Silja Line julkisti tänään tarkemmat tiedot Silja Serenaden tammikuussa toteutettavista uudistuksista. Silja Serenade telakoidaan tammikuussa 2014 (6.1.-15.2.2014), jolloin laivan sisustusta ja palvelutarjontaa tullaan uudistamaan perinpohjaisesti. Uudesta ilmeestä vastaa lontoolainen konsulttitoimisto L.E.K. Consultingin yhdessä Harrison Fraserin sekä suomalaisten arkkitehtien Heikki Mattilan ja Marjut Nousiaisen kanssa.
Vaikkakin Silja Serenade ja sisaralus Symphony ovat edelleen aluksina ainutlaatuisia Itämerellä Promenade-kävelykatujensa kanssa, alusten ikä kieltämättä jo painaa hieman (ovathan alukset liikennöineet jo vuodesta 1990/91), ja tämä näkyy väistämättä myös alusten sisätilojen ilmeessa. Uudistuksia ja muutostöitähn on tehty ennenkin, mutta nämä ovat olleet enemmänkin kosmeettisia, eikä näiden yhteydessä olla muutettu tilojen perusilmettä (esim. kattopaneelit ja peilipinnat Maxime-ravintolassa, jotka henkivät auttamatta viime vuosituhannen sisutustrendejä).
Viking Gracen nostattama design-aalto merellä on varmastikin antanut lisäpontta nyt edessä olevalle hankkeelle. Gracehan herätti designillaan paljon huomiota niin mediassa kuin matkustajienkin kesken. Osasyy huomioon on kuitenkin myös ollut se tosiseikka, että Viking Grace oli pitkästä aikaa täysin uusi alus Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Saman huomion herättäminen nyt käsillä olevien uudistusten kautta Silja Serenadella saattaa olla haasteellista, mutta pidetään peukkuja, että lopputulos on hyvä ja saa ansaitsemansa huomion.
Risteilykokemus itsessään kun ei ole ydinasioiden osalta muuttunut pitkään aikaan (eikä varmaan tule sitä tekemäänkään), joten ihmisten mielenkiinto laivamatkailua kohtaan pitää ylläpitä ja herätellä uusin keinoin. Ulkoiset puitteet ovat yksi keino, joskin tässä uskallan sanoa , että suomalaiset ovat jo tottuneita niin korkeaan tasoon puitteiden osalta, että on vaikeaa enää tuoda paljon uutta ja yllättävää, joka soveltuisi meidän ilmastoon ja lyhyempään risteilemiseen. Toinen asia jossa voi kuitenkin aina parantaa on henkilökohtainen palvelu: sen suhteen voi aina pyrkiä parempaan ja siinä onnistumalla voi erottua edukseen. Etenkin juuri henkilökohtaisuus on trendi, jonka uskon tulevaisuudessa korostuvan entisestään.
Alla Silja Linen esittelyvideo Silja Serenaden uudistuksista.