163
Viimeisen viikon aikana mediassa on ollut kirjoiteltu paljon niin lentoliikenteen kuin laivaliikenteen ympärillä.
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen siirtyminen Cargotecille sai välittömästi aikaan spekulaatiot siitä mistä seuraaja ja ketkä voisivat olla sopivia kandidaatteja. Sinänsähän uutinen ei tullut ihan puskan takaa, sillä spekulaatioita Vehviläisen siirtymisestä oli esiintynyt jo jonkin aikaa. Finnair itse kommentoi melko nopeasti tilannetta, ja kertoi että uusi toimitusjohtaja tulee talon ulkopuolelta. Näin voi hyvinkin olla, itse olisin melko taipuvainen uskomaan, että Finnairin uusi tomitusjohtaja saatta tulla jopa maamme rajojen ulkopuolelta, sillä kovan lentoyhtiötoimialan kansainvälisiä osaajia ei Suomesta tahdo löytyä kovinkaan monta. Ja kansainvälistä osaajaa Finnair mielestäni kaipaa, jotta jo kauan aikaa sitten viitoitettu tie Aasian suuntaan kantaa toivottua hedelmää.
Vehviläinen on ilman muuta paiskinut työtä Finnairin uudistamisen kanssa, ja hyvää työtä tehnytkin. Tämä työ on kuitenkin välillä edennyt melkoisessa ristituulessa ammattiliittojen kanssa, eivätkä väistyvän toimitusjohtajan asuntoasiat ole välttämätt ä työtä helpottanut – ainakin nakersivat huomattavasti hänen uskotavuuttaan. Kuten sanonta kuitenkin kuulu ”ei sota yhtä miestä kaipaa”, ja työn jatkaja varmaankin löytyy (ja on pakkokin löytyä, sillä työtä on edessä paljon). Siihen saakka yhtiön ohjaimissa pärjää varmaankin hyvin vt’nä Ville Iho, jolla on pitkä historia yhtiössä vaikka hänellä ei ehkä vadittavaa senioriteettia (vielä) ole.
Itämerellä puolestaan Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman on saanut nostattua aallokko lausunnoillaan Viking Gracen alkoholimyynnin ympärillä. Kenellekään ei varmaankaan ole jäänyt epäselväksi mistä tässä jupakassa on ollut kyse… Jos jollekulle on niin lyhykåisyydessään voi kiteyttää, että Viking Gracella pyritään hillitsemään taxfree-viinojen juontia hyteissä.
Lausuntojen antaminen, sanojen asettelu kieli keskellä suuta ja yleisen mielipiteen ja keskustelun oikaiseminen ei ole helppoa (jos ollenkaan mahdollista) toimitusjohtajalle. Mielestäni Mikael on kuitenkin selvinnyt tehtävästä kunnialla.
Itse kannatan ehdottomasti tätä uutta linjausta, ja niin onneksi tekevät monet muutmin. Uusi laiva ei yksistään riitä muuttamaan Itämeren laivojen risteilykulttuuria ja -käyttäytymistä; siihen tarvitaan myös tällaisia uusia määräyksiä (joskin nämä saattavat jonkun mielestä olla negatiivisia).
Myrskypilvet nousevat joskus nopeasti, mutta onneksi ne aina kuitenkin häipyvät ennemmin tai myöhemmin horisonttiin. Niin varmaan tälläkin kerralla…