Viime viikolla hieman ”puskien takaa” tuli uutinen, jonka mukaan Finnairin ja Flybe Nordicin yhteistyö on katkolla. Flyben osakkeet ovat myynnissä – joko Finnairille tai jollekulle muulle kiinnostuneelle taholle. Tappiollisen yhtiön osakkeista (joiden hinnaksikin on jo määritelty 1 €) ei todennäköisesti tule kilpajuoksua, mutta Finnairin kannalta tilanteeseen soisi löytyvän ratkaisun, sillä Flyben hoitama kotimaan ja etenkin Euroopan liikenne on yhtiölle tärkeä osa kokonaisuutta: Euroopan liikenne tarvitaan Aasian liikenteen jatkona (syöttämään molempiin suuntaan matkustajia Eurooppaan ja Euroopasta Helsingin vaihtokentälle). Ilman tätä syöttöliikennettä ei Suomen maantieteellisestä sijainnista Aasian liikenteessä ole hyötyä (eikä myöskään matkustajia riitä koneisiin, suomalaiset kun ovat jo tänä päivänä vähemmistönä matkustajien joukossa).
EVLI Pankin analyytikko Mikko Ervasti maalasi Talouselämässä viime viikolla kuvan tulevaisuuden Finnairista, jossa yhtiö jaettaisiin kahtia Euroopan liikennettä hoitavaan yhtiöön ja Aasian liikenteeseen keskittyvään pörssiyhtiöön. Mielenkiintoinen ajatus, jonka Aasian puolisko lienee elinkelpoinen, haasteellisempi on puolestaan tuo Euroopan yhtälö (osittain valtio-omisteisenakin) sillä lentoliikenteen hintakilpailu tuntuu Euroopan liikenteessä aina vaan kiristyvän.
Mielenkiinnolla jäämme seuraamaan mikä on Flybe Nordicin kohtalo (ja samalla myöskin Finnairin Euroopan liikenteen tulevaisuus).
Uskotteko Finnairin pärjäämiseen tulevaisuuden kilpailussa? Pitäisikö teidän mielestä valtionomistusta Finnairissa vähentää?
2 kommenttia
Tää on tosi hyvä aihe pohdinnalle, mielenkiinnolla seuraan miten Flybe Finlandille käy. Toivottavasti ei kuitenkaan lähde kokonaan markkinoilta, vieden yhteyksiä ja työpaikkoja. Esim Kuopion liikenne on ollut suurilta osin Flyben operoima, ei hyvältä näytä jos se vaikuttaa esim maakuntareitteihin negatiivisesti.
Niinpä, kyllähän tuo Flyben osuus kotimaan lentoliikenteestä Suomessa on sen verran merkittävä, että on pakko pitää peukkuja. Finnairin suunnalla kun intressit varmaankin ovat ensisijaisesti Euroopan kohteissa (jatkolennot Kaukoidän lennoille).