. Ja sanottakoon se vielä ihan suoraan: minun mielestäni selkeä lainsäädäntö henkilötietojen käsittelyn ympärillä on ihan hyvä juttu.

Kesäkuu

Kesän kynnyksellä huhut Tallinkin mahdollisesta uudesta laivatilauksesta kiihtyivät jälleen, mutta uutisia Megastar II’sta ei vielä tuolloin saatu. Oy Suomi Ab hiljeni vähitellen juhannuksen ja kesäloman viettoon..

Heinäkuu

Helteet pysyttelivät Suomessa ennätyspitkään, ja saimme nauttia uskomattoman hienosta (ja välillä tuskaisenkin lämpimästä) kesästä.Merkittäviä virstanpylväitä mahtui myös keskelle kesälomakautta kun uusi valmismatkalaki, ts. Laki matkapakettiyhdistelmistä astui voimaan 1.7.2018. Lakia, joka perustuu EU-lainsäädäntöön, oli valmisteltu pitkään ja etukäteen eniten otsikoita oli mediassa saatu aikaan ”Mielipahakorvauksesta” – omasta mielestäni hieman kyseenalaisesti, sillä mikään ’automaatiokorvaus’ tämä ei missään nimessä ole. Matkustajan turva oli Suomessa jo ennen uutta lakia hyvä, mutta heinäkuun alusta alkaen tämä turva yhtenäistyi EU:n alueella. Matkatoimistoille uusi laki aiheutti lisää vastuita; toivon mukaan tämä ei johda pienten yrittäjien katoamiseen. Joka tapauksessa hatunnoston paikka kaikille niille yrittäjille, jotka uusien pykälien parissa suunnistavat jatkossakin.

Taksiliikenteen sääntely loppui Suomessa myös heinäkuussa ja samalla Helsinki-Vantaalla taksit siirtyivät neljälle eri kaistalle. Matkustajille tämä on ainakin nyt aluksi osoittautunut huonoksia ratkaisuksi kun laiturit siirtyivät keskelle pihaa säiden armoille ja jonot pitenivät. Taksilaitureiden sijaintiin on kuulemma luvassa parannuksia kunhan uusi T2-terminaalin laajennus valmistuu aikanaan.

Pori Jazzin aikaan Suomi Areenan yhteydessä järjestettiin Finnair Hubissa mielenkiintoinen paneelikeskustelu Suomen matkailun mahdollisuuksista; mieleen jäi erityisesti Visit Finlandin Paavo Virkkusen puheenvuorosta pari sanaa: ”Pois turha vaatimattomuus!”

Upeaa Suomikuvaa välittyi heinäkuussa maailmalle kun presidentit Putin ja Trump tapasivat Helsingin huippukokouksessa, jonka järjestelyt tehtiin ennätysvauhdilla.

Laivaliikenteen huippusesongin aikana Tallink Silja teki kaikkien aikojen matkustajaennätyksen heinäkuussa ja myös Viking Linella heinäkuu oli historian toiseksi parhain.

Elokuu

Helsinki sai elokuussa uuden nähtävyyden, kun Amos Rex-taidemuseo avasi ovensa yleisölle. Toinenkin perinteinen nimi oli ajankohtainen Helsingissä tässä kuussa kun uutisoitiin, että hotelli Hesperia palaa kartalle, kun Crowne Plaza-hotellista tulee jälleen Hesperia.

Kuun lopussa Finnair ilmoitti aloittavansa 31.3.2019 uuden, suoran reitin Helsingistä Los Angelesiin; reittiä tullaan lentämään 3 kertaa viikossa. Samoihin aikoihin Finnairin ilmoitti myös myyvänsä 60% Norra-lentoyhtiöstä tanskalaiselle DAT’lle.

Syyskuu

Syyskuussa keskustelu kesäajasta luopumisesta voimistui, nähtäväksi jää mihin se johtaa.

Viking Linen uuden laivan rakennustyöt aloitettiin Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry-telakalla perinteisellä Cutting of Steel -seremonialla.

Finnairin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin 4.9. Topi Manner, joka (Finnairin perinteiden mukaan) tulee yrityksen ulkopuolelta, Nordeasta. Pekka Vauramon seuraajaan kohdistuu suuria odotuksia, sillä haasteita riittää kansallisella lentoyhtiöllämme jatkossakin. Onnea ja menestystä tehtävään!

Helsinki-Vantaan lentokenttä hätyytteli jo syyskuun lopussa 19 miljoonan matkustajan rajaa, ja vuoden loppuun mennessä ylitettiin maaginen 20 miljoonan matkustajan raja.

Helsinki niitti kunniaa voittaessaan European Capital of Smart Tourism 2019 -kilpailun.

Lokakuu

Syysiltojen jo pimetessä Finnish Travel Gala järjestettiin toista kertaa, tällä kertaa Clarion-hotellissa Helsingissä. Liki 400 matkailualan ammattilaista ja sidosryhmien edustajaa kokoontui riemukkaaseen gaala-iltaan juhlimaan yhdessä alaa ja palkitsemaan alan parhaita.

Lentoliikenteessä saatiin 12.10. uusi toimija Suomeen, kun FlyDubai aloitti päivittäiset lennot Helsingistä Dubaihin Boeing 737 MAX-koneella.

Tallink pudotti (odotetun) uutispommin ilmoittaessaan, että Tallinnan liikenteeseen tilataan uusia Shuttle-laiva, ja vieläpä kotimaasta, Rauman telakalta. Tallink ilmoitti lokakuussa myös laajentavansa erikoisristeilyjen valikoimaa ensi kesänä, kun Silja Europa risteilee HElsingistä Visbyhyn 4 kertaa, Riika kaksi kertaa ja Maarianhaminaan kerran.

Vuonna 2017 Helsingin satama nousi vuonna 11,8 miljoonalla matkustajallaan linjaliikenteen matkustajamäärältään maailman suurimmaksi satamaksi – paljolti vilkaan Tallinnan liikenteen ansiosta.
Kansainvälisten risteilijöiden kesäkauden päättyessä lokakuussa 2018 kirjattiin jälleen kaikkien aikojen ennätys: yhteensä 285 aluskäyntiä ja 520.000 matkustajaa, eli runsan 8% kasvu edellisvuoteen verrattuna. Tänä vuonna saksalaiset nousivat kansallisuuksien joukossa ykkösiksi 25% osuudella, jättäen pohjois-amerikkalaiset niukasti hopealle (24%). Pronssisijan pitivät edelleen brittiläiset 12% osuudellaan.

Marraskuu

Silja Serenade telakoitiin marraskuussa, jolloin mm. loput hyteistä, Bon Vivant-ravintola ja yökerho uudistettiin täysin. Tiukka aikataulu petti hieman, mutta Silja Line hoiti tilanteen paikan päällä hyvin ja telakoinnin lopputulos näyttää ainakin kuvien perusteella erittäin hyvältä.

Viking Line esitteli puolestaan entistä vihreämmän joulupöydän yhteistyössä Ruotsin kokkimaajoukkueen kanssa.

Joulukuu

Kansainvälisten risteilyvarustamoiden kilpajuoksussa Celebrity Cruises aloitti joulukuussa liikenteen paljon huomiota ennakkoon saaneella Celebrity Edge-aluksella. Oma matkailuvuoteni huipentui risteilyyn upouudella aluksella, joka lunasti kaikki ennakko-odotukseni moninkertaisesti.

Mikä oli sinun mielestä matkailuvuoden 2018 tärkein/suurin uutinen?

Vuosi 2018 tuntui olevan matkojen suhteen omalta osaltani melko vilkas; näistä enemmän erillisessä postauksessa.

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

2 kommenttia

Piyya 06/01/2019 - 10:14 am

Olipa hieno kooste matkailuun liittyvistä merkittävistä ja pienemmistäkin tapahtumista. Todella mielenkiintoinen näkökulma vuosikoosteeseen. Helsingin uuden kirjaston Oodin avajaiset voisi lisätä listaan, näyttää nousevan varsinaiseksi matkailunähtävyydeksi 😉

Vastaa
alex 06/01/2019 - 12:56 pm

Kiitos Piyya! Hyvä pointti – uusi Oodi olisi ehdottomasti pitänyt olla mukana vuosikoosteessa. Uusi keskustakirjasto tulee varmasti nousemaan suosituksi matkailunähtävyydeksi (sen lisäksi, että tulee varmaan olemaan myös suosittu ”kaupunkiolohuone” Helsingin keskustassa).

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet