Viime vuoden alussa kun summasin Suomen matkailuvuotta 2021 toivoin postauksen lopussa että vuodesta 2022 tulisi edes hieman parempi kuin edellinen. No, eipä juuri tullut. Koronan kanssa opeteltiin elämään ”uudessa normaalissa”, mutta tilalle tuli Ukrainan sota. Saimme nopeasti oppia, että globaalissa maailmassa sodan vaikutukset ulottuvat nopeasti koko maailmaan.
Kaikkien ikävien tapahtumien keskellä Suomen matkailuvuodessa 2022 oli kuitenkin myös positiivisia asioita: Matkustusrajoituksia ruvettiin vähitellen purkamaan, lentoliikenne lähti palautumaan ja tauolla olleita reittejä lähdettiin jälleen avaamaan uudelleen; matkustajaluvut paranivat, mutta edelleenkin kamppailtiin yleisesti punaisten lukujen kanssa.
Tässä perinteisessä vuosikatsauksessa olen nostanut jälleen mukaan muutamia, omasta mielestäni kiinnostavia tapahtumia Suomen matkailualalla.
TAMMIKUU
Matkamessuille ei ikävä kyllä tänäkään vuonna vuonna päästy kokoontumaan, joten alan perinteinen kokoontumunen ja vahva näkyminen yhdessä jäi uupumaan.
Viking Glory jatkoi koko kuukauden edellisvuonna, joulukuun 28, alkanutta pitkää kotimatkansa Xiamenin telakalta, Kiinasta. Kuun lopussa ilmoitetiin myös että Turku-Tukholma -reitiä vuosikymmeniä liikennöinyt ms. Amorella siirtyisi Helsinki-Tukholma -reitille, sisaraluksensa vuoropariksi.
HELMIKUU
1.2. vietettiin laadukkaista ryhmämatkoistaan tunnetun Olympia Kaukomatkatoimiston 70-vuotissyntymäpäiviä – Suomen matkailualalla kunnioitettava ikä ja hieno saavutus.
Pitkän kotimatkansa jälkeen Viking Glory saapui harmaana ja sateisen sunnuntaiaamuna, 6.2. Turun satamaan.
Helmikuun alkupuolella elettiin lentoliikenteessä vielä toiveikkaita aikoja, ja Finnair esitteli laajarunkokoneidensa uudistetut matkustamot, uuden Premium Economy-matkustusluokan sekä uuden Harri Koskien suunnitteleman astiaston.
24.2 2022 jää historiaan päivänä jolloin Ukrainan sota alkoi ja sodan synkkä varjo laskeutui Euroopan ylle. Pari päivää tämän jälkeen Finavia valmistautui sulkeman ilmatilan venäläisiltä koneilta ja odotettavissa oleviin vastapakotteisiin.
Maaliskuu
Venäjän ilmatila suljettiin, ja samalla myös Finnairin Aasian strategialta putosi pohja; ajallista hyötyä suorimmasta reitistä ei enää ollut kun reitit Kaukoitään piti suunnitella uudestaan Pohjoisnavan yli tai eteläisempää reittiä, mikä vaikutti niin koneiden kiertoon kuin polttoainekustannuksiin pidemmän lentoajan takia. Venäjän ilmatilan sulun myötä Finnair aloitti muutosneuvottelut, mutta ilmoitti samalla myös kolmesta uudesta kohteesta liikennekartallaan: Dallas, Seattle ja Mumbai.
Laivaliikenteessä Viking Linen kauan odotettu ms. Viking Glory aloitti liikennöinnin kuun alussa, kuun lopulla puolestaan Tallink ilmoitti siirtävänsä Tukholma-Riika -reitin avaamista Ukrainan sodan takia.
Matkanjärjestäjärintamalla keskittyminen jatkui kun Matkapojat siirtyi osaksi Elämys Groupia.
Huhtikuu
Koronarajoitusten sävyttämien vuosien jälkeen lähikohteet ja risteilyt olivat monelle ensimmäinen matka pitkästä aikaa; osansa tästä kiinnostuksesta sai myös Viking Glory, jolla ensimmäisen kuukauden aikana kulki 70.000 matkustajaa. Laivoja oli kuitenkin edelleen laiturissa, ja Tallink ilmoitti vuokraavansa Tukholma-Riika reitin Isabelle-aluksensa pakolaisten majoituslaivaksi Tallinnaan.
Toukokuu
Silja Linella oli juhlan aihetta, kun 65 vuotta tuli täyteen 20.5. Pienen särön juhlatunnelmaan toi kuitenkin, että konserni samoihin aikoihin ilmoitti, ettei uusi Raumalla rakennettava MyStar-alus ehtisikään Tallinnan kesäliikenteeseen.
Kesäkuu
Viisikymppisiä vietettiin kuun alussa Crowne Plaza Helsinki Hesperiassa – hotellissa, joka muistetaan legendaarisista sambakarnevaaleistaan ja on nyt palannut arvoiseensa loistoon peruskorjauksen jälkeen.
Suomen Matkailualan Liiton (SMAL) Heli Mäki-Fränti valittiin Euroopan matkatoimistoalan järjestän, ECTAA’n varapuheenjohtajaksi – hieno luottamuksen osoitus suomalaisesta osaamisesta ja Helin pitkästä kokemuksesta alalta!
Juhannuksen alla Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtöselvitys keskitettiin yhteen paikkaan, uuteen terminaalilaajennukseen.
Heinäkuu
Kuun alussa rajat avautuivat ja Suomen pääsi matkustamaan kaikista maista ilman korona-rajoituksia.
Helsinki-Vantaan lentokenttä täytti 70 vuotta.
Uudesta ajattelusta lentomaailmassa kieli Deutsche Bahnin liittyminen Star Alliancen jäseneksi – tällä otettiin konkreettinen askel kohti intermodaalista (ts. eri liikennemuotoja yhdistävää) matkustusta.
Tallink Silja ilmoitti vuokraavansa Silja Europan ja Galaxyn majoituslaivoiksi pakolaisille Hollantiin, mikä merkitsi myös käytännössä että Turun linjalle jäi syksystä lähtien vain yksi laiva Siljan Linen liikenteeseen.
Elokuu
Laivaliikenteessä uutiset laivastomuutoksista jatkuivat kuun alussa, kun Viking Line ilmoitti myyvänsä ms Amorellan Corsica Ferries’ille, toimitus lokakuussa
Finnair puolestaan aloitti loppukuusta päivittäiset Dohan lennot Helsingistä, Tukholmasta ja Kööpenhaminasta osana Qatar Airwaysin kanssa solmittua yhteistyösopimusta,
Syyskuu
Syksyn alkaessa Silja Line lanseerasi yhdellä Turun linjalla uuden aikataulun, kun Baltic Princessin iltalähtö Turusta aikaistettiin ja satamaksi Ruotsin puolella vaihtui talvikaudeksi Kapellskär.
Skytrax valitsi Finnairin Pohjois-Euroopan ykköseksi – nyt jo 12. kertaa peräkkäin. Kauan tästä ei kuitenkaan ehditty iloita, sillä viikkoa myöhemmin aloitettiin 200 henkilöä käsittävät muutosneuvottelut.
Kuun lopussa matkanjärjestäjä Detur peruutti loppuvuoden matkat, ja yhtiön tulevaisuus rupesi näyttämään yhä epävarmemmalta.
Lokakuu
Paria viikkoa enempää ei ehtinyt kulua, ennenkuin Detur hakeutui konkurssiin – ei ehkä niinkään yllättävä lopputulos, mutta aina yhtä ikävä uutinen matkailualalla.
Pienen valonpilkahduksen lentoliikenteessä toi SAS’n ilmoitus Turku – Tukholma -reitin uudelleen avaamiseta lokakuun lopussa. Toinen osoitus alan tulevaisuuden uskosta oli uutinen Solo Sokos Hotel Pier 4-hotellin avaamisesta Katajanokalle; suunnitelmien mukaan hotellin on määrä valmistua kesäksi 2024.
Lokakuussa Viking Linen ms. Amorella luovutettiin uudelle omistajalleen, ja näin vuonna 1988 liikenteensä aloittanut vanharouva suuntasi viettämään eläkepäiviään Välimeren auringon alle.
Marraskuu
Yleensä sanotaan, että yhde loppu on uuden alku; niinpä Deturin jättämää tilaa Turkin ja Kreikan matkojen osalta täyttämään Suomeen rantautui uusi matkanjärjestäjä, Mixx Travel.
Finnairilla puolestaan muutosneuvottelut jatkuivat uudella kierroksella, jossa 150 työpaikkaa neuvottelujen alla.
Koronavuosien jälkeen Suomen upeaa matkailualaa vietetiin Pikku-Finlandiassa jälleen Finnish Travel Gala’a ja juhlassa palkittiin matkailurityksiä monessa kategoriassa.
Kansainvälisessaä Boutique Hotel Awards-kilpailussa puolestaan Haltia Lake Lodge Nuuksiossa valittiin Euroopan ympäristöystävällisimmäksi hotelliksi – hieno osoitus suomalaisesta osaamisesta ekologisuuden saralla.
Varustamomaailmassa Viking Line nousi otsikoihin ostettuaan 17% Rederiaktiebolag Eckerön osakkeista ja spekulaatioita tulevaisuuden suunnitelmista oli moneen suuntaan. Uutta kerrottiin myös Helsinki-Tukholma -linjan osalta, kun ilmoitettiin että Cinderella saapuu linjalle Gabriellan pariksi kesäksi 2023.
Joulukuu
Tallinkin MyStar luovutettiin useiden viivästysten jälkeen vihdoinkin Rauman telakalta 7.12., ja alus teki neitsytmatkansa Helsingin ja Tallinnan välillä 13.12. Uuden aluksen myötä myös lähtöjen määrä kasvoi, kun Star-alus jatkoi liikennöintiä reitillä hieman hitaammalla aikataululla (matka-aika 2,5 h) ja yksinkertaisemmalla palvelukonseptilla.
Punaisilla laivoilla puolestaan ikärouva ms Rosella myytiin melko ripein askelmerkein Kreikkaan ja jättää nyt Itämeren 43 vuoden jälkeen. Viking Grace valmistautui viettämään 10-vuotisjuhlia ja ennen sitä otettiin jo vastaan aluksen 10. miljoonas matkustaja.
Finavian tilastojen mukaan viime vuonna lentoasemien kautta kulki vuonna 2022 liki kolme kertaa enemmän matkustajia kuin 2021 – tervetullut suuntaus koronavuosien jälkeen. Yhtenä osoituksen tästä suuntauksesta SAS ilmoitti avaavansa uudelleen Vaasa-Tukholma-reitin.
Joulukuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalaajennus palkittiin puolestaan kansainvälisellä arkkitehtuuri- ja designpalkinnolla, Prix Versaillesilla.
Ulkomaisten matkailijoiden lopullista yöpymistilastoa saadaan vielä odottaa hetken vuoden 2022 osalta. Merkkejä on kuitenkin ilmassa, että palautuminen koronan jälkeiseen elämään on sujunut odotettua nopeammin, joskin isoja markkina-alueita on jäänyt pois. Nähtäväksi jää miltä ulkomaalaisten matkailijoiden jakauma näyttää tulevaisuudessa ja miten nopeasti matkailijamäärät palautuvat koronaa edeltäviin lukuihin – muutos on aina myös mahdollisuus.
Varustamoiden vuositilastot näyttävät, että suomalaisten lähialuematkailu on taas kasvussa; vuoden 2022 aikaan Viking Line kuljetti n. 4.9 miljoonaa matkustajaa (hieman yli kaksinkertainen määrä vuoteen 2021 verrattuna) ja Tallink Silja n. 5.4 miljoonaa matkustajaa (melkein kaksinkertainen määrä vuoteen 2021 verrattuna). Markkinaosuuksissa käytiin tiukkaa taistelua, jossa kummallakin oli selkeästi omat vahvat reittinsä.
Nähtäväksi jää, miten huipussaan olevat sähkönhinnat vaikuttavat ihmisten matkustusintoon ja -mahdollisuuksiin – nyt kun koronapandemian alun jälkeen vihdoinkin ollaan uskallettu taas ajattelemaan taas matkustamista.
Ukrainan sodalle ei edelleenkään näy loppua ja Kiinan koronatilanne sekä uudet koronamuunnokset huolestuttavat meitä, mutta ilmeisesti olemme vähitellen oppimassa uudessa normaalissa elämistä, jossa halu matkustaa ja nähdä ovat vähitellen voittamassa tuntemattoman ja epävarmuuden pelon.
Puuttuiko sinun mielestäsi jokin merkittävä tapahtuma Suomen vuoden 2022 matkailuvuodesta? Kommentoi ja täydennä siinä tapauksessa kommenttiboksissa!
1 kommentti
Kyllä tuo vuosi 2022 omasta mielestäni loppujen lopuksi hieman paremmalta matkailujuttujen osalta vaikutti vuoteen 2021 verrattuna. Onneksi tänä vuonna matkamessut tulevat toteutumaan, mukava sinnekin päästä pitkästä aikaa. Enpä olisi itse näin alkuvuodesta muistanut kuin murto-osan, mutta tämän luettuani moni asia toki palautui mieleen.