Suomessa tähän asti säännelty taksiliikenne vapautuu heinäkuun alussa, ja hyvä kysymys on miten tämä tulee muuttamaan taksiliikenteen laatua.
Alkuvuodesta lehdistä saimme lukea siitä kuinka taksimatkustajat eivät aina saa kovinkaan hyvää palvelua ja tammikuun alussa kirjoitettiin siitä kuinka kaksi matkustajaa joka oli liikenteessä kainalosauvojen kanssa ei saanut apua taksinkuljettajalta. Huonoa palvelua tai välinpitämättömyyttä on varmaankin aina esiintynyt, mutta mielenkiintoista on nähdä miten tämä kehittyy tulevaisuudessa.
Itse kuljen säännöllisen epäsäännöllisesti taksilla, ja omat kokemukseni taksimatkoista Suomessa ovat tähän asti olleet pääsääntöisesti positiivisia. Toki sekaan on mahtunut myös muutamia valittajatyyppejä joiden mielestä asiakkaan rooli on selkeästi kuuntelijan sekä kaikkien alojen asiantuntjoita, jotka ovat kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoneet – halusi tai ei – miten maan asiat ovat. Viimeksimainittujen kohdalla kannattaakin ottaa ennemminkin kuuntelijan rooli ja antaa puhetulvan mennä ohi, mikäli ei halua aiheuttaa itselleen kovin korkeita verenpainelukemia…
Joskus mieleen muistivat lapsuuden taksikuskit maalla: heillä oli useimmiten puku päällä ja aina solmio – herrasmiehiä (ja toki naisiakin oli joukossa!) sekä ulkoiselta olemukseltaan että käytökseltään. Lapsuuden taksinkuljettajat nousivat aina autosta avaamaan ovet (mielestäni hieno ele, mikä ei todellakaan ole mikään itsestäänselvuys nykyään) ja olivat aina valmiita avustamaan tarvittasessa. Olivatpa he maalla usein myös hoitamassa iäkkäiden asiakkaidensa apteekki- ja kauppa-asioita; siihen aikaan itsestäänselvyys ja osa palvelua.
Olen viimeisen vuoden aikana ottanut tavaksi aina silloin tällöin haastatella kuljettajia taksiliikenteen vapautumisesta. Paljon erilaisia kommentteja olenkin saanut ja etenkin moni (fiksummasta päästä oleva) vanhempi taksikuski on todennut, ettei enää tule jäämään alalle katsomaan tulossa olevaa villiä kilpailua. Jotenkin ymmärrän heitä (etenkin kun he ovat niitä fiksumpia), etenkin mikäli työvuodet ovat kohtapuolin täyttymässä. Joukossa on toki ollut myös myönteisen luottavaisin mielin tulevaisuuteen suhtautuvia ammattilaisia jotka ovat olleet ennemminkin uteliaan odottavalla kannalla. Onpa joukossa ollut uusiakin yrittäjiä, jotka uskovat vahvasti tulevaisuuteen.
Suomessa olemme tottuneet siihen että taksiin voi aina luottaa Että homma toimii, taksinkuljettajaan voi luottaa ja he löytävät perille oudompaankin osoitteeseen neuvomatta. Ikävä kyllä viimeksimainitun osalta väillä vähän niin ja näin, vaikka jokaisessa autossa navigaattorit ovatkin apuna.
Ulkomailla näin ei asian laita ole, eikä tarvitse mennä kauemmas kuin naapurimaihin ennekuin näkee miten vapaa kilpailu mahdollistaa myös suoranaisen ryöstöhinnoittelun, joten tarkkana saa olla.
Mikä muuttuu taksiliikenteessä 1. heinäkuuta?
Oleellisin muutos on varmaankin kilpailun vapautuminen ja etenkin hintasääntelyn poistuminen. Taksikyltin pitää jatkossakin olla keltainen ja musta, tekstinä taksi tai taxi, taksamittari tosin ei ole enää pakollinen mikäli matkan hinta sovitaan etukäteen ”könttähintana”.
Mikä on siis oleellista muistaa heinäkuun alusta? Hinnan tai hintaperusteen tarkistaminen matkan alkaessa!
Itse uskon, että uuden ajan voittajia ovat ne, jotka palvelevat hyvin, joiden autot ovat siistit, joiden hinnoittelu on läpinäkyvää ja joiden hinta-laatusuhde on kohdallaan. Vapaassa kilpailussa jyvät tulevat pidemmässä juoksussa erottumaan akanoista ja taksiautoilijat jotka hoitavat hommansa ammattimaisesti tulevat varmaan jatkossakin menestymään sillä kuluttajat äänestävät jaloillaan mikäli rahoilleen ei saa vastinetta tai mikäli palvelu ontuu.
Ketjujen merkitys tulee varmaankin kasvamaan, etenkin niiden tuoma brändäys ja laatukriteerit sekä tarjottavat apuvälineet, esim. omat applikaatiot jotka tulevat varmaankin olemaan vahvoja kilpailun välineitä itse taksipalvelun ohella.
Blogimaailmassa taksimatkailu on jo aikaisemmin ollut esillä ja mm. Passionate Travellerin Kirsi on kirjoittanut erityyppisistä taksinkuljettajista ja palvelukokemuksista. Pako Arjesta-blogin Jerry on puolestaan kirjoittanut tasokkaammista kuljetuksista Kovasen limusiinikyydeillä.
Minkälaisia kokemuksia sinua on suomalaisista takseista ja miten luulet taksitoiminnan kehittyvän heinäkuun alusta?
(Kuva taksi New Yorkissa ei liity kirjoitukseen)
4 kommenttia
Mielenkiintoista nimenomaan nähdä miten tulevaisuudessa tämä kaikki vaikuttaa. Itse en ole ainakaan täällä Kouvolan seudulla huomannut takseissa oikeastaan yhtään mitään muutosta. Kuten jutussa mainitaan, on kiva nähdä miten muutos vaikuttaa hinnoissa.
Kiitti kommentista, Eetu. Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan kehitystä.
Jännä nähdä miten ala tulee kehittymään lähivuosina. Varsinkin kun erilaiset kuljetusliikkeet ja applikaatiot ovat lisääntyneet huimasti lähivuosina. Kuten sanoit, tuolla autojen siisteydellä ja brändäyksellä tulee varmasti olemaan suuri rooli. Itse täällä Oulussa tulee todella harvoin käytettyä taksia kun käytössä on oma auto.
Kiitos kommentista Antero!
Eiköhän taksiuudistus osoittanut, että lisää muutosta kaivataan vielä.
Edelleenkin uskon niin brändäykseen, autojen siisteyteen ja hyvään palveluun tärkeimpinä tekijöinä kilpailussa erottautumisessa.