Viking Grace. Kuva: © Matkoilla-blogi

Tätä uutista on odotettu – uutta punaista horisontissa

by Alex | Matkoillablogi.fi

Toissa viikolla saatiin kauan kaivattuja uutisia siitä, että Viking Line on tehnyt aiesopimuksen uuden laivan rakentamisesta Turun linjalle. Uutinenhan tämä ei enää ole, mutta ajattelin kirjata blogiin kuitenkin myös omat pohdintani tämän ympärillä koska laivaliikenne kiinnostaa.

Täysin yllättävä tämä uutinen ei ollut, sillä jo viime vuoden kevättalvella Viking Linen toimitusjohtaja raotti uudisrakennuksen mahdollisen tilauksen  ajankohtaa. Uutinen Viking Linen uudisrakennuksesta oli sikäli yllättävä, että aiesopimus on tehty kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakan kanssa. Uusi alus tulee käyttämään LNG’tä polttoaineenaan ja lisäksi siinä tullaan hyödyntämään myös tuulivoimaa energianlähteenä.

Sinänsä ei ole täysin yllättävää että valittiin ulkomainen telakka, sillä Meyerin Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä pitkälle 2020-luvulle saakka. Muitakin vaihtoehtoja olisi toki ollut Suomessa (esim. RMC-telakka Raumalla, joka on rakentanut mm. Tallink Groupin Romantika-aluksen aloittaman sarjan laivat) ja Keski-Euroopassakin (esim. Meyerin Papenburgin telakka, joka oli 70-luvulla Viking Linen hovihankkija).

Uutinen uudesta laivasta on saanut runsaasti huomiota, eikä ihme sillä sitä on odotettu jo siitä saakka kun Viking Grace aloitti liikennöinnin vuonna 2013. Viking Gracen tilaukseenhan sisältyi optio myös toisesta aluksesta, mutta sitä ei koskaan hyödynnetty. Siksipä spekulaatiot siitä milloin ja mistä seuraava alus tilataan ovat jatkuneet vilkkaana sitä asti. Marraskuun alussa saatiin jo vihiä siitä, että kohta ollaan ostoksilla, kun Viking Linen toimitusjohtaja myönsi lehtihaastattelussa, että uuden laivan suunnitelmat ovat jo olemassa piirustuspöydällä, joskaan silloin ei vielä oltu tilaamassa.

Keskiviikkona 23.11. julkistettiin tiedote, että aiesopimus oli allekirjoitettu ja ainakin minusta tieto siitä, että aluksen toimittajaksi oli valittu kiinlalainen telakka tuli melkoisena yllätyksenä. Valintaa perusteltiin hinnalla ja toimitusajalla, joka mielestäni kuitenkin ajoittuu melko pitkälle tulevaisuuteen, reilun kolmen vuoden päähän keväälle 2020. Perusteluissa mainittiin myös, että pitkällä toimitusajalla halutaan varmistaa telakalle tarpeeksi pitkä aika rakennustöille. Solmittu aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta. Itse arvelisin, että myös rahoituskuvio, jossa aluksen rakennusaikana maksetaan vain 20% kauppahinnasta on ollut myös vahvasti myötävaikuttamassa päätökseen telakasta.

Uutinen uudisrakennuksesta on tietenkin saanut paljon julkisuutta, suurimman pöhinän keskustelupalstoilla ja somessa on kuitenkin aiheuttanut kiinalaisen telakan valinta; some-virrassa on näkynyt niin yleistä paheksuntaa, epäilyä kiinalaisesta osaamisesta, suomalaisen laivarakennusosaamisen viennistä kuin boikottiuhkauksia. Kaikki omalla tavallaan ymmärrettäviä reaktioita, koska uutinen aluksen rakentavata telakasta oli yllätys.
Itse en kuitenkaan halua ajatella asiaa niin mustavalkoisesti; tokihan suomalaisena olisi suonut, että Viking Line olisi tukenut suomalaista telakkateollisuutta rakentamalla aluksen Suomessa. Raumallakin olisi ilmeisesti ollut kapasiteettia (ja osaamistakin) rakentaa laiva, mutta hinnan on ilmoitettu olleen liian korkea. Hinnan paino päätöksessä on sinänsä ymmärrettävää, koska varustamo on voittoa tavoitteleva liikeyritys, joka punnitse  eri vaihtoehdot ja valitsee itselleen kokonaisuuden kannalta edullisimman vaihtoehdon. Globaalissa maailmassa meidän lienee sitäpaitsi pakko tottua tämäntyyppisiin ratkaisuihin vaikka kaksipiippuinen (vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa kiinalainen) juttu onkin.

Suurimmat epäilykset lienevät (itsellänikin) kiinalaisen telakan osaamisesta, etenkin kun sillä ei ole aikaisempaa kokemusta tämäntyyppisistä matkustajalaivoista. Rauhoittava tieto on toisaalta, että laivan rakentamisen ympärille tullaan perustamaan konsortio, jossa on monia, eri osaamisalueiden osapuolta – myös suomalaista laivanrakennusosaamista. Toki tässä kohtaa herättää jonkin verran mietteitä, miten suomalaista alihankkijaverkostoa voidaan hyödyntää tehokkaasti (ja miten laajassa mittakaavassa) kun laiva rakennetaan maapallon toisella puolella, Kiinassa. Viking Linen tiedotteen mukaan aluksen suomalaisuusaste tulee olemaan merkittävä, mielenkiintoiseksi jää nähdä mikä se loppujen lopuksi on. Toivotaan, että se on mahdollisimman korkea ja että kiinalainen osaaminen on sillä tasolla millä odotuksetkin ovat uuden laivan kohdalla.

Uudisrakennus on tarkoitus tuoda Turku-Tukholma -linjalle korvaamaan ms Amorellaa, joka on rakennettu vuonna 1988. Amorellan myyntiä on väläytelty, mutta en ehkä olisi kauhean yllättynyt mikäli vanharouva pidettäisiin, sillä Tallinnan liikenteessä Viking Line tarvitsisi ehdottomasti lisäkapasiteettia mikäli markkinaosuutta halutaan kasvattaa Helsinki-Tallinna -liikenteessä. Helsingin linjakin kuitenkin tarvitsisi myös uutta tonnistoa ja mielenkiintoinen kysymys onkin jos optiona oleva toinen mahdollisesti rakennettava alus sijoitettaisiin sille reitille vai Helsinki – Tallinna -reitille.

Summa sumarum: Viking Linen uusi laivatilaus on hyvä uutinen Itämeren laivaliikenteelle, sillä uusia laivoja ei ole enää aikoihin tullut liikenteeseen samaan tahtiin kuin iloisella 80-luvulla, jolloin uusia laivoja lanseerattiin usein muutaman vuoden välein.

Mitä mietteitä teissä herättää uutinen Viking Linen uudisrakennuksen rakentamisesta kiinalaisella telakalla?

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

2 kommenttia

Kthetraveller 19/12/2016 - 10:37 pm

No mutta kappas, mites nyt tämä laivatyttö tällä tavalla missasi tämän postauksen. Ilman ajastettua FB-uutista olisin missannut vieläkin. Hyi minua.

Anyway, eipähän minulla ole lisättävää pohdintoihisi. Melkoisen samanlaisia mietteitä myös täällä päässä.

Vastaa
alex 19/12/2016 - 10:43 pm

Heh…
Joo, mielenkiintoiset pari vuotta edessä tätä projektia seuraillessa!

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet