Tänään paljon huomiota jo rakennusaikana herättänyt Celebrity Edge luovutettiin tilaajalle Chantiers de l’Atlantique-telakalta, St Nazairessa Ranskassa. Telakka on Celebrity Cruisesille ennestään tuttu, sillä varustamon neljä Millennium-luokan alusta on rakennettu siellä vuosina 2000-2002. Osaamista risteilyaluksista telakalla on varmaankin, onhan siellä rakennettu mm. maailman tällä hetkellä suurin risteilyalus, Symphony of the Seas.
Paljon Celebrity Edgen yksityiskohdista on pidetty rakennusaikana salassa ja paljastettu vähän kerralla vasta rakennustöiden edistyessä. Viestinnällisesti fiksu veto jolla on rakennettu taitavasti hypeä uuden laivaluokan ympärille. Suuri uutinenhan Edge on Celebritylle, sillä edellinen uusi alus tuli varustamolle vuonna 2012, kun Solstice-luokan viimeinen alus, Celebrity Reflection, otettiin käyttöön.
Uusi alus ei kilpaile koolla, matkustajamäärällä tai huvipuistolaitteilla – toisaalta sitä ei ehkä odotetakaan Celebrityltä, joka usein yhdistetään enemmänkin elämästä nautiskeluun aikuiseen makuun. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pieni alus – onhan sillä pituutta 315 metriä, leveyttä 38 metriä ja bruttorekisteritonneja n. 129.500. Matkustajia kyytiin mahtuu n. 2.900.
Ensi viikolla alus lähtee ylittämään Atlanttia, ja aloittaa joulukuun alussa ensimmäisen talvisesonkinsa Karibialla, jossa se Fort Lauderdalesta käsin tekee vuoroviikoin Itäisen ja Läntisen Karibian risteilyjä. Kesäkaudeksi 2019 alus on tulossa takaisin Eurooppaan, jossa se tulee risteilemään Välimerellä.
Edge on ehdottomasi yksi tämän vuoden puhutuimmista uutuuslaivoista, jossa on monia uusia ratkaisuja. Näistä näkyvin on Magic Carpet, eli reunan ulkopuolelle kurottava kansitaso, jota voidaan liikutella eri kansien välillä. Taso voi toimia niin baarina, ravintolan ulkoterassina kuin tender-veneiden laiturinakin riippuen siitä minkä kannen tasolle se asemoidaan. Itse en ole täysin vakuuttunut, josko tuntisin oloni täysin kotoisaksi roikkumassa laivan reelingin ulkopuolisella parvekkeella 14. kannen korkeudella…
Toinen ulkoinen yksityiskohta, johon Edgessä huomio kiinnittyy välittömästi on aluksen omintakeinen, erittäin pysty keula. Onko se hyvännäköinen, outo vai peräti ruma jääköön sanomatta, tämä on varmaankin katsojan silmissä. Omasta mielestäni keula on ennen kaikkea kumarrus vanhanajan valtamerialuksien muodoille. Muoto on selvästikin tämänhetken trendi, sillä se löytyy tällä hetkellä mm. AIDA Cruisesin äsken valmistuneesta AIDAPrima -aluksesta ja Hurtigrutenin rakenteilla olevasta Roald Amundsen-aluksesta.
https://www.instagram.com/p/Bo4TA_Ylilj/?taken-by=p_pouvreau
Sisätiloista yksi näyttävimmistä lienee aluksen teatteri, jossa yleisön keskelle tuotua näyttämöä täydentävät sitä ympäröivät valtavat lediscreenit. Perinteinen, iso pääravintola on Edgellä korvattu neljällä pienemmällä ravintolalla, minkä voisi kuvitella vievän ravintolakokemusta jonkin verran rauhallisempaan suuntaan. Neljä pienempää ravintolaa noudattavat myös eri teemoja: Cosmopolitan, Cyprus, Tuscan ja Normandie. Hauska yksityiskohta on, että Normandie-ravintolan sisustukseen on tuotu seinäpaneeleja, jotka ovat alunperin olleet osa SS Normandien sisustusta; kyseinen alus valmistui Chantiers de l’Atlantique-telakalta vuonna 1935.
Eden tulee todennäköisesti kuitenkin olemaan mullistavin aluksen 17. ravintolasta. Aluksen perällä, kansilla 4-6 sijaitsevassa ravintolassa on koko perän levyinen näköalaikkuna ja moneen eri tasoon levittäytyvä ravintola muuntautuu eri vuorokauden aikoina eri rooleihin: aamiaisravintolaksi, loungeksi, kahvilaksi ja illallisravintolaksi jossa illallinen ja ohjelma nivoutuvat yhteen kokonaisuudeksi.
Hyttien suunnittelussa on pyritty läheisempään yhteyteen mereen, ja uudentyyppiset parvekehytit (Infinity Veranda) mahdollistavat että hytin parvekeosan voi uudentyyppisellä ratkaisulla käyttää joko perinteisesti parvekkeena tai osana hyttiä, lisätilana.
Uuden laivaluokan seuraavan sisaren rakennustyöt on jo aloitettu telakalla, ja sen kölinlasku tapahtui muuten myös tänään, samana päivänä kun Celebrity Edge luovutettiin varustamolle. Celebrity Apex tulee aloittaessaan liikenteen vuonna 2020 risteilemään Southamptonista käsin. Tällä hetkellä Edge-sukupolven aluksia on suunnitteilla yhteensä neljä, kaksi viimeistä valmistuvat vuosina 2021 ja 2022. Mielenkiinnolla odotan josko jollakin sarjan aluksista nähdään jo uusia, ympäristöystävällisempiä käyttövoimaratkaisuja. Itse olisin odottanut jo Edgeltä esim. LNG-koneita.
Edustaako sinun mielestäsi Edge-alus uuden sukupolven risteilyaluksia uusine innovaatioineen?
Pääkuva: Celebrity Cruises
2 kommenttia
Kyllä tuo on minun suuren kiinnostuksen ja matkahaaveiden kohde. Kaunis on sisältä ja osasta kohtaa ulkoakin, mutta minä olen ns. tavallisen keulan ystäviä.
Niinpä…
Itse karsastin aluksi keulan muotoa, mutta silmän totuttua siihen olen pikkuhiljaa kallistumassa siihen suuntaan, että laiva on kokonaisuutena ihan kaunis – tällaisellakin keulalla; tämä tietenkin makuasia.
Miten perän ikkunaseinämän ”kaltevuus” – häiritseekö sinun silmää K?