Maailman parhaimmistoon kuuluva lentokenttä, kiitorata, seitsemän nuorta muotisuunnittelijaa eri maista sekä alkukesän lämmin ilta. Voiko tästä syntyä jotain?
Voisi hyvinkin. Ja syntyikin. Eilen Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestettiin jo ennakkoon paljon huomiota herättänyt muotinäytös otsikolla ”Matchmade in HEL: The Runway”. Tapahtumaa voinee jo tässä vaiheessa sanoa jymymenestykseksi – ei vähiten siitä syystä, että ainutlaatuisen ympäristön kruunasi upea kesäilta, jossa kiitoradan yllä matalalta paistanut ilta-aurinko loi maagisen valaistuksen catwalkille.
https://youtu.be/5hzwUDQEzuc
Hyvännäköinen kokonaisuus, josta ei voi kun nostaa hattua ja peukkua, eikö?
Muotinäytös oli jatko-osa vuonna 2014 järjestetylle skeittitapahtumalle, jossa ”Matchmade in HEL”-otsikon alla lentoasemalle kokoontui Arto Saaren kutsumana joukko skeittaajia eri puolilta maailmaa näyttämään parhaat temppunsa ainutlaatuisessa ympäristössä. Tästä ainutlaatuista tapahtumasta tehtyä videota ja sen eri markkinaversioita sekä videokutsua on katsottu jo yli 350.000 kertaa.
”Matchmade in HEL” on Finavian ja Finnairin yhteistyössä luoma konsepti, jonka tavoitteena on ollut erilaisella otteella tuoda esiin Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan ja Kaukoidän välisen lentoliikenteen vaihtokenttänä (jossa sujuvan arjen lisäksi uskalletaan tehdä myös asioita hieman eri tavalla). Mielestäni tässä ollaan onnistuttu hyvin.
Yhteistä #matchmadeinhel -tapahtumille on ollut muutama asia:
- Hyvin rakennettu konsepti ja draaman kaari; kaikki lähtee hyvästä ideasta, jossa on lisäksi osattu rakentaa jatkumo pidemmälle ajalle.
- Rohkeus; ilman heittäytymistä tällaiset kokonaisuudet eivät toteudu!
- Viraalisuus; toki tärkeä elementti, mutta pitää muistaa myös maksetun median rooli kokonaisuudessa
- Kansainvälisyys; kaikki tehot ja hyödyt irti tästä esim. kansainvälisen muotisuunnittelijaryhmän kautta
- Yhteistyö; yhdessä on helpompi tehdä hyviä juttuja kuin yksin. Finnairilla jo ennestään myös kokemusta designin yhdistämisestä omaan brändiin (uudet Airbus 350XWB-koneet sekä Unikko-kuosit koneessa), joten sikäli tämä tapahtuma sopii hyvin linjaan.
Rahassa on melko mahdotonta tarkkaan mitatat tämän projektin tuottoja, mutta toki aina voi mitata viestin leviämistä eri some-kanavissa ja videoiden katselukertoja. Ennen kaikkea on kuitenkin tärkeä muistaa tämäntyyppisten tempausten arvo brändinrakennuksen kannalta pitkällä jänteellä. Imagollisesti Matchmade in HEL-tempaukset ovat selkeästi nostaneet lentoasemamme profiilia ja tuoneet runsaasti huomiota sekä Finnairille, Helsinki-Vantaan lentokentälle että Suomellekin.
Tällaista rohkeutta ja uutta luovuutta Suomi tarvitsee ja tästä voi olla suomalaisena ylpeä! Ja hei, Finnair ja Finavia: nostitte taas rimaa hieman korkeammalle – mitä seuraavaksi nähdään, joka ylittää tämän?