Eilen saatiin kuulla hienoja uutisia Meyer Turku-telakan osalta, kun TallinkSilja ilmoitti tilaavansa uuden matkustajalaivan Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Uutiset ovat hienoja niin suomalaisen telakkateollisuuden kannalta kuin suomalaisten maktustajienkin kannalta, sillä 80-luvun ”hullujen vuosien” jälkeen uudisrakennusten tahti on ollut varustamoissa varsin maltillinen.
Kyseessä on havainnekuvasta ja ilmoitetusta reitistä päätellen ilmeisesti nopeaan reittiliikenteeseen suunniteltava ”päivälaiva”, jonka autokannet nielevät melkoisen määrän ajoneuvoja. Jos halutaan vertailla uuden aluksen kokoa (212 metriä pitkä, bruottvetoisuus 49.000 tonnia) reitillä tällä hetkellä liikennöiviin aluksiinja, pituutta on n. 30 metriä ja tonneja noin 13.000 enemmän kuin Viking Xprsillä. Uusi alus on selvästikin vastaus varustamoiden rikkidirektiivihaasteeseen, sillä se tullaan ajamaan LNG’llä, nesteytetyllä maakaasulla. Suomalaisittain voi olla ylpeä siitä osaamisesta mitä maassamme tällä saralla on!
Mielenkiintoista on nähdä, miten uuden aluksen tulo vaikuttaa Tallinkin liikenteeseen Tallinnan reitillä; jatkavatko nykyiset nopeat alukset Star ja Superstar reitillä uuden aluksen kanssa ja riittääkö siinä tapauksessa reitillä kysyntää myös Baltic Queenin tyyppiseen risteilytuotteeseen?
Selvää on, että Tallinnan liikenteessä pikalaivat ovat tulleet jäädäkseen ja vallanneet osuutta risteiilijätyyppisiltä laivoilta, onhan Tallinkin lisäksi myös Eckerö Linella ja Viking Linella aivan samantyyppisiä pikalaivoja. Matkaperille halutaan taittaa nopeasti, jotta aikaa jää itse kohteeseen. Ja käsi sydämellä: Onhan Tallinna tullut huomattavasti tutummaksi naapurikaupungiksi, jossa on helppo piipahtaa päiväseltään isojen pikalaivojen myötä. Kaukana ovat parinkymmenen vuoden takaiset ajat, jolloin laivamatka kesti 4 tuntia ja passijonossa seistiin tunti – kuka muistaa vielä nämä ajat?
Suunnitelmien mukaan Tallinkin uusi alus aloittaa liikennöinnin vuoden 2017 alussa.
3 kommenttia
Oi, minä muistan ne ajat jolloin seisottiin passijonossa pitkä tovi. Muistan myös sen, että laivat seilasivat Muugaan ja laivalla oli passintarkastajat. Ajat ovat muuttuneet ja niin myös reissut Suomen ja Viron välillä. Itse kyllä suosin edelleen sitä risteilyvaihtoehtoa ja oikean risteilylaivan tunnelmaa, joten pikabaatit eivät ole ykkösenä listallani. Mukavia ne on silloin kun on yöpyminen Virossa, mutta muutoin mahdollisiman pitkä oleskelu laivalla, kiitos.
Mielenkiinnolla jään kyllä seuraamaan Viking Linen vastausta tuohon TallinkSiljan vetoon, melko altavastaajana kun tuo punainen firma on Hel-Tal-reitillä.
Joopa…laivan valintahan riippuu hieman siitä, onko tarkoitus painottaa laivaelämyksiä vai kaupunkiin tutustumista.
Ensimmäiset omat muistot Tallinnan visiitistä ovat vuodelta 1992, laivan oli silloin upouusi Sally Albatross ja laivasta laskeuduttiin alas suoraan hillilaiturille portaita pitkin odottaviin Ikarus-busseihin…. Ei puhettakaan omatoimisesta tutustumisesta kaupunkiin siihen aikaan.
hyvää