Viime kerralla tututssa marketissa käydessämme ovenpieleen oli ilmestynyt uusi ajoneuvo. Uudenuutukaisena latauspiuhan päässä se odotti siinä: Mediakärry! Tekniikan ja uusien markkinointikanavien kehityksestä kiinnostuneena minun oli tietenkin pakko ottaa uutuusajoneuvo heti koeajoon.
Eikun latauspiuha irti, vilkku päälle ja kevyt kiihdytys porteista sisään…
Odotukseni kun näin kärryn ja kärryparkin mainostaulun oli, että kärry ostoskierroksen aikana (ja riippuen reitin kulusta) tarjoilisi minulle vinkkejä ja ostosehdotuksia juuri kohdalla olevien tavararyhmien mukaan. Tämähän on paikannustekniikan ja ns. ’beacon’ien myötä täysin mahdollista tosin ei Somessa vielä kovinkaan paljon hyödynnetty mahdollisuus.
Kärry oli hieman tavallista pienempi, mutta liikkui ja kääntyi varsin liukkaasti. Se varsinainen erikoisominaisuus joka teki kärrystä mediakärryn (digitaalisessa merkityksessä – onhan ostoskärryissä jo kauan ollut printtimainospaikkoja) oli kahvaan kiinnitetty tabletti. Aluksi tabletti oli pimeänä, ja jonkin aikaa taputtelin näyttöä ennen kuin se virkosi. Tabletissa pyöri melko tavanomaisia mainosspotteja, tosin melko yleisluontoisia. Minua yllätti, etteivät mainokset olleet taktisempia, hintoja ja erikoistarjouksia enemmän esille tuovia.
Melko pitkälti sama pesuainemainos toistui muutaman kerran kierrokseni aikana; hedelmä- tai lihatiskin kodalla tämä ei ainakaan minuun tehonnut, koska en ollut juuri sillä hetkellä ”pesuaineostomoodissa”. Pieni pettymys itselle oli, ettei kärryssä ilmiselvästikään oltu hyödynnetty paikannusteknologiaa, jolla oltaisiin saatu aikaan ”täsmämainontaa”. Itse ainakin uskoisin, että tämä voisi olla melko tehokastakin, etenkin lisämyyntiä (lue: heräteostoksia) kasvattamaan.
Kierroksen puolessavälissä tabletti ilmoitti, että lataus oli vähissä, ongelma joka tulee varmaankin olemaan melko yleinen niin kauan kun kärryjen lataaminen perustuu siihen, että assiakkaat kärryä palauttaessaan kyttkevät sen lataukseen hieman hankalasti kiinnittyvällä micro-USB -kaapelilla.
Kaikenkaikkiaan ihan hauska kokemus, joka kuitenkin vaatii hieman lisäkehitystä. Kuten kunnon koeajoraporttiin kuuluu tässäkin muutama plussa ja miinus (pisteitä en tänään anna)
Plussat
+ mediakärry voi parhaimmillaan tehdä arkisesta ostoskierroksesta elämyksellisen ja inspiroivan (ja varmaan myös edistää lisämyyntiä)
+ helppo ajettavuus; kärry rullaa ja kääntyy hyvin ja kevyesti
+ ergonominen korkeus ja kätevä koko arkiostoksia ajatellen
Miinukset
– Liian pieni koppa isompiin viikonloppuostoksiin
– Tabletin sisältö ei ollut kovinkaan inspiroiva; missä (hiljainen) ääni?
– Olin odottanut, että juuri lauantaimakkaran kohdalla olisi esitellyt minulle jonkin vaihtoehtoisen tuotteen (beacon)
Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista kärryistä ulkomailta ja onko toteutus siellä ollut pidemmälle viety? Entäpä paikannukseen liittyvästä mainonnasta?