Vuodenvaihteessa 2020-21 saatiin pitkästä aikaa positiivisia uutisia: kauan kaivatut ja suhteellisen nopealla aikataululla kehitetyt koronarokotteet olivat tulossa ja laajamittaiset rokotukset pääsisivät vihdoinkin alkamaan. Millaiseksi vuosi 2021 sitten käytännössä muodostui? Perinteisessä vuosikatsauksessa käydään läpi matkailualan tärkeimpiä tapahtumia Suomessa vuoden aikana.
Optimismi kääntyi kuitenkin tammikuun aikana pettymyksen puolelle, kun rokotevalmistajien toimitusvaikeuksista ja hitaasta rokotustahdista ruvettiin uutisoimaan; rokotuksia saataisiin vielä odottaa. Koronaväsymys nosti päätään ja moni meistä kysyi varmaankin ääneen: ”Eikö tämä ikinä lopu….?”
Vuoden aikana suomalaisten matkailu painottui pitkälti kotimaahan ja ulkomaiset vieraat loistivat poissaolollaan. Niinpä vuoden 2021 katsaus painottuukin pitkälti kotimaan matkailun sekä Itämeren laivaliikenteen tapahtumiin
Tammikuu
Matkailualan vuotuinen suurtapahtuma, Matkamessut ei toteutunut tänä vuonna. Jäimme kaipaamaan sitä energialatausta, vuodenaloitusta ja kaikkia ihania tapaamisia yhteistyökumppaneiden, kollegojen ja ystävien kanssa joita messut perinteisesti tarjoavat.
Sitä vastoin vuosi aloitettiin uusilla matkustusrajoituksilla, jotka veivät t > veivät pohjan entisestään laivaliikenteeltä. Tulevaisuudenuskoa edusti kuitenkin Viking Gloryn vesillelasku 26.1. Kiinassa, Xiamenin telakalla. Tämän ympärille toteutettua livestriimausta seurasi yhteensä peräti 90.000 laivamatkailun ystävää. Samalla ilmoitettiin myös, että aluksen liikenteen aloitus siirtyisi alkuvuoteen 2022.
Helmikuu
Virus jatkoi leviämistään, ja maan rajoille tulivat pakolliset koronatestiit. Linjassa tämän kanssa myös Finnair ryhtyi vaatimaan negatiivisen koronatestin lennoille pääsyyn.
Kuun alussa Viking Line ilmoitti kesän 2021 erikoisristeilyjen kohteista: Gabriella jatkaisi edelliskesän suosittuja Maarianhaminan risteilyjä ja niiden oheen ohjelmistoon tulisi myös sekä Riikan että Visbyn risteilyt. Kevään aikana luvattiin paljastaa vielä lisää uusia kohteita.
Maaliskuu
Myös maailmalta kantautui ikäviä uutisia: maailman suurimmat matkailumessut, ITB-messut Berliinissä peruttiin jo toista kertaa (toteutettiin tosin osin virtuaalisesti) ja yksi maailman vanhimmista lentoyhtiöistä, tsekkiläinen CSA ajautui konkurssiin.
Toukokuulle siirretyt Matkamessut siirrettiin epävarmassa tilanteessa suosiolla jälleen kerran eteenpäin tammikuuhun ja näin 2021 jäi Matkamessujen osalta välivuodeksi.
Viking Line jatkoi kesän erikoisristeilyjen kohdepaljastuksia; Tall Ships Racen aikaan risteiltäisiin Helsingistä sekä Maarianhaminaan että päiväksi Turkuun.
Kansainväliset risteilyt olivat olleet jo vuoden tauolla, mutta nyt kantautui vihdoinkin uutisia siitä, että risteilyt pääsisivät jälleen käyntiin – tosin hyvin erilaisina kuin mihin ollaan tähän asti totuttu; covid-testit, joillakin varustamoilla rokotepakko, säännölliset kuumemittaukset, maskipakko, buffetit uudella tavalla… Monet asiat muuttuisivat ainakin risteilyjen alkaessa.
Huhtikuu
Hallituksen maaliskuun lopussa tehty esitys liikkumisrajoituksista peruttiin perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella ja yhtäkkiä pääsiäisen aikoihin koronaviestinnässä tapahtui täyskäännös: yhtäkkiä ryhdyttiin puhumaan rajoitusten purusta ja exit-strategiasta.
