Viiniä ja herkuttelua Finnsiriuksen 1-vuotisristeilyllä

by Alex | Matkoillablogi.fi

Ropax-alus ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, kun halutaan lähteä merelle nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta sekä rentouttavasta matkanteosta. Pitäisi tulla, sillä tätä kaikkea Finnlinesin Naantalin reitin uudet Superstar-luokan alukset tarjoavat! Paitsi karaokea.

PR-matka: Finnlines

Vuosi sitten kävin tutustumassa Finnlinesin uudenkarheaan Finnsiriukseen ja kun sain kutsun osallistua 1-vuotisjuhlaristeilylle ei kauaa tarvinnut miettiä vastausta: kiitos, mielelläni! Oli mielenkiintoista päästä näkemään miltä vuoden verran Naantali-Kapellskär -reitillä seilannut näyttäisi ja toimisi nyt kun aluksen miehistö oli kotiutunut kunnolla.

Alus näyttänyt minkäänlaisia kulumisen merkkejä – kaikki oli edelleen siistiä, uudenkarhean oloista ja ehjää, mikä varmaan johtuu ainakin osittain siitä, että Naantalin-reitin uudet Superstar-alukset eivät ole bilelaivoja, vaan näille aluksille tullaan, rahdinkuljetuksen ja tarvematkustuksen ohella, selvästi nauttimaan rauhallisesta arjen irtiotosta.

Ihmiset kokonaisuuden takan

Mukana Finnsiriuksen 1-vuotisristeilyllä oli myös Kristiina Uppala, Finnlinesin Head of Customer Service & Passenger Services. Kristiina oli mukana telakalla Kiinassa valvomassa rakennustöitä ja etenkin, että haluttu laatutaso toteutuisi kaikissa yksityiskohdissa. PItkällä kokemuksellaan kansainvälisistä risteilyvarustamoista, Kristiina on myös ollut vahvasti vaikuttamassa Superstar-luokan alusten sisustukseen ja ratkaisuihin.

Stellar Loungessa Kristiina Uppala kertoi tarinan tilan upeasta, puisesta taideteoksesta; ollessaan hankkimassa Kiinassa kankaita liikkeen takahuoneesta kuului ääntä, joka herätti uteliaisuuden – mitä siellä tehtiin? Liikkeen myyjä kertoi, että hänen miehensä tekee siellä puutöitä. Nykyään yksi teoksista koristaa Stellar Loungen seinää.

Toinen syntymäpäiväristeilyllä mukana ollut henkilö matkustajakokemuksen taustalla oli Samuil Angelov, joka on ollut mukana suunnittelemassa laivan viinivalikoimaa. Samuil johdatteli meidät illalla samppanjatastingissa kuplien saloihin samalla kun nautimme samppanjan kanssa laivan keittiön luomia erinomaisia tapaksia.

Sanoin sen vuosi sitten ja sanon sen edelleenkin: Aluksen miehistöstä huokuu tyytyväisyys työhön ja ylpeys työpaikasta, ja tämä heijastuu selkeästi hyvässä palvelussa, jossa asiakkaalle välittyy kiireettömyys ja aito välittäminen. Kaikkialla laivalla henkilökunnalla oli sekä aikaa että halua jutella. mikä sai tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Koska matkustajia on vähemmän on myös enemmän aikaa asiakkaille!

Omat suosikkipaikat laivalla

Stellar Lounge

12. kannen valtavien ikkunoiden läpi menosuuntaan avautuvat merimaisemat, rauhallinen loungetila sekä mukavat nojatuolit ja sohvaryhmät – ei tästä kokonaisuudesta voi olla pitämättä. Lisämaksullisen loungetilan tuo päivämatkaan mielestäni todellakin lisäarvoa ja tarjoaa myös hyvän ympäristön keskittyä työntekoon, jos siihen on tarvetta. Lisäksi Stellar Loungessa on tarjolla myös pientä naposteltavaa sekä juomia (kahvit, virvoitusjuomat, olut, viini).

Barrel Bay – Bar & Tapas

Laivan iso baari kutsuu sisustuksen hieman tummemilla sävyillä viihtymään tukholmalaisbaarimestari Josephine Sondlon suunnittelemien signature-drinkkien ja tapasten ääreen. Tunnelmoida voi myös takan ääressä. Barrel Bayssa esitetään iltaisin myös isolta screeniltä virtuaalinen show, joka toimii varsin hyvin.

Samppanjatasting tapasten kanssa järjestettiin Barrel Bayn kabinetissa, joka on erillinen kabinetti-osa mutta ilman umpinaisia seiniä. Tila on rajattu, mutta samalla kuitenkin ”muiden seurassa”- mielestäni uusi ja raikas toteutus ryhmälle varattavasta kabinettitilasta.

