Lentoaseman liityntäliikenteessä siis, kun kauan kaivattu uusi Kehärata otetaan käyttöön ja Helsinki-Vantaan lentokentälle saadaan kauan kaivattu junayhteys. Täytyy myöntää, että omat ajatukset radasta ovat hieman kaksijakoiset, koska kyseessä ei ole suora yhteys, vaan olemassa olevien ratojen yhdistäminen kehäksi. Hyvä kuitenkin, että vihdoinkin saadaan myös raideyhteys lentoasemalle.
Uuden Kehäradan pituus on 18 km, josta 8 km kulkee tunnelissa. Rataa varten on rakennettu 5 uutta asemaa.
Itse olisin toivonut suoraa yhteyttä, sillä maailmalla juuri nämä suoraan lentokentille liikennöivät junat nopeuttavat matkantekoa, esim. Arlanda Express, Heathrow Express, Malpensa Express (joista tosin tämä viimeinen pyähtyy muutamalla väliasemalla). Toki kustannussyistä olemassa olevan rataverkoston hyödyntäminen on järkevää ja myös sujuvat vaihdot kaukojunista (Pasilassa ja Tikkurilassa) ovat hyvä lisä, joskaan tämäkään ei ole ihan sama asia kun kaukojunapysäkki suoraan lentoasemalla. Positiivinen asia matkustajille on, että Kehäradalla lentokenttäyhteys kuuluu normaalin seutulipun piiriin.
Kehäradalla tullaan liikennöimään 10-15 minuutin vuorovälillä matalalattiaisilla Flirt-junilla kahdella linjatunnuksella: P-junat myötäpäivään Helsingistä (aikataulunmukainen matka-aikaa Helsingistä lentoasemalle 32 min) ja I-junat vastapäivään (matka-aikaa Helsingistä lentoasemalle 27 min). Jälkimmäinen vaihtoehto kilpailee jo selkeästi Finnairin lentokenttäbussin kanssa, mutta P-juna voi olla siinä rajoilla (liikenneruuhkista riippuen, ja edellyttäen että juna pysyy aikataulussaan….).
Aika näyttää miten uusi Kehärata toimii ja otetaan vastaan.
Ja niin muuten: Uudella Kehäradalla pääsee tänä vuonna myös Asuntomessuille, kun Kivistössä avataan 10.7. tämän vuoden messukokonaisuus. Koeajoa siis odotellessa…
Kuva:: Lentoaseman asema, Minna Alantie / Liikennevirasto
2 kommenttia
Katselin yotubesta yhtä videota. En uskonut videon todellisuutta. Katselin,
sitä monta kertaa. Pyysin myös mieheni Matinkin katsomaan varsin erikoisessa, paikassa ollut IC – pikajunaa. Intercity – pikajuna oli siinä 16. – 19.9.2016 välisenä, aikana ajettu sinne Helsinkivantaan lentoaseman asematunneliin. Olin aivan, pölmistynyt. Kysyinkin mitä tuo juna tekee tuolla lentoaseman seisakkeella? Sitä, ennen se pöllähti siinä videolla Aviopoliksen seisakkeelle. Tunnelia myöhemmin, rullasi airportin seisakkeen ohi. Juna ajoi kuin ajoikin kehäradalla.
Minusta toimiva juttu eiköhän laiteta Intercityt ja Pendolinotkin sieltä kautta, kulkeviksi. Helpottaa kaukojunalla kulkevia lentomatkustajia.
Esimerkiksi:
Menomatka: Pieksämäki – Kouvola – Lahti – Tikkurila – Helsinki lentoasema,
Paluumatka: Helsinki lentoasema – Tikkurila – Lahti – Kouvola – Pieksämäki,
Junat kulkisivat myötäpäivää kuten lähijunat, mutta lentomatkustajat jotka ovat, lähteneet esim. Pieksämäeltä kohti Helsinkivantaan lentoasemaan kuljetetaisiin,
samalla junalla perille asti kehäradalla myötäpäivää näin helpotetaisiin, toispaikkakuntalaisten saapumista Helsinkivantaan lentoasemalle.
Junalta liukuportaita tai hissillä lentoasemalle.
Yksi lähtö ja yksi pysähdys. 2 suunnavaihtoa ei mikään kovin huono idea. Testatkaa käytännössä matkustajien kanssa miten tämä käytännössä toimisi.
Varmasti toimiva idea. Toimiihan se ic – junalla, Pendolino – pikajunalla, lähijunalla. Junia on sitten joka lähtöön ja menoon kauksi ja lähelle.
Tikkurilaan saapuva juna ajaisi myötäpäivää lentoaseman kautta Pasilaan ja, Espoosta Tikkurilaan lentoaseman kautta myötäpäivään vaihtaen Tikkurilassa, suuntaa Lahteen.
Mielenkiintoinen ajatus, joka olisi tietenkin lentokentälle meneville matkustajille mukava. Tämä vaatisi kuitenkin käytännössä toimiakseen, että junat Helsingin päässä ainoastaan pysähtyisi, jolloin haasteeksi tulisi esim, siivous sekä samaan aikaan junassa olevat sekä Helsinkiin tulevat että Helingistä lähtevät matkustajat.