Viking Glory – uuden ajan designristeilijä

by Alex | Matkoillablogi.fi

Istun Pendolinon penkissä matkalla Turkuun, ulkona on rapsakka pakkanen eikä perjantaipäiväkään ole vielä valjennut. Edessä on muutaman tunnin kuluttua ensikohtaaminen Viking Linen uuden Turun linjan risteilijän kanssa. Viking Glory aloitti liikenteen reitillä pari päivää sitten ja yritän nyt jäsennellä ajatuksiani ja ennakko-odotuksiani uudesta aluksesta, jota on sanottu maailman ilmastoviisaimmaksi ja moderneimmaksi.

Mediassa Viking Glorysta kertovia artikkeleita on otsikoitu esim. seuraavasti:

Vihdoin se on täällä – Viking Glory otettiin vastaan liikutuksen kyynelet silmissä
Uusi risteilijä kulkee LNG:llä ja vie matkustajat laivalle kuin hotelliin
Viking Glory tarjoaa luksusta kokousasiakkaille, laivalta löytyy myös ”kelluva kauppahalli”

Jotta pääsisin muodostamaan oman kuvan uudesta aluksesta, olen tietoisesti yrittänyt hieman välttää Viking Glorylta otettujen kuvien katsomista – siinä toki kovinkaan hyvin onnistumatta; sen verran herkullisen näköisiä kuvia on kuvavirrassa jo lipunut silmieni ohi.

Viking Line onnistui Viking Gloryn lanseerauksessa rakentamaan draaman kaaren loistavasti niin, että uuden aluksen ennakkohehkutuksessa julkaistiin melko vähän oikeita kuvia aluksen sisätiloista ennen liikenteen aloitusta. Näin taattiin, että mielenkiinto säilyisi ja uteliaisuus heräisi. Sitäkin enemmän puhuttiin uuden aluksen tekniikasta ja maalattiin ihmisten silmien eteen kuvaa aluksesta, jossa maisemat ja yhteys mereen olisivat keskiössä.

Saimme toki seurata aluksen yli kuukauden mittaista kotimatkaa Xiamenin telakalta, Kiinassa, mutta matkalta julkaistut kuvat antoivat vain hienoisia viitteitä lopputuloksesta. Nyt kun esirippu on noussut, on aika tarkastella lopputulosta ja miten rakentuneet mielikuvat Viking Glorysta osuvat yhteen todellisuuden kanssa.

Omat ennakko-odotukset

Aikaisen aamujunan kiitäessä kohti Turun satamaa yritän miettiä mitä eniten odotan näkeväni Viking Glorylla. Suurimmat odotukset kohdistuvat varmaankin siihen, miten ennakkoon paljon esille nostettu maisemien tuominen näkyväksi kaikkialla on onnistunut; näkymät keularavintoloista, spa-osastolta ja etenkin Fyren-kabinetista kiinnostavat itseäni. Kiinnostavaa on myös nähdä. miten ulkokansien hyödyntäminen on Viking Glorylla ilmeisesti viety huomattavasti pidemmälle kuin linjan reittisiskolla, Viking Gracella – hieno asia, sillä alushan tulee liikkumaan aivan ainutlaatuisessa maisemassa, kolmen upean saariston läpi.

Keskeinen kiinnostuksen kohde on myös aluksen design sekä värien ja valaistuksen suunnittelu eri tiloissa – nythän on rakennettu uuden ajan alusta, jossa moni asia ja painotus on ajateltu eri tavalla kuin liki 40 vuotta sitten suunnitellussa edeltäjässä, Amorellassa.

Mihin Viking Gloryn suunnittelu perustuu?