Viking Linen kesän kohdepaljastukset jatkuivat huhtikuussakin – nyt paljastettiin kesäksi kaksi etelärannikon kohdetta: Kotka Meripäivien aikaan ja Hanko Regatan aikaan. Viking Gracen käydessä telakalla päättyi myös kolme vuotta kestänyt roottoripurjekokeilu, ja korkea purjemasto poistettiin yläkannelta.
Ruotsin koronatilanne jatkui synkkänä, ja ymmärrettävästi laivayhtiöillä oli paljon mietittävää vuoden pääsesongin lähestyessä – olisiko edessä jo toinen menetetty kesä? Taloudellisesti tämä merkitsisi katastrofia varustamoille, jotka olivat kärsineet raskaasti jo yli vuoden.
Kuun lopulla kansainvälinen risteilyteollisuus sai positiivisia uutisia ensimmäistä kertaa yli vuoteen: Yhdysvalloissa viranomaistaho CDC (Center for Desease Control) näytti vihdoin vihreää valoa USAsta lähteville kansainvälisille risteilyille. Suomessa ei kuitenkaan kesäkaudella 2021 nähty kansainvälisiä risteilijöitä – jo toista vuotta peräkkäin.
Toukokuu
TallinkSilja ilmoitti että Silja Serenade otettaisiin jälleen liikenteeseen ja julkisti kesän risteilyreitit: kesäkuussa tehtäisiin Helsinki-Tallinna -reitillä 20h-risteilyjä ilman maissakäyntiä ja juhannuksesta heinäkuun loppuun alus tekisi joka toinen päivä Helsinki-Maarianhamina-risteilyjä, jossa perillä oltaisiin koko päivä.
Eckerö Line puolestaan julkisti suunnitelmansa tehdä kolme Helsinki-Tallinna -Hanko -risteilyä kesällä.
Myös Viking Line ilmoitti uudesta risteilykonseptista Helsingin linjalla, jossa aamiaisaikaan käytäisiin Tukholmassa kääntymässä ja paluumatkalla Helsinkiin vietettäisiin pari tuntia Maarianhaminassa.
Kuun lopulla ilmoitettiin kesä- ja heinäkuun Visbyn ja Riikan risteilyjen peruuntumisesta, ja tilalle lisättiin lähtöjä Hankoon ja Kotkaan.
Toukokuun suurin uutinen Viking Linelta oli kuitenkin, että Mariella oli myyty Corsica Ferries’ille, ja alus suuntasi Välimerelle hyvinkin nopealla aikataululla. Itse olin ajatellut että kesän Ahvenanmaan matkallamme olisimme saaneet heittää jäähyväiset sekä Amorellalle että Mariellalle, mutta niin jäi meillä (kuten monella muullakin) jäähyväismatka Mariellalla tekemättä. Perillä Italian Port Vado Liguressa Mariella oli jo 27.5.2021, jonka jälkeen odotti lipun vaihto ja kohtapuolin aluksen maalaus Corsica Ferries’in keltaiseen. Videon m/s Mega Reginasta voi nähdä tästä.
Koko pandemian ajan kovassa ahdingossa olleelle tapahtuma-alalle näytti siltä, että jo toinen peruttujen tapahtumien kesä olisi edessä; toukokuussa peruttujen tapahtumien lista pidentyi mm. Pori Jazzilla, ja kuun vaihteessa vahvistui myös Tall Ships Races-tapahtuman peruuntuminen niin Turussa kuin Maarianhaminassa.
kesäkuu
Vaikka pandemia onkin kurittanut varustamoalaa kesäkuussa kuultiin jälleen positiivisia uutisia kun kuun alussa aloitettiin Finnlinesin kahden uuden, Superstar-luokan hybridi-ropaxaluksen rakennustyöt kiinalaisella telakalla . Samalla paljastettiin myös uusien alusten nimet: Finnsirius , joka aloittaisi liikenteen heinäkuussa 2023 ja Finncanopus , jonka liikenteen aloituksen on määrä tapahtua joulukuussa 2023.
Wasalinen uusi, Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen rakennettava alus Aurora Botnia oli määrä luovuttaa Rauman telakalta kesäkuussa, mutta kuun puolivälissä ilmoitettiin, että aluksen luovutus siirtyisi heinäkuun puolelle koronan aiheuttamista myöhästymisistä johtuen.
17.6. oli ilon päivä matkailualalle, sillä UM’n linjaus ”suositellaan välttämään matkustusta” vaihtui vihdoinkin muotoon ”kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta”.
heinäkuu
Viking Linella saatiin iloita 6.7. kun Gabriella palasi aikataulunmukaiseen, normaaliin reittiliikenteeseen Tukholmaan yli vuoden tauon jälkeen.
Wasalinen uuden Aurora Botnia-aluksen luovutus siirtyi jälleen, nyt aluksen luovutusajankohdaksi ilmoitettiin viimeistään elokuun loppupuoli.
Koronavirus ei valitettavasti näyttänyt laantumisen merkkejä, ja uuden Delta-variantin myötä tartuntamäärät lähtivät uudelleen nousuun. Samalla Viro ilmoitti myös uusista maahantulorajoituksista suomalaisille – taas otettiin siis hieman takapakkia matkustamisessa.
elokuu
Elokuun 1. päivänä Siljalla oli aihetta juhlaan, kun Silja Serenade palasi säännölliseen reittiliikenteeseen Helsinki-Tukholma -linjalla. Kuun lopulla (28.8.) Silja Symphony aloitti puolestaan 1½ vuodentauon jälkeen liikenteen normaalireitillään.
Viking Line puolestaan ilmoitti, että ms Gabriella tulisi syksyllä tekemään Tukholman liikenteen ohella myös 20h risteilyjä Tallinnaan tiettyinä päivinä. Varsinaisista Tallinnan risteilyistä ei kuitenkaan voi näiden kohdalla puhua, sillä maissaoloaikaa olisi pari tuntia myöhään illalla. Kuun lopussa aloitettiin uuden Viking Gloryn matkojen myynti – iloinen uutinen kaikille laivamatkailun ystäville.
Elokuun lopussa oli myös vihdoinkin Wasalinen uuden Aurora Botnian neitsytristeilyn aika. Uusi, varta vasten Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen rakennetun aluksen käyttöönotto oli todella iloinen uutinen, etenkin kun koko liikenteen jatkuminen oli iso kysymysmerkki taxfreemyynnin aikoinaan loppuessa Merenkurkun liikenteessä.
Myös eteläisessä naapurimaassamme oli aihetta juhlaan, kun 20.8. juhlittiin Viron itsenäisyyden 30-vuotisjuhlia.
syyskuu
Nyt näytti jo hetken siltä, että päästäisiin elämään hieman normaalimpaa elämää ja UM päivitti matkustussuosituksiaan taas maakohtaisiksi. Samalla STM varautui kuitenkin jo kolmanteen rokotuskierrokseen…
Lokakuu
Silja Line ilmoitti keskeyttävänsä liikenteen Helsinki-Tukholma-linjalla kahdella laivalla talveksi. Vaihtoehtoista käyttöä laivaston yhdelle laivalle tuli kuitenkin kun Silja Europa vuokrattiin majoituslaivaksi Skotlantiin Glasgow’n ilmastokokoukseen.
Matkamessuilla uskottiin kuitenkin vakaasti tilanteen paranemiseen kun vuoden 2022 Matkamessujen teema julkistettiin; teemaksi valittu ”Lupa matkustaa – License to Travel” luotti vahvasti siihen, että ihmiset sekä pystyisivät, haluaisivat ja uskaltaisivat jälleen suunnitella matkoja vuodelle 2022.
Kuun puolessavälissä päätettiin vihdoinkin koronapassin ottamisesta käyttöön, ilolla etenkin ravintola- ja tapahtuma-alalla tervehditty päätös jota oli odotettu jo turhankin kauan. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä kuun lopussa uusi Omikron-muunnos aiheutti taas uusia huolia.
marraskuu
Koronapassin kanssa harjoittelu jatkui tässä kuussa. Turusta kantautui alan positiivisia uutisia, kun Scandic Hotels avasi torin laidalle uudelleen rakennetun Hamburger Börs-hotellin. Pieni askel eteenpäin otettiin myös 8.11. kun USAn matkustus avautui jälleen lähes kahden vuoden tauon jälkeen.
Kuun lopussa koronapassia ryhdyttiin edellyttämään mm. Scandic-hotelleissa ja VR’n ravintolavaunuissa; myös Viking Line ja Silja Line ryhtyivät vahvasti suosittelemaan koronapassin käyttöä laivoilla.
Tallinkin laivastosta ms Romantika vuokrattiin kolmeksi vuodeksi uudelle Holland Norway Lines-varustamolle; alus tulee maaliskuusta 2022 alkaen liikennöimään Norjan etelärannikon Kristiansandin ja Hollannin Eemshavenin välillä.
joulukuu
Kasvavasta Omikron-tartuntojen määrästä huolimatta matkailualalta kantautui myös positiivisia uutisia, jotka viestivät kaikesta huolimatta tulevaisuudenuskosta.
Helsinki-Vantaan lentokentän uusi laajennusosa otettiin käyttöön 1.12. Uuden terminaalirakennuksen kaarevat muodot antavat aihetta ylpeyteen; nyt jo useamman kerran kansainvälisissä vertailuissa pärjännyt kotilentoasemamme on saanut laajennusosan, joka ilmentää niin suomalaisuutta kuin designia loistavalla tavalla. Uskallan väittää, että saapuvien matkustajien ensivaikutelma on wow, kun he astelevat laukkuhihnan jälkeen ulos uuteen terminaalin.
Myös Finnairissa katsottiin eteenpäin, pandemian jälkeiseen aikaan: marraskuussa julkistetun uuden Dallasin reitin lisäksi joulukuussa julkistettiin uuden reitin avaaminen Seattleen.
Itämeren laivaliikenteessä Stena Line ilmoitti kuun alussa aloittavansa uuden reitin Hangosta Nynäshamniin helmikuussa 2022.
Maaliskussa liikenteensä aloittava Viking Glory aloitti puolestaan pitkän kotimatkansa Kiinan Xiamenin telakalta kohti Suomea 28.12. Tällä hetkellä Gibraltarin ohittaneen aluksen arvioidaan saapuvan Turkuun 4.2.
Surulla saimme koko vuoden saaneet seurata, kuinka matkailu- ja tapahtuma-ala maassamme on joutunut elämään jatkuvassa epävarmuudessa tulevaisuuden suhteen. Niin myös tulevan talvikauden osalta, jossa suuri kysymys on josko ulkomaalaiset matkailijat voivat tulla Suomeen, millä ehdoilla ja mahdollistavatko nämä ehdot käytännössä järkevän matkailun. Samalla tavalla myös Suomesta ulospäin suuntautuvan matkailun ympärillä toimivat yritykset ovat edelleen isojen kysymysten äärellä, ja vuoden ajan jatkuvasti muuttuneet rajoitukset ovat syöneet niin yrittäjien jaksamista kuin taloudellista kestokykyä. Suomen Matkailualan Liitto SMAL raportoi tämän vuoden alussa, että suomalaisten matkanjärjestäjien matkustajamäärät jäivät vuonna 2021 n. 117.000 matkaan kun normaalivuonna 2019 matkustajia oli yli 881.000.
Ulkomaiset yöpymiset Suomessa jäivät vuonna 2021 noin kahden miljoonan tasolle, kun normaalivuonna 2019 ulkomaisia yöpymisiä oli runsaat 7,1 miljoonaa.
Tapahtumien osalta juuri joulun alla ilmoitettiin myös, että maailman suurin matkailualan tapahtuma ITB peruttaisiin Berliinissä myös vuonna 2022 ja järjestettäisiin ainoastaan supistettuna digitapahtumana, Joulukuussa jännitettiin yhä pahenevassa koronatilanteessa, josko tammikuussa pystyttäisiin toteuttamaan myös omaa matkailualan suurtapahtumaamme Helsingissä, Matkamessuja. Aatonaattona saimme surullisen joululahjan, kun ilmoitettiin että tammikuun messut oli (ymmärrettävistä syistä) siirretty tammikuulle 2023.
Meistä ei varmaankaan keväällä 2020 kukaan olisi uskonut, että vuoteen 2022 mennään edelleenkin näin epävarmoissa tunnelmissa.
Ja edelleenkin kysytään: ”Eikö tämä ikinä lopu…?”
Toiveikkaina aloitamme nyt vuoden 2022 – toivottavasti tästä vuodesta tulee edes hieman parempi version kuin edellisvuodesta!
1 kommentti
Tämä oli kyllä eriskummallinen vuosi monilta osin. Loppuvuosi näytti jo vähän positiivisia merkkejä, kun Lapissa oli ainakin joulukuussa ja vuodenvaihteessa valtava määrä ulkomaalaisia matkustajia. Näyttää myös, että varsinkin negatiivisella testillä matkustaminen mahdollistuu koko ajan enemmän ja enemmän.