Suomen matkailuvuosi 2019

by Alex | Matkoillablogi.fi

Matkoillablogin perinteisiin on jo useamman vuoden ajan kuulunut näin vuodenvaihteessa katsaus menneeseen matkailuvuoteen Suomessa. Tänäkään vuonna ei tehdä perinteeseen poikkeusta, joten tässä olkaa Suomen matkailuvuosi 2019, olkaa hyvät!

Alkuun kuitenkin pieni huomautus: pyrkimyksenä ei ole luoda kaikenkattavaa katsausta, vaan nostaa mukaan sellaisia tapahtumia, jotka omasta mielestäni ovat olleet vuoden aikana kiinnostavia.

Tammikuu

Suomen matkailuvuosi alkoi tammikuussa perinteisissä merkeissä messuilla: Matka 2019 houkutteli yhteensä 61.000 kävijää, eli parituhatta kävijää vähemmän kuin 2018. Samalla Matkamessut on kuitenkin vahva osoitus sekä matkailun merkityksestä suomalaisille että aitojen kohtaamisen merkityksestä. Messujen alla julkistettiin myös matkajärjestäjien edellisvuoden tilastot, jossa TUI ja Aurinkomatkat kävivät äärimmäisen tasaväkistä kilpailua, jonka Aurinkomatkat voitti äärimmäisen pienellä 0,1%’n marginaalilla!
Matkamessujen yhteydessä Clarion-hotellit julkistivat myös aivan uudentyyppisen vaikuttajayhteistyön, #YearinClarion, jossa somevaikuttaja Joonas Pesonen muutti Clarion Hotel Helsinkiin asumaan vuodeksi.
Tallink Silja päätti kieltää energiajuomien myynnin alaikäisille laivoillaan ja Wasaline vahvisti tilaavansa uuden ympäristöystävällisen aluksen Merenkurkun liikenteeseen. Finnair vastasi puolestaan ympäristökeskusteluun Matkamessuilla lanseeratulla Push for Change-ohjelmalla, joka mahdollistaa matkustajille vapaaehtoisen päästökompensaation.

Helmikuu

Helmikuu oli suhteellisen hiljainen kuukausi uutisrintamalla: Silja Linen Galaxy palasi liikenteeseen mittavan telakoinnin jälkeen, uudistuksia oli tehty  mm. Grande Buffet-ravintolassa ja Siljalandissa.
Lentoliikenteen maailmassa Airbus ilmoitti, että superjumbo A380’n valmistus lopetetaan, OneWorld-allianssi johon myös Finnair kuuluu, juhli 20-vuotista taivaltaan ja Helsinki-Vantaalle avattiin n. 25.000 m2 uutta tilaa non-Schengen-puolen uuden Aukio-aulan ympärille.

Maaliskuu

Maaliskuussa lentomaailmasta kantautui surullisia uutisia kun Ethiopian Airlinesin Boeing 737 Max 8-koneen turmassa menehtyi 157 ihmistä (indonesialaisen Lion Airin samantyyppinen kone oli lokakuussa 2018 myös joutunut onnettomuuteen, jossa 181 ihmistä menehtyi). Boeing 737 MAX-konetyyppi asetettiin lentokieltoon, jota ei vieläkään ole kumottu. Meidän lentoliikenteessä lentokielto vaikutti Norwegianin, jolla on 18 kappaletta kyseistä lentokonetyyppiä.
Tallink-konserni vahvisti Megastar II-aluksen tilauksen Rauma Marine Constructions-telakalta (RMC). Aluksen suunnittelu tapahtuu yhteistyöprojektina RMC’n ja Meyer Turku-telakan välillä.

Huhtikuu

Vastauksena kasvaneeseen ilmastotietoisuuteen TUI otti käyttöön päästökompensoinnin oman lentoyhtiön lennoilla ja omissa hotelleissaan. Lentoliikenne takkuili Pohjoismaissa kun SAS’in lentäjät lakkoilivat ja vaativat 12% palkankorotuksen.
Helsingissä kansainvälisten risteilijöiden kausi aloitettiin ja Hernesaaressa otettiin vapunaattona käyttöön uusi risteilylaituri – ensikäynnin laiturissa teki jättiristeilijä MSC Meraviglia, yksi suurimmista Helsingissä käyneistä risteilijöistä.
Tukholmassa puolestaan vietettiin Skansenilla Baltic Sea Science Centerin -tiedekeskuksen avajaisia.

Toukokuu

Laivaliikenteessä tapahtui jälleen: Eckerö Line ilmoitti tuovansa toisen aluksen Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Suomen päässä satamapaikaksi ilmoitettiin Vuosaaren satama, Tallinnassa puolestaan A-terminaali mikä aiheutti paljon keskustelua ja kohua kun pelättiin liiaksi lisääntyvää rekkaliikennettä keskustan läpi. Alus joka oli  aiemmin kulkenut Liverpoolin ja Dublinin välillä P&O Ferriesillä ristittiin ms Finnbo Cargoksi.
Viking Linen uuden, Kiinassa rakennettavan aluksen nimikilpailu huipentui toukokuussa, kun 10 finalistin joukosta yleisö sai äänestää suosikkinsa. Uuden aluksen nimikilpailun tulos julkistettiin 27.5.: vuodesta 2021 alkaen Turku-Tukholma -linjalla liikennöinnin aloittaa ms Viking Glory.

Kesäkuu

Juuri kesäsesongin alla Tallinnan Telliskiveen avattiin suhteellisen yllättäen Tukholman Fotografiskan sisarmuseo. Yllättäen sikäli, että sisarmuseoita oli suunniteltu jo pitkään niin New Yorkiin kuin Lontooseenkin, mutta Tallinnan suunnitelmat oli saatu pidettyä salassa miltei avajaisiin saakka. (New Yorkin Fotografiska avattiin alkuperäisiä suunnitelmia myöhemmin, joulukuun puolessavälissä 2019.) Tallinnan liikenteessä Eckerö Line vahvisti kuun alussa, että uuden ms Finnbo Cargo-aluksen satamana tullaankin käyttämään Muugan satamaa, jonne liikenne myös loppukuusta alkoi. Tallink puolestaan aloitti Tallinnan satamassa automatkustajien Smart Port-automaattikaistojen testit. Kesän Saarenmaan matkallamme totesimme itse nämä varsin toimivaksi. Kesäkuussa Tallink avasi myös Tallinnaan uuden italialaisen Flavore-ravintolan.
Helsingissä puolestaan Scandic-hotelliketju avasi maahamme ensimmäisen Signature-hotellin, kun täysin uusittu hotelli Marski avattiin 3.6.
Kotimaan lentoliikenteessä Norwegian aloitti uuden Helsinki-Vaasa -reitin.

Heinäkuu

Useimpien viettäessä jo kesälomaa messukeskuksessa suunnattiin jo katseet tulevaan talveen kun Matka 2020-messujen partnermaa Viro julkistettiin
Lentomaailmassa uutisoitiin, että Finnair aloittaa uuden reitin Busaniin keväällä 2020. Isompi uutinen oli kuitenkin, että Norwegianin Björn Kjos luopui yrityksen toimitusjohtajan tehtävästä. Heinäkuussa vietettiin myös ensimmäisen kuukävelyn 50-vuotisjuhlia.
Venäjä ilmoitti loppukuusta, että Viipuriin ja Pietariin on tulossa e-viisumi (josta tosin myöhemmin selvisi, ettei tämä tule koskemaan Allegro-junien matkustajia).

Elokuu

Kesän huippusesongin jälkeen varustamoilla oli iloisia uutisia; TallinkSilja raportoi kaikkien aikojen suurimmasta matkustajamäärästä heinäkuussa, ja Viking Linekin ylsi heinäkuussa kaikkien aikojen toiseksi parhaaseen matkustamäärään.
Kotimaassa Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi sai julkisuutta kun se valittiin maailman parhaaksi kirjastoksi.
Kuukauden suurin uutinen tuli kuitenkin hotellimaailmasta, kun Petter Stordalen yllättäen osti Kämp Collection-ketjun. Tulevaisuus näyttää mitä tämä tuo tullessaan, mutta ainakin kaupan julkistamisen yhteydessä sekä myyjä että ostaja vakuuttivat tyytyväisyyttään.

Syyskuu

Syksyn kynnyksellä juhlittiin 2.9. ensimmäisen kerran suomalaisen ruoan päivää, mielestäni ihan syystäkin; täältä blogistakin löytyy myös jonkin verran ravintolapostauksia.
Tallink-konserni perusti tytäryhtiön Singaporeen, mielenkiinnolla jäädään seuraamaan mikä rooli tällä yhtiöllä tulee tulevaisuudessa olemaan konsernissa. Tallinnan Noblessnerin kaupunginosassa puolestaan avattiin uusi KAI-kulttuurikeskus, joka tulee varmaankin monelle suomalaiselle tutuksi tulevaisuudessa.
Syyskuun jännittävimpiä hetkiä elettiin kuitenkin loppukuusta, kun Thomas Cook-konserni ajautui konkurssiin ja myös pohjoismaiset tytäryhtiöt mukaan lukien Tjäreborg ajautuivat vaikeuksiin. Jo keväällä yhtiö oli antanut tulsovaroituksen ja sen seurauksena luottoluokitus laskettiin toukokuun loppupuolella. Reilun vuorokauden kestäneen epäselvän tilanteen jälkeen toiminta jatkui kuitenkin Suomen tytäryhtiössä.
Ilmastokysymykset saivat syyskuussa taas huomiota kun Greta Thunberg piti paljon huomiota herättäneen puheensa YK:n ilmastohuippukokouksessa New Yorkissa.
Syyskuussa juhlittiin jo kolmatta kertaa matkailualan omassa juhlassa, Finnish Travel Galassa.

Lokakuu

Tjäreborgin ja sen pohjoismaisten sisaryhtiöiden taru sai jatkoa kun Petter Stordalen kumppaneineen osti Thomas Cookin pohjoismaiset yhtiöt ja toiminta jatkui uudella nimellä, Nordic Leisure Travel Group. Lentotoiminta Pohjoisamaissa jatkuu Sunclass Airlines-nimellä.
Itämeren laivaliikenteessä iloittiin siitä, että matkustajaluvut säilyivät hyvinä myös kolmannella vuosineljänneksellä. Tallinkin uuden aluksen nimikilpailussa tuli yli 2.800 ehdotusta 30 maasta ja nimi julkistettiin lokakuussa: Rauman telakalla rakennettava MyStar valmistuu Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen vuoden 2021 loppuun mennessä.
Scandic julkisti puolestaan uutisen uudesta hotellista, joka avataan Helsinkiin, entiseen Kemikaaliviraston taloon. Visit Finland uutisoi, että rupeaa rakentamaan uutta kansallista matkailun tietovarantoa, joka mahdollistaisi kotimaisten matkailupalveluiden tuotetiedon kansainvälisen jakelun yhdestä paikasta.
Vastuullisuuskysymykset nostettiin taas valokeilaan, kun Matkamessut 2020 haastoi messuihin osallistuvat matkailuyritykset mukaan vastuullisuuskilpailuun.

Marraskuu

Wasaline julisti yleisökilpailun uuden Merenkurkun aluksensa nimestä. TallinkSiljan aktiivisuus myös maissa jatkui kun yhtiö solmi viiden vuoden franchise-sopimuksen Burger Kingin kanssa, joka takaa Tallink-konsernille yksinoikeuden kyseisiin ravintoloihin Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tällä hetkellä maat kuluvat vielä harvinaiseen joukkoon, jossa Burger King-ravintoloita ei ole. Tallink julkisti marraskuussa myös kesän 2020 erikoisristeilyt, joiden joukossa uutuutena on kaksi Pietarin risteilyä.
Kansainväliset risteilyvarustamot ottivat jälleen käyttöön uusia, isoja risteilyaluksia kun MSC Grandiosa, NCL Encore aloittivat työnsä maailman merillä.
VisitFinland palkittiin SoMen hyödyntämisestä ”Rent a Finn”-kampanjan yhteydessä. Postin lakko sotki myös laivaliikennettä, ja marraskuun lopussa nähtiin Helsingissä harvinainen näky kun kaikki Helsinki-Tukholma -linjan alukset olivat samaan aikaan laiturissa.

Joulukuu

Primehotels julkisti joulun alla uutisen, että Pohjoismaiden ensimmäinen The Unbound Collection by Hyatt-luksusketjun hotelli tullaan avaamaan Helsinkiin, uuden ylioppilastalon rakennukseen. Grand Hansa Hotel avataan suunnitelmien mukaan vuonna 2022.
Wasaline paljasti joulukuussa uuden aluksensa nimen; noin 2.500 ehdotuksen joukosta nimeksi valittiin Aurora Botnia. Ehdotusten joukossa oli yhteensä 52 nimeä, jotka sisälsivät sanan Aurora. Uusi, ympäristöystävällinen alus aloittaa liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välillä keväällä 2021.
Myös Finnlines ehti juuri ennen joulua julkistaa jymyuutisen: Kiinasta on tilattu kaksi 229 metriä pitkää roro-alusta Naantali-Kapellskär -reitille. Matkustajapaikkoja vuonna 2023 valmistuvissa aluksissa on 1.212 ja hyttejä yhteensä 323.
Varustamoiden kansainvälinen kattojärjestö teki joulun alla esityksen alan ensimmäisestä yhteisestä tutkimus- ja kehitysrahastosta, jolla pyrittäisiin poistamaan kansainvälisen merenkulun CO2 -päästöt. Rahaston varat on tarkoitus kerätä kansainvälisellä, pakollisella meriliikenteen päästömaksulla.

 

Tässä Suomen matkailuvuosi 2019 pähkinänkuoressa – pyrkimyksenä ei siis ole ollut luoda kaikenkattavaa katsausta, vaan nostaa mukaan sellaisia tapahtumia, jotka omasta mielestäni ovat olleet vuoden aikana kiinnostavia

Mikä sinun mielestä oli vuoden 2019 kiinnostavin tapahtuma Suomen matkailussa?

Vuosi 2019 tuntui olevan matkojen suhteen omalta osaltani hieman rauhallisempi; näistä enemmän erillisessä postauksessa.

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet