Finnlines tuo syksyllä 2023 Naantalin ja Kapellskärin liikenteeseen kaksi uutta Superstar-luokan laivaa, joilla varustamo lähtee todenteolla kilpailemaan markkinaosuuksista Ruotsin liikenteessä. Finnsirius ja Finncanopus (jotka ovat saaneet nimensä tähdistä) edustavat Finnlinesin laivastossa täysin uutta ajattelua, jossa matkustuskokemus tuodaan aivan uudelle tasolle.
Finnlines kiristää kilpailua reilusti tuodessaan uudet aluksensa Ruotsin liikenteeseen tänä syksynä. Finnsirius aloittaa liikennöinnin aamuvuoroilla Naantalista syyskuussa, ja sisaralus Finncanopus puolestaan Naantalin iltalähdöillä joulukuussa. Finnsirius onkin tällä hetkellä jo pitkällä kotimatkallaan Weihain telakalta Kiinasta. Finnsiriuksen matkaa voi seurata Finnlinesin blogissa.
Superstar – Finnlinesin uusi laivaluokka
Kiinassa rakennetut, uudet Superstar-luokan alukset ovat 235 metriä pitkiä (vrt. Viking Glory 222,5 m) ja niiden autokansilla tilaa on n. 5.200 kaistametriä (vrt. Viking Glory n. 1.500 kaistametriin). Suurin muutos näissä uusissa ropax-laivoissa on kuitenkin se, että matkustajakapasiteetti nousee nyt huomattavasti: uusien alusten kyytiin mahtuu peräti 1.100 matkustajaa. Uutta on myös se, että näille laivoille ovat tervetulleita risteilemään myös ilman autoa kulkevat matkustajat.
Molempien sisaralusten tultua liikenteeseen myös päiväristeilyt laivanvaihdolla Långnäsissä tulee olemaan mahdollinen – uutta Finnlinesin Naantalin reitillä.
Valoa & vaaleita pintoja
Havainnekuvat Finnsiriuksen ja Finncanopuksen yleisistä tiloista näyttävät tyyliltään hyvin samankaltaisilta kuin muissakin meidän vesillä viime vuosina liikenteeseen tulleissa laivoissa: Skandinaavista designia, vaaleita sävyjä ja isoja ikkunapintoja, josta pääsee nauttimaan maailman kauneimpien saaristojen maisemista. Jännityksellä odotankin, mikä tulee olemaan näille kahdelle sisarelle leimallista ilmeen ja tunnelman osalta.
Havainnekuvissa näkyy myös panostus ulkotiloihin; on hienoa, että Itämerellä liikennöivät varustamot ovat viime aikoina kiinnittäneet yhä enemmän huomiota myös kansitiloihin ja niiden hyödyntämiseen säällä kuin säällä; ympäröivä, maailman kaunein saaristo ansaitsee todellakin tämän!
Ravintolat ja baarit
Ruoka on aina ollut Finnlinesille ylpeyden aihe, onhan etenkin Saksan reitillä runsaasti aikaa nauttia ruokailuista ilman minkäänlaista kiirettä. Naantali-Kapellskär -reitin vanhemmilla aluksilla matkalipun hintaan on sisältynyt myös ruoka, mutta uusien aluksien monipuolisemman ravintolatarjonnan myötä tämä tulee muuttumaan, uusien ravintoloiden konseptien ja menuiden suunnittelussa mukana on ollut Henri Alén.
Ja valinnanvaraahan riittää: perinteisen kahvilan kehitelty versio Fisherman’s Bistro (alla oleva kuva), perinteinen seisovanpöydän ravintola Cargo Buffet sekä nautinnollisempaan a la Carte-ruokailuun keskittyvä Micke’s Wine & Dine.
Baaripuolella taas Barrel Bay – Bar & Tapas näyttää havainnekuvien perusteella varsin viihtyisältä vai mitä sanotte alla olevasta näkymästä?
Monenkokoisia hyttejä
Matkustajapaikkoja on uusissa laivoissa huomattavasti aiempaa enemmän ja niin on myös eri hyttityyppejä – yhteensä 18 erilaista! Havainnekuvien tyyli muistuttaa mielestäni paljon Scandicin Downtown Camper-hotellia Tukholmassa; lämpimiä, hieman tummempia vihreän ja ruskean sävyjä kontrastina vaaleille pinnoille. Kuvissa myös hyttien tekstiilit näyttävät erittäin miellyttäviltä.
Kokoustilat
Finnlinesin Star-luokan aluksilla on muutama kokoushuone, mutta uusilla Superstar-luokan laivoilla myös kokoustilojen määrä kasvaa huomattavasti. Voisin veikata, että uusien laivojen aikataulut tulevat houkuttelemaan myös monia kokousjärjestäjiä joko vuorokauden edestakaiselle risteilylle ilman maissa käyntiä tai päivän kestävälle risteilylle laivanvaihdolla.
Mitä itse odotan eniten uusilta laivoilta?
Itse odotan eniten näkeväni miten eri tiloissa saaristonäkymät pääsevät oikeuksiinsa.
Myös katettu Under the Stars-terassin toteutus sekä spa-osasto kiinnostavat. Ravintoloista ja baareista listan kärjessä ovat Barrel Bay ja Fisherman’s Bistro ; itse ehkä ajattelen, että tämä viimeksi mainittu vaihtoehto sopisi parhaiten iltalähdöllä, kun edessä on alkava autoloma. Myös Stellar Lounge kiinnostaa; ennakkotietojen mukaan tämä keulanäkymillä varustettu, lisämaksullinen lounge tulee olemaan avoinna ainoastaan aamulähdöillä. Itse toivoisin, että tilan käyttöä jatkokehitettäisiin niin, että se olisi avoinna rauhallisena keulabaarina iltalähdöillä. Mutta ehkäpä tilalle on suunnitteilla illaksi muuta käyttöä kokousasiakkaille?
Minkälaiset odotukset sinulla on Finnlinesin uusien Superstar-alusten osalta?
Keväällä 2010 teimme matkan kolmoiskaupunki Gdansk-Gdynia-Sopot, jonne Finnlinesin siihen aikaan liikennöi – lisää sen ajan kokemuksista löydät täältä Matkoillablogista Finnlines-tägin alta!
2 kommenttia
Kyllähän nämä näyttävät varsin hienoilta. Ja tämän perusteella vaikuttaakin siltä, että saaristonäkymät tosiaan pääsevät oikeuksiinsa. Myös ravintola ja baarivalikoima kuulostaa varsin hyvältä.
Eikö – ja kohta Finnsirius on jo täällä, sillä Suezin kanava on nyt ohitettu ja naitsytristeilyn 15.09. matkat tulivat juuri tänään myyntiin!