Kanariansaaret ovat meillä säilyneet pitkään valkoisena läikkänä matkakohdekartallamme. Osin ehkä ennakkoluuloista johtuen, osin ehkä siksi, että emme oikein viihdy rantakohteissa, joissa loman pääpaino on auringonotossa täpötäysillä rannoilla.
Syksyllä 2024 olimme kuitenkin vihdoinkin päättäneet lähteä katsomaan omin silmin mikä houkuttelee vuosittain yli kahtasataatuhatta suomalaista. Ja samalla katsomaan, josko olemme menettäneet vuosien varrella jotain kun emme ole aiemmin käyneet näillä lomasaarilla. Ja koska kyseessä on pääasiallisesti lomakohde luonteva valinta oli pakettimatka – samalla sekä vaivaton, että kokonaisedullisin tapa matkustaa Teneriffalle.
TFS – ensimmäinen kosketus Kanariansaarten matkailuteollisuuteen

TFS – lentolipun kolmikirjainyhdistelmä enteilee, että kohtena on yksi Euroopan matkailuteollisuuden isoista kohteista. Teneriffan eteläisellä lentoasemalla saamme ensikosketuksen Kanariansaarten matkailuteollisuuteen kokoon. Kun hotellikuljetuksen bussin laiturinumero lähentelee sataa se kertoo jo, että ollaan mitä suurimmassa määrin massamatkailukohteessa.



Näky joka lähdettyämme lentoasemalta avautui bussin ikkunasta oli melko yllättävä. Itsellä oli nimittäin ollut kuva vehreästä saaresta, tai ei ainakaan näin karusta maisemasta. Alkumatka etelärannikkoa seuraillen oli kuitenkin maisemiltaan hyvinkin karua ja kuivaa ja oikeastaan vasta noustuamme ylöspäin pääkaupunki Santa Cruzin jälkeen kohti luoteisrannikkoa maisemat muuttuivat vehreämmiksi.
Kaupunkiloma paikallisten seurassa isojen korkeuserojen kaupungissa

Kohteeksi olimme valinneet Teneriffan luoteisosassa sijaitsevan Puerto de la Cruzin kaupungin, ja noin puolentoista tunnin bussimatkan jälkeen aloimmekin laskeutua sinne. Puerto de la Cruz osoittautui viikon aikana hyvinkin mukavaksi, ja viihdyimme siellä hyvin. Vaikkakin kaupunki on yksi saaren turistikeskittymistä, se osoittautui myös aidoksi ja eläväksi taajamaksi.


Puerto de la Cruzissa arvostimme erityisesti juuri sitä, että matkailijoiden joukko sekoittuu tavallista arkea elävien Cruzilaisten kanssa, Toki kaupungissa on lähempänä merivesialtaita melkoinen keskittymä hotelleja, mutta se tuntui vielä melko maltilliselta pientä saaren etelärannikon lomakohteisiin verrattuna.

Puerto de la Cruzia leimaavat suuret korkeuserot, joten hotellin sijainnilla on merkitystä.

DWO Nopal – viihtyisä hotelli paikallsen elämän keskellä
Olimme tietoisesti valinneet pienemmän hotellin ja tällä kertaa hotellin sijainti oli pitkälti määritellyt valinnan. Dwo Nopal-hotelli 3***+ sijaitsee Puerto de la Cruzin keskustassa, eli alhaalla. Kaupunkihan on myös korkeuserojen kaupunki, joten hotellin sijainti ratkaisee myös pitkälti sen paljonko portaissa joutuu kapuamaan (ja tietystihän tämä riippuu myös pitkälti siitä, kuinka laajat iltakävelyt haluaa valitsemastaan hotellista tehdä).

Suhteellisen äskettäin peruskorjattu hotelli oli siisti ja hyvällä maulla, modernisti ja raikkaasti sisustettu. Talossa näkyi kuitenkin vielä positiivisella tavalla ”vanhan ajan hotellitunnelma” esim. portaikossa.
Varasimme matkamme sen verran myöhään, että saimme enää huoneen, jossa ikkuna oli valokuiluun päin (”Shaft room”), mutta tämä ei oikeastaan häirinnyt meitä kovinkaan paljon. Tottakai oma parveke kadulle päin olisi ollut mukava (ja ehkä myös äänekkäämpi, myöhäisten kulkijoiden takia), mutta hotellin kattoterassa korvasi mielestämme loistavastasi parvekkeen puutteen.
Hotelllin aamiaishuone sijaitsi kattoterassin yhteydessä, ja nautimme useimmiten aamiaisemme samalla kun aurinko kohosi Teiden ylle. Terassin baarissa nautimme myös usein iltakahvit kaupungin valoja tummassa illassa ihaillen.
Kattoterassin ylätasolla sijaitsee myös hotellin pieni uima-allas.

Puerto de la Cruz – hyvien ravintoloiden kaupunki
Pakko jälleen tässä kohta myöntää, että ennakko-odotukset olivat varsin matalalla mitä ravintoloihin tulee. Odotin pelkkiä turistiravintoloiden keskittymiä (ja toki, olihan niitäkin kaupungissa), mutta iloksemme löysimme monia hyviä, viihtyisiä ravintoloita joiden ruoka sai hymyn huulille. Kauttaaltaan palvelu oli lmukavaa ja ystävällistä – mitään merkkejä ”turistivihasta” emme kohdanneet missään.

Kuulutko sinäkin Kanariansaarten ”epäilijöihin”?
Jos olet silti päättänyt lähteä kokeilemaan – mitkä olivat sinun kokemukset?

1 kommentti
Aikuisiällä en ole Kanarialla käynyt. En varsinaisesti epäilijöihin kuulu. Teidellä olisi mukava päästä joskus käymään ja saariryhmästä kolme pienempää, La Palma, La Gomera sekä Eli Hierro kiinnostaisivat erityisesti.