Perinteiseen tapaan uuden vuoden aloittaa täällä Matkoilla-blogissa postaus Suomen matkailuvuodesta, tällä kertaa vm. 2016. Katsaus ei tietenkään ole kaikenkattava, mukaan koosteeseen olen valinnut omasta mielestäni kiinnostavia tapahtumia.
Tammikuu
Vuoden aloitti taas tavalliseen tapaan Matkamessut. Jo vakiintuneen oheistapahtuman Matka 2016-messujen yhteydessä muodostaa NBE, joka on tuonut tänäkin vuonna hienoa näkyvyyttä maailmalle Suomelle osallistuneiden kansainvälisten matkabloggaajien kautta. Itämeren laivaliikenteessä Silja Symphony palasi tammikuussa liikenteeseen mittavan remontin jälkeen. Viking Line puolestaan telakoi tammi-helmikuussa Turun linjan laivansa Viking Gracen että Amorellan, ja telakoinnin aikana Gabriella kävi tuuraamassa Turun linjalla.
Helmikuu
Helmikuussa somea kuohutti Finnmatkojen ”Tarina rakkaudesta” -mainos, joka otti rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kantaa rakkauden puolesta. Tallinnan liikenteessä hiihtolomalaiset pääsivät nauttimaan maailman ensimmäisestä merelle avatusta Burger King -hampurilaisravintolasta Tallinkin m/s Starilla.
Maaliskuu
Maaliskuun odotetuimpia paluumuuttajia oli Silja Europa, joka aloitti jälleen Itämeren risteilyliikenteessä Helsinki-Tallinna -linjalla; näin Tallinnan liikenteen kapasiteetti kasvoi myös huomattavasti kesän kynnyksellä.
Stopover Finland-tuote (jonka Matka-Vekka tuottaa) tuotiin pikkuhiljaa markkinoille, joskin varsinainen lanseeraus tapahtui vasta huhtikuussa.
Huhtikuu
Viking Linen alusten uudistukset jatkuivat kun Gabriella kävi Landskronan telakalla kokemassa täydellisen muodonmuutoksen kannen kahdeksan ravintoloiden osalta – varsin onnistuneesti. Yhteensä Viking Line investoi kevään aikana kolmen laivan uudistuksiin 8 miljoonaa euroa.
Valkoisilla laivoilla virittäydyttiin jälleen Silja Symphonylla ja Serenadella Silja Musicals-tunnelmiin ikivihreän Grease-musikaalin myötä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla aloitettiin puolestaan mittavat laajennustyöt, joilla varaudutaan tulevien vuosien Aasian liikenteen kasvuun uudella terminaalilaajennuksella. Samalla otettiin myös vihdoinkin käyttöön rullaportaat terminaalirakennuksesta uuden kehäradan asemalle.
Toukokuu
Toukokuussa lentomaailma oli paljon esillä: Norra esitteli ensimmäiset koneet uusissa väreissä; mielestäni varsin raikas ja onnistunut, Finnairin kanssa samansukuinen ilme. Helsinki-Vantaalla otettiin 31.5. käyttöön uusi porttialue non-Schengen puolella (12 bussiporttia, gate 36 A-M).
Suurimman huomion sai kuitenkin Finavian ja Finnairin yhteinen tapahtuma ”Match Made in HEL / Runway”, joka toi kansainvälisen kutsuvierasjoukon eteen kiitoradalle ainutlaatuisen muotinäytöksen aurinkoisessa kevätillassa. Suomalainen innovatiivisuus ja rohkeus näky taas upeasti!
https://youtu.be/5hzwUDQEzuc
Runsaasti kansainvälistä huomiota herätti myös upeaa suomalaista puuarkkitehtuuria edustava Löyly; vihdoinkin saatiin suomalaiselle saunalle arvoisensa rakennus – ja millä paikalla!
Toukokuussa Helsingissä alkoi myös kesän risteilykausi. Tänä vuonna kansainväliset risteilijät toivat tosin hieman aiempaa vähemmän vieraita Helsinkiin: yhteensä 240 risteilijäkäyntiä (vuonna 2015: 254 käyntiä) ja 408.900 matkustajaa (vuonna 2015: 436.000 matkustajaa) – isoja lukuja kuitenkin. Ilahduttavaa oli, että Pullmantur Cruises käytti tänä vuonna Helsinkiä turnaround-satamana, jolloin 2.400 matkustajaa aloitti tai päätti risteilynsä täällä.
Länsiterminaalissa otettiin kuun lopulla käyttöön uusi ajoneuvojen lähtöselvitysalue, joka liittyy rakenteilla olevaan (maaliskuussa 2017 avattavaan) uuteen Länsiterminaaliin.
Suomalaisessa matkatoimistokentässä merkittävä uutinen oli, että Finnair-omisteinen matkatoimisto SMT (entinen Suomen Matkatoimisto, joka oli aikaisemmin fuusioitunut AREAn kanssa) myytiin American Expressille.
Tampereella puolestaan yksi kaupungin maamerkeistä, Sokos Hotel Ilves vietti kolmikymppisiään.
Kesäkuu
Yksi kesä-Helsingin uusista valonpilkahduksista, merellinen Hernesaaren Ranta avattiin tänä kesänä entistä laajempana. Silja Linella Helsingin linjan laivoja piinasi ärhäkkä norovirus. Valkoisilla laivoilla oli kuitenkin tässä kuussa myös positiivista kerrottavaa, kun Värtanin uusi terminaali avattiin juuri ennen juhannusta. Viking Line puolestaan lisäsi tänäkin kesänä lähtöjä Tallinnaan käyttämällä Helsinki-Tukholma -linjan laivat päivän aikana pikaisella käynnillä etelänaapurissa.
Heinäkuu
Heinäkuussa Suomi lomaili tavalliseen tapaan, ja niin mekin. Suuri osa lomasta meni meillä kesämökillä rentoutuessa, mutta moni suuntasi merelle: Tallink kertoi uudesta matkustajaennätyksestä (reilut 1,1 miljoonaa matkustajaa), jota siivitti eniten yli 10% kasvu Suomi-Viro -reitillä (jossa suurin syy kasvuun löytynee Silja Europan tulosta takaisin tähän liikenteeseen lisälaivana).
Heinäkuussa Turun telakalla kastettiin myös Tallinkin uusi Helsinki-Tallinna -liikenteeseen tuleva LNG-alus; aluksen kummiksi tuli presidentti Tarja Halonen ja alus sai nimekseen Megastar.
Elokuu
Pääkaupunkiseudulla elokuuta oli odotettu kuin kuuta nousevaa, kun Länsimetro otettiin käyttöön, tai siis piti ottaa käyttöön… Uskomaton ’neverending story’ odottaa vielä viimeistä lukua, ja jännityksellä odotellaan mikä käyttöönottopäivä tulee loppujen lopuksi olemaan.
Helsingin ydinkeskustassa, Katajanokan rannassa otettiin elokuussa käyttöön uusi merivesikylpylä Allas, josta varmaankin (keskeisen sijaintinsa takia) ajan mittaan kehittyy uusi, suosittu merellinen olohuone helsinkiläisille.
Syyskuu
Kesän Tallinnan liikenteen ja Visbyn risteilyjen jälkeen Silja Europa suuntasi jälleen telakalle mittaavaa peruskorjausta varten: tällä kertaa aluksen uudistustöihin investoitiin peräti 16 miljoonaa euroa, kaikki hytit (C-hyttejä lukuunottamatta), käytävätilat ja useita ravintoloita uudistettiin.
Finnair vastaanotti syyskuussa kaukoliikennelaivastoonsa jo seitsemännen Airbus 350 XWB-koneensa.
Lokakuu
Lokakuussa Suomen ensimmäiset Choice-hotellit avattiin: ensin Jätkäsaaressa sijaitseva tornihotelli Clarion Hotel Helsinki ja viikkoa myöhemmin lentokentän Clarion Hotel Helsinki Airport. Viralliset avajaiset vietettiin Petter Stordalenin tyylille uskollisella tavalla marraskuussa.
Choice-hotellit tulivat myös Helsingin keskustaan pienemmän F6-boutiquhotellin myötä.
Lentoyhtiörintamalla Suomeen saatiin uusi lentoyhtiö, kun Qatar Airways aloitti lokakuun alussa suoran päivittäisin yhteyden Qatariin, Dohaan.
Marraskuu
Kuun alussa perinteikäs, suomalainen matkailualan brändi hävisi kun Finnmatkat vaihtoi nimensä TUI’ksi.
Marraskuussa kuultiin kauan kaivattuja uutisia Viking Linen suunnalta. Kuun alussa toimitusjohtaja Hanses myönsi haastattelussa, että uuden laivan piirrustukset ovat olemassa, ja vihdoinkin 23.11. Viking Line ilmoitti uuden, Turun linjalle tulevan aluksen aiesopimuksesta – tosin hieman yllättäen kiinalaisen telakan kanssa. Ratkaisu joka herätti paljon keskustelua niin eri some-kanavissa kuin mediassakin.
Marraskuussa arvostettu National Geographic nosti myös Suomen vuoden 2017 kiinostavimpien kohteiden listalle.
Joulukuu
Joulukuussa täydellisen muodonmuutoksen kokenut Silja Europa aloitti taas liikenteen. Samalla Tallink toteutti myös ”laivanvaihtopalapelin”, kun Silja Europan tieltä Helsinki−Tallinna -reitiltä Baltic Queen siirtyi liikennöimään Tukholma−Tallinna -reittiä, ja Tukholma−Tallinna -reitiltä puolestaan Romantika siirtyi Tukholma−Riika -reitille, josta tuli jälleen päivittäinen.
Joulukuussa saavutettiin myös Tallinnan liikenteessä merkkipaalu, kun Eckerö Linen Finlandialla saapui Tallinnan satamaan 27.12. Helsingistä vuoden 10. miljoonas matkustaja; kymmenessä vuodessa matkustajamäärä on kasvanut peräti 50%.
TV-ruutujen ääressä jännättiin Saara Aallon menestymistä Ison-Britannian X-Factor -kilpailussa. Melko muakavastihan siinä loppujen lopuksi kävi, ja Saaran ”homecoming”-insertissa joka näytettiin finaalilähetyksen yhteydessä Suomesta ja Helsingistä levisi taas myönteistä kuvaa. Visit Helsinkikin oli hyvin hereillä, ja käytti tilaisuuden hyväksi muistuttaa itsestään MyHelsinki-tunnuksella.
Lapin matkailu odottii joulukuussa vilkkainta matkailusesonksi sitten vuoden 2007 – tulossa oli peräti 500 reitti- ja tilauslentoa. Suoria (ja uusiakin) reittejä on tänä talvena luvassa niin Saksasta, Sveitsistä kuin Isosta-Britanniasta.
Vuotta 2016 ovat valitettavasti varjostaneet myös lukuisat terrori-iskut eri puolilla Eurooppa: maaliskuussa räjähti Brysselin Zaventem-lentokentällä, heinäkuussa Nizzan rantabulevardilla koettiin ensimmäinen rekka-autolla tehty isku, joka toistui Berliinin joulumarkkinoilla joulukuussa. Myös Turkissa on vuoden aikana saatu todistaa monta veristä pommi-iskua.
Kaikista edellämainituista riippumatta suomalaisten innostus matkustamiseen ei tunnu hiipuvan; kohdetta ehkä harkitaan hieman tarkemmin ja saatetaan muuttaakin, mutta matkaan lähdetään silti. Loppujen lopuksi meillä suomalaisilla on varsin lyhyt muisti ikävien tapahtumien osalta.
Itsekään en ole tästä poikkeus, sillä omaankin matkailuvuoteen mahtui jälleen useampia vapaa-ajan matkoja:
Helmikuussa suuntasimme perinteiselle laskettelumatkalle Itävallan Obertauerniin. Maaliskuussa kävimme ensimmäistä kertaa talvella Lapissa laskettelemassa Levillä. Toukokuussa suuntasimme Tukholman Euroviisuhuumaan ja Siljan Grease-musikaalia katsomaan. Kesäkuun viikonloput vietettiin kesämökin rauhassa Suomen kesästä nauttien ja heinäkuussa Suomi lomaili tavalliseen tapaan – niin mekin. Suuri osa lomasta meni kesämökillä, mutta #Suomiretki-hengessä käytiin mm. Raumalla ja Pohjanmaalla sukuloimassa. Lomaan mahtui myös kaupunkiloma Krakovassa. Syyskuun alkupuolella tehtiin perinteinen Tallinnan hotellimatka ja löysimme viikonlopun aikan uutta sekä Toompean takana että ravintolaskeneltä. Marraskuussa suuntasimme kaupunkilomalle Edinburghiin. Näiden lisäksi työmatkat veivät vuoden aikana niin eri puolille Pohjoismaita kuin Irlantiin.
Vuoden 2016 matkat näyttävät luvuissa seuraavalta:
- lentokoneen kyytiin astuin 32 kertaa (joista 23 kertaa työmatkalla)
- laivan lankongilla kuulin ”Tervetuloa” -toivotuksen 6 kertaa (josta 3 kertaa työmatkalla)
- hotelliyöpymisiä kertyi 32 kpl, joista työmatkoilla 11 kpl
- ulkomaan matkoja kertyi 18 kpl ja käytyjä maita 9 kpl; uusia maita ei joukkoon mahtunut, mutta uusia kohteita kylläkin
Jännityksellä ja innolla odottelen mitä uusi vuosi 2017 tuo tullessaan – toivottavasti ainakin hieman rauhallisemman maailman. Yksi asia on kuitenkin varma: matkailun maailmassa tulee tänäkin vuonna riittämään vauhtia ja tapahtumia.