Uuden aluksen suunnittelussa yksi keskeinen lähtökohta on selkeästi ollut hyvinvointitrendi. Bilettäminen ei ole enää se ainoa ja ykkössyy lähteä Itämeren risteilylle, vaan nykyään lähdetään rentoutumaan eri tavalla. Lyhyellä irtiotolla halutaan levätä ja nauttia elämästä – tähän Viking Glorylla voi kuulua niin käynti kuntosalilla, joogasalissa kuin spa-osastolla, jossa 11. kannen näköalat kruunaavat nautinnon.

Myös hyvin nukuttu yö kuuluu risteilyelämykseen, joten myös hyttien nukkumismukavuuteen on panostettu.Itsellä oli Maarianhaminan piknik-risteilyllä sisähytti, joka oli sisustukseltaan hyvin samankaltainen kuin Viking Gracella.

Olin havaitsevinani hytissä hieman tavallista enemmän ”tömpsyttelyääniä” käytävältä kuin muilla laivoilla, mutta paluumatkalla totesin, että ääniä kuului ihan yhtä paljon. Äänet saattoivat tietysti johtua myös siitä, että hiihtoloman aikaan oli tavallista enemmän pikkuristeilijöitä juoksentelemassa käytävillä.

Ensifiilikset Viking Glorysta

Kaiken kaikkiaan Viking Glorysta jäi erittäin positiivinen ensivaikutelma. Ennakko-odotukset olivat korkealla ja ne täyttyivät, osin myös ylittyivät. Viking Glory on kerrassaan hurmaava tuttavuus, jossa reitin upeat saaristomaisemat pääsevät tosissaankin oikeuksiinsa.

Viking Glorylla silmiinpistävää on rohkea värien käyttö (Viking Glory on huomattavasti värikkäämpi laiva kuin esim, Viking Grace, jonka värimaailma on hillityn skandinaavinen sisältäen runsaasti harmaita sävyjä). Glorylla design tuntuu myös olevan vielä enemmän esillä sisustuksessa, valaisimissa ja opasteissa.

Uusi alus on värikäs ja paljon on käytetty pastellivärejä, kultaa ja kimallusta – eikä ”Instagrammattavuuttakaan” ole unohdettu, päinvastoin. Muotoilukielen ja värien käytön suhteen ei voi olla vertaamatta uusiin, kansainvälisiin risteilijöihin, sillä Viking Glorya suunniteltaessa on selvästi haettu inspiraatiota niistä. Jossain kohdin mieleeni tulee Celebrity Edge, jonka Celebrity Cruises-varustamo otti käyttöön vuonna 2018.

Pääpiirteissään Viking Glory on selkeä laiva, jossa suurin osa palveluista keskittyy kansille 9-11 kun taas hytit täyttävät kannet 5-8. Ihan yleisesti Viking Glorya leimaa mielestäni valinnan vapaus ja eri vaihtoehtojen runsaus. Muutaman ison ravintolan sijaan tarjolla on monta pienempää baaria ja ravintolaa, joten laivalla on helppo löytää juuri omaan tunnelmaan sopiva paikka.

Seuraavaksi lisää kuvakavalkadia ja lyhyitä kommentteja joistakin Viking Gloryn tiloista, olkaa hyvät!

Aloitetaan siitä, mikä kuuluu varmaankin jokaisen suomalaisen laivamatkaan – shoppailusta! Reilunkokoinen Shopping World-myymälä (kansi 9) on valoisa ja tyylikäs, ja valikoimat vastaavat (laivoilla jo totuttuun tapaan) pienen tavaratalon sortimenttia. Itselleni jäivät mieleen erityisesti juomaosaston hyllyt, jotka olivat erittäin hyvännäköisesti toteutetut.

Torget Café & Bar (kansi 9) – kiva laivan olohuone, jossa kahvilatarjonta. Valtava lediseinä on näyttävä ja toimii varmaankin pimeän aikaan loistavana tunnelman luojana. Aitaus ison videoseinän edessä toimii myös esiintymislavana, mutta hakee ehkä vielä hieman muotoaan – tällä hetkellä kyseinen tila on vielä hieman sekoitus istumapaikasta ja esiintymislavasta.