Höyry Spa

Tämä kokonaisuus baareineen, spa-osastoineen, ulkokansineen ja kunto/joogasaleineen 12. kannen perällä on myös yksi suosikkipaikoistani Finnsiriuksella. Yhteinen nimittäjä tässä kokonaisuudessa on valoisuus sekä isot ikkunapinnat, josta merimaisemia ja saaristonäkymiä voi ihailla kaikkialta, Plussaa myös katetusta ulkokannesta sohvineen, joka mahdollistaa saaristomaisemien ihailun ulkokannella myös hieman huonommalla säällä. Ja tietysti ei sovi unohtaa ulkokannen poreammetta…

Herkuttelua Micke’s Wine & Dine’ssä

Erikoisaamiainen, joka omasta mielestäni on Itämeren ykkönen; lajeja ei ole valtavasti, mutta aivan riittävästi ja etenkin kaikki laadukkaita. Kun kohdillaan on myös ravintolan pieni koko, upeat maisemat,, erinomainen palvelu ja kaunis kattaus – silloin lopputuloksen on mielestäni Itämeren paras erikoisaamiainen

Synttäriristeilyn syksyinen 4-ruokalajin menu siihen valittuine viineineen nautittiin myös Micke’s Wine & Dine-ravintolassa. Upeat syksyiset maut, erinomainen palvelu ja loistavasti ruoan makua täydentävät viinit – kerrassan nautinnollinen aikainen illallinen.

’Tiesitkö muuten, että Micke’sin lautasten reunassa olevalla ruskealla neliöllä (näkyy jälkiruokalautasen kuvassa) on käytännön merkitys? Sillä varmistetaan, että annos näyttäytyy aina ”oikein päin” asiakkaalle!

Hyttejä monenkokoisille matkaseurueille

Pääsimme tällä kertaa myös kurkkaamaan muutamaan mielenkiintoiseen hyttiin – hyttityyppejä Finnsiriuksella on peräti 15 erilaista!

Näitä isommallekin perheelle sopivia hyttejä on rajoitetusti, joten mikäli sellaiseen mielii se kannattaa varata ajoissa!

Lux-hytti keulanäkymin


Junior Suiten erona toisen kulman Owner’s Suiteen on sauna, joka sijaitsee Owner’s Suitessa maisemaikkunan edessä olevan kylpyammeen paikalla.

Comfort-hytti merinäköalalla on esitelty aikaisemmassa postauksessa.

Brygalla ja konehuoneessa

Pääsimme matkan aikana vierailemaan komentosillalla, eli Brygalla. Itse olen aina ihaillut sitä miten rentoa ammattilaisten työskentely komentosillalla on. Mutta toisaalta – kun ammattitaitoa on ei tämäkään työ ole sen ihmeellisempää kuin jokin muu työ. Vaikka vastuu on iso ja olosuhteet joskus varmaan hyvinkin haastavia merenkulun ammattilaisilla työpäivä brygalla on ”another day at the office”.

Ehdimme matkan aikana myös pistäytyä Finnsiriuksen konehuoneessa, jossa neljä 7200 kW’in pääkonetta vievät alusta eteenpäin. Vaikkakin Finnsirius on huomattavasti isompi alus! kuin edellisen sukupolven Star-luokan alus polttoaineen kulutus on silti pienempi. Tähän myötävaikuttaa osaltaan rungon muotoilu sekä ns. ”ilmavoitelu”, joka pienentää veden vastusta. Alus on hybridialus, jonka akuissa on teoreettisesti virtaa n. 2 tunnin ajoon. Sähköä käytetään kuitenkin ensi kädessä satamissa sekä niin, että otetaan akuista esim. reitin kapeammassa kohdassa vain tarvittavaa lisävoimaa, jolloin ei välttämättä tarvitse käynnistää ylimääräistä konetta. Satamassa käytetään maasähköä.

Uusilla Superstar-aluksilla ilman ajoneuvoa matkaavien siirtyminen laivaan ja laivasta tapahtuu bussilla terminaalista autokannen kautta. Jos joku miettii miten tämä toimii, niin eipä huolta: oikein sujuvasti. Takaisin tullessamme saavuimme satamaan klo 20.10. ja jo klo 20.26 olimme matkalla eteenpäin satamasta.

Tutustu Finnsiriukseen tarkemmin 360-kuvien kautta Finnlinesin sivuilla !

Joko sinä olet ehtinyt matkustaa Finnlinesin uusilla Superstar-luokan aluksilla?

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

1 kommentti

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 14/10/2024 - 12:26 am

Eipä valitettavasti ole vieläkään tullut matkustettua, vaikka se mielessä on ollut. Jotenkin vain on ollut niin valtavasti kaikkea muuta tekemistä ja reissuja. Enpä yhtään ihmettele, että nuo ovat suosikkipaikkojanne. Mukavilta kuulostivat kaikki. Paljonko muuten tuo Stellar Loungen lisähinta on?

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet