Itämeren alueella liikennöivät varustamot kisaavat jatkuvasti siitä, kenellä on se tuorein uutuus laivaliikenteessä niin laivojen, aikatauluyhdistelmien kuin palveluidenkin suhteen. Tällä viikolla oli Viking Linen vuoro tiedottaa: Viron risteilyliikenteessä kilpailu kiristyy pikkujouluaikaan kun Viking Line tuo kausiluonteisesti kisaan mukaan Cinderellan, joka normaalisti tekee 20 h-risteilyjä Tukholma-Maarianhamina -linjalla. Cinderella vierailee Helsinki-Tallinna -risteilyreitillä 14.-28.12.2013. Mielenkiintoista on nähdä mitä sen jälkeen tapahtuu: palaako laiva nykyiselle reitilleen, vai testataanko kysyntää mahdollisia tulevia linjamuutoksia ajatellen.
Cinderella on Suomessa rakennettu 1989 SF Line-varustamon lippulaivaksi Helsinki-Tukholma-linjalle tehden viikonloppuisin risteilyjä Tallinnan edustalle. Myöhemmin alus on nähty niin ”normaalissa” reittiliikenteessä Helsinki-Tukholma -linjalla, Tallinnan risteilyliikenteessä ja kesäaikaan myös Turku-Tukholma -linjalla ennen siirtymistään nykyiselle reitilleen Tukholman ja Maarianhaminan välille vuonna 2003.
Hauska yksityiskohta on, että Cinderellan pariksi Helsinki-Tukholma -linjalle suunniteltiin aikoinaan Sliten vuonna 1993 valmistunutta lippulaivaa, m/s Europaa, joka sittemmin on tullut tunnetuksi hieman pidemmällä nimellä Itämeren liikenteessä. Joulukuussa alukset kohtaavat jälleen samalla reitillä, joskin nykyään kilpailevien varustamoiden väreissä!
Jos Cinderella ei ole tuttu Helsingin vuosiltaan (jolloin laivalla kuvattiin mm. ”Passi ja hammasharja”-ohjelma – muistaako joku vielä kyseisen ohjelman?), alus saattaa kuitenkin olla ”TV’stä tuttu”, sillä kyseisellä aluksella on kuvattu myös meillä esitetty tositv-sarja ”Ruotsinlaivalla” (”Färjan”).
Viking Line itse painottaa, että Cinderella tarjoaa erityisesti hyvän risteilytuotteen, mutta sopii myöskin reittimatkustajille. Käytännössä aikataulu on kuitenkin tehty niin, että maissakäyntiin ei Cinderellan risteilyllä ole mahdollisuutta risteilyvieraille, vaan aika vietetään kokonaisuudessaan laivalla – aivan kuten laivan vakioreitillä Tukholman ja Maarianhaminan välillä tälläkin hetkellä. Epäilemättä paras ratkaisu laivamyynnin kannalta varustamolle, mutta miksei myös matkustajalle joka haluaa viettää kiireettömän risteilyvuorokauden ilman maissakäyntiä; vastaava vaihtoehtoahan ei Helsingistä liikennöivillä aluksilla ole ollut moneen vuoteen.
Tervetuloa Helsingin vierailulle joulun alla, Cinderella!
2 kommenttia
Toivotaan että vanha leidi palaa jossain vaiheessa pysyvästi tekemään kakskymppisiä Helsingistä, koska tuotteelle olisi tarvetta. Jään odottamaan kiinnostuneena Viking Linen vetoja sillä elelemme yleisesti ottaen mielenkiintoisia aikoja Itämeren risteilymarkkinoilla. Niin juu, ja kyllä ”Passi ja Hammasharja” on edelleen muistissa. Itse asiassa tuli muutaman kerran vilahdettuakin ko. ohjelmassa.
Joo, näin on; risteilymarkkinat ovat alati muuttuvat täällä lähivesilläkin. Muistoja on kyseieiseltä laivalta niin Helsinki-Tallinna -risteilyiltä kuin Turun linjaltakin.