Kultaiset portaat kaksikerroksisen ikkunan edessä johtavat yläkerran Market-ruokatorille (kansi 10), jossa kauppahallimaiset kojut tarjoilevat erityyppistä syötävää leivistä pizzoihin ja kotiruoasta salaatteihin, Yritit ravintolan käyttöön kasvatetaan muuten kauppahallin lasivitriineissä!

Perinteisen yökerhon virkaa hoitaa Viking Glorylla Vista Room Club (kansi 10). Tämä tila on niin kaukana pimeästä yökerhosta kuin vain voi olla – ilmava, valoisa tila, jossa lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat tuovat päiväsaikaan upeat saaristonäkymät framille.

Hauska yksityiskohta Vista Roomissa on myös laivan kyljen ulkopuolelle ulottuva lattiaikkuna, jossa etenkin korkeanpaikankammoiset pääsevät siedättämään hermojaan.

Joissain laivan ensikommenteissa moitittiin ratkaisua, ettei Glorylle tehty kaksikerroksista yökerhoa; omasta mielestäni täysin turha moite, sillä Vista Room ajaa ilmavuudellaan ja reilummalla kattokorkeudellaan saman asian. Moitetta saattaa myös vielä tulla melko pitkänmuotoisesta tanssilattiasta.
Vista Roomista on erotettu lasiseinällä osa erilliseksi Vista Room Lounge-tilaksi, jossa mm. karaoke järjestetään.

Hieman piilossa – kuten konseptiin hyvin sopii – sijaitsee Algoth’s, laivan salakapakka jossa kunnioitetaan etenkin kieltolain perinteitä. Pikkubaarin fiilis hyvin pitkälti samanlainen kuin Gabriellan Living Roomissa; hiljaisempi keskustelubaari, jossa palvelu on henkilökohtaista eikä kiirettä ole. Hienoa, että myös Gloryyn on rakennettu tämäntyyppinen, rauhallinen baari.

Vista Roomista pääsee helposti siirtymään myös Vista Deck’ille, peräosan laajalle aurinkokannelle jossa on moninkertaisesti tilaa Gracen peräkanteen verrattuna. Täällä on myös (mielestäni ensimmäistä kertaa meidän leveysasteilla) panostettu kansibaarin ulkonäköön; twelve points tästä kymppikannen peräosan kokonaisuudesta!

Saman kannen (10) keulasta puolestaan löytyy bistrotyylinen Mimmi’s, jonka eteenpäin kaareutuvista ikkunoista suorastaan tulvii valoa. Ravintola oli kuitenkin yllättävän pienen näköinen – mahtaako paikkamäärä riittää?


Loput keulan tilasta valtaa The Buffet-ravintola, jossa pääsee niin ikään ihailemaan merimaisemia menosuuntaan.

Viking Terrace (kansi 11) – tämä katettu ulkokansi edustaa jotain ihan uutta (joskin vastaava ratkaisu oli Svealla ja Wellamolla, kun ne otettiin käyttöön 1980-luvun puolivälissä).

Tähän ei voi kuin sanoa – wow!  Odotan innolla, että pääsen näkemään mihin tämä muotoutuu kesäkaudella, sillä tällä tilalla on edellytykset vaikka mihin. Iso screeni kokoaa varmaankin aikanaan kisakatsomot ja itse näen tässä esimerkiksi kesäaikaan discon – mutta ympäröivää luonto kunnioittaen tietysti kuulokkeilla toteutettuna ”silent discona”.

Spa-osasto merinäkymin jäi seuraavaan kertaan – ehdottomasti kuitenkin omalla bucket-listillä!

Keulassa sijaitseva Kobba Bar & Restaurant (kansi 11) on laivan a la Carte-ravintola, joka on jaettu myös tyylillisesti useampaan eri osaan.
Jollain tavalla tila tuntui sisutuksen osalta kovain tutulta, ja omat assosiaationi menivät heti art deco-henkiseen Scandic Haymarket-hotelliin, Tukholmaan. Kuinkas ollakaan, hotellin sisustussuunnittelun on tehnyt samainen tukholmalainen Koncept-toimisto, joka on myös suunnitellut Viking Gloryn sisustuksen.

Erikoisaamiainen tarjoillaan Kobbassa, ja noutopöydän sijoitus taaempana, melko kapeassa tilassa ei ehkä ole se kaikkein toimivin ratkaisu sujuvan liikkumisen kannalta. Pieni moite myös muutaman tarjoiluaseman sijoituksesta ikkunoiden eteen ja vastaavasti muutaman pöydän sijoittelusta ikkunattoman ulkoseinän viereen sekä pelkästään toispuoleisista merinäkymistä. Kaikkinensa kuitenkin erinomaisen kaunis ja valoisa tila!

Kobba-ravintolan keskellä komeilevat kaarevat, kultaiset portaat, jotka vievät vielä kerrosta ylemmäksi…

Portaiden päässä sijaitseva Fyren on erillinen vip-kabinettitila aluksen huipulla – tila, jossa juhlistetaan esimerkiksi elämän kohokohtia. 12-hengen pyöreä pöytä (joka pyörii hitaasti, jotta kaikki pääsevät nauttimaan näköaloista), sen edessä kaareva sohva ja 220 asteen esteetön näkymä merelle. Katossa pöydän yläpuolella valtava, pyöreä led-screeni, jolla voidaan tuoda vaikka revontulet pöydän ylle.
Tupla-wow ja 6/5.

Teknisesti edistyksellinen laiva

Viking Gloryn suunnittelun kulmakivenä on ollut ympäristöystävällisyys: alus käyttää polttoaineena LNG’tä ja paljon on panostettu mm. energiankulutuksen minimoimiseen sekä hukkalämmön ja -kylmän talteenottoon. Lisää yksityiskohtia aluksen ympäristöystävällisyydestä on selvitetty Viking Linen verkkosivuilla.

Aivan kuten Viking Grace myös Viking Glory kulkee erittäin pehmeästi ja tärinättömästi. Liikkeelle lähdön Turun satamasta tuskin huomasi ellei katsonut ulos ikkunasta. 360 astetta kääntyvät Azipod-potkurit (Glorylla oleva uutuus) tekee aluksen käsittelystä helpompaa etenkin satamissa, joissa uutta tekniikkaa edustavat myös alipainetekniikkaan perustuva koneellinen Automooring-kiinnitys.

Edellä mainitut ovat Turun linjalla tärkeitä, sillä linjan lyhyillä kääntöajoilla satamissa jokainen minuutti on arvokas, etenkin kun autokannen kaikki 1500 kaistametriä ovat käytössä molempiin suuntiin. Autokannen kapasiteetti on muuten Viking Glorylla kasvanut n. 40% edeltäjään, Amorellaan verrattuna!

IHMISET tekevät kokonaisuuden

Aluksen intendentti Stig Pernell, joka oli mukana hakemassa aluksen kotiin Kiinasta ehti muilta kiireiltään esitellä minulle lyhyesti Fyren-kabinetin. Stigin olemuksesta huokuu tyytyväisyys siitä, että monen vuoden projekti on nyt saatu päätökseen ja uusi alus on nyt aloittanut liikenteen. Kysyin Stigiltä, mitkä hänelle ovat kolme keskeisintä ylpeyden aihetta Viking Glorylla:

”Ensinnäkin aluksen tyylikäs skandinaavinen design. Toiseksi valo & isot ikkunat, joista ympäröivä saaristo näkyy kaikkialla. Kolmanneksi miehistö, joka koostuu kokonaisuudessaan Viking Linen muilta laivoilta siirtyneistä työntekijöistä.”

Näihin on helppo yhtyä: Maisemat pääsevät risteilyllä juuri niin keskeiseen roolin kuin suunniteltu ja laivalla saamani palvelu oli kaikkialla erittäin ystävällistä ja positiivista ja jutellessani miehistön kanssa kaikkien puheista paistoi niin ilo kuin ylpeys uudesta työpaikasta.

Omasta mielestäni ylpeyden aihe on myös, että Viking Line on vihdoinkin saanut ensimmäisen vakituisen naiskapteenin. Pamela Mäkelä on yksi Viking Gloryn kolmesta kapteenista (joskin ensimmäinen on hieman muunneltua totuutta, sillä Pamela on tehnyt jo aikaisemmin päällikön sijaisuuksia Viking Linen muilla aluksilla). Naiskapteeni on myös merkki uudesta ajasta, vaikkakin tämän olisi pitänyt olla itsestäänselvyys jo aikoja sitten tasa-arvoisessa Pohjolassa.

VIKING GLORYn loppuarvio: täydet pisteet!

Uudet laivat jakavat aina mielipiteitä puolesta ja vastaan. Toiset pitävät ja toiset ovat varmaan vielä skeptisiä Viking Gloryn uusia ratkaisuja kohtaan, mutta 10 vuoden päästä uskon että alus on jo vähintään yhtä rakastettu kuin edeltäjänsäkin Turun linjalla. Monet asiat makuasioita, eivätkä kaikki ratkaisut tietenkään ole kaikkien mieleen.
Itsellä ennakko-odotukset olivat korkealla ja ne ylittyivät kirkkaasti – siksi olen valmis antamaan jo nyt täydet pisteet Viking Glorylle.

Onko sinulla jo matka varattuna uudelle Viking Glorylle?
Vai kävitkö kenties jo risteilemässä Glorylla ensimmäisten joukossa – mitä mieltä olit?

PS. Lisää kuvia Viking Glorylta löytyy Matkoillablogin Instagramista, tallennetussa stoorissa – ota seurantaan, jos et vielä seuraa!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

6 kommenttia

Kthetraveller 10/03/2022 - 9:16 am

Wow! Kattava postaus ihanasta laivasta ja samoja mietteitä minulla. Odotankin innolla omaa risteilyäni, joka on vasta ensi kuussa. Pitkä aika odottaa, mutta odotus palkitaan, kun hyttinä on on Suite The Cliffs.

Vastaa
Alex | Matkoillablogi.fi 11/03/2022 - 9:43 pm

Kiitos! Joo, totesin että melko samaa mieltä näytettiin olevan uudesta laivasta, kun kävin lukemassa sinun mietteet julkaistuani postauksen.
Aina kiva olla jotain mitä odottaa – ja Viking Glorylle menoa kannattaa odottaakin!

Vastaa
Asko Leppilampi 10/03/2022 - 10:41 am

Kiitos hyvästä kuvauksesta. Sikäli ajankohtainen, että matkaamme sillä reilun viikon kuluttua ja luin suurella mielenkiinnolla juttusi.

Vastaa
Alex | Matkoillablogi.fi 11/03/2022 - 9:44 pm

Kiitos Asko! Hyvää matkaa Glorylla – nauttikaa!

Vastaa
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 10/03/2022 - 9:45 pm

Kuulostaa kyllä oikein hyvältä. Ei ole matkaa vielä varattuna, mutta ehdottomasta kiinnostaa, vaikka yleensä risteilyt eivät ole ehkä omia suosikkimatkoja. Glory kuitenkin kiinnostaisi testata.

Vastaa
Alex | Matkoillablogi.fi 11/03/2022 - 9:48 pm

Kiitos kommentista Mikko! Jos tuntuu etteivät risteilyt oikein nappaa mutta haluaisi antaa niille mahdollisuuden Viking Glory on kyllä oiva vaihtoehto tähän; Glory ei ole aivan perinteinen Itämeren risteilijä vaan monet asiat on ajateltu toisin ja raikkaalla tavalla.

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet