Eilen saatiin Meyer Turku-telakalla suomalaisittain hyviä uutisia, kun maailman suurin risteilykonserni Carnival Corporation vahvisti tilaavansa Turusta kaksi uutta risteilijää, jotka täyttävät tilauskirjat aina vuoteen 2020 asti.
Carnival Corporationin brändeihin kuuluvat Carnival Cruisesin lisäksi mm. perinteikäs Cunard, ”lemmenlaivavarustamo” Princess Cruises sekä mustakylkisten alusten Holland America Line. Käsittääkseni Carnival ei ole vielä kertonut mille varustamobrändille Suomessa rakennettavat risteilijät tulevat, joten nähtäväksi siis jää, minkämuotoiset savupiiput aikanaan nostetaan yläkannelle.
On hienoa, että suomalaiseen laivanrakennustaitoon luotetaan maailmalla ja että Turun telakan tulevaisuus näyttää nyt Meyerin omistuksessa valoisammalta kuin pitkään aikaan. Carnivalin tilaamista risteilijöistä tulee 6.600 matkustajan kapasiteetillaan maailman suurimpia. Matkustajamääräennätyksen lisäksi uudet alukset ovat sikäli myös uraauurtavia, että ne ovat maailman ensimmäisiä LNG-käyttöisiä (nesteytetty maakaasu) risteilijöitä, ja tässä suhteen Turun telakasta näyttäisi nyt muodostuvan varsinainen asiantuntija. Onhan LNG-aluksista kasvatettu osaamista jo Viking Gracesta lähtien. LNG-aluksille voisi veikata olevan tulevaisuudessa enemmänkin kysyntää, joten kilpailukyvyn kannalta on hienoa että Suomesta löytyy osaamista näiden alusten rakentamisessa. Hauskaa on myös, että Carnival on jälleen ostoksilla Suomessa, sillä viime kerrasta on jo aikaa: Fantasy-luokan alukset kun rakennettiin Helsingin telakalla jo 1990-luvulla.
Tilauskirjojen täyttyminen pitkälle tulevaisuuteen on telakan kannalta hieno asia, mutta herättää tässä kohtaa myös pienen huolen ”lähiliikenteemme” osalta: Mistä Viking Line saa nyt tilattua uuden aluksen, kun on aika tehdä tilauspäätös?