Suomen matkailuvuosi 2014

by Alex | Matkoillablogi.fi

Näin vuoden vaihduttua on mielestäni aina paikallaan pysähtyä hetkeksi summaamaan paitsi mitä blogissa on tapahtunut myös mitä kaikkea matkailun maailmassa on tapahtunut Suomessa kuluneen vuoden aikana. Vuosi 2014 toi sekin nimittäin mukanaan paljon kaikenlaista matkailualalla…

Matkailun yhteydessä on melko luonnollista tarkastella vuoden tapahtumia eri liikennemuotojen kautta; aloitetaan tällä kertaa maaliikenteestä.
Suomessa nähtiin yhä kiristyvä kilpailu bussiliikenteen alalla Onnibusin tuotua parikymmentä upouutta, punaista kaksikerrosautoa liikenteeseen samalla kun reittiverkosto laajeni (ja laajenee edelleen). Tämä haastaa niin perinteiset linja-autoliikennöitsijät kuin myös VR’n. Kuluttajien kannalta edulliset hinnat ovat tietenkin tervetulleita, ja matkailuala kokonaisuutena hyötyy mielestäni halvempien hintojen aiheuttamasta vilkkaammasta liikkumisesta.
Valitettavasti bussimatkailu (sanan perinteisessä, kiertomatkamerkityksessä) ei kuitenkaan näyttäisi elpymisen merkkejä, varmaankin osittain Suomen maantieteellisestä sijainnista johtuen (lue: Manner-Eurooppaan on pitkä matka täältä meiltä). Sääli, sillä linja-autossa on tunnetusti tunnelmaa…

Siirrytäänpä sitten vesille, eli Itämeren aalloille varustamoiden maailmaan. Tiukka kilpailu varustamoiden välillä jatkui, eikä yhä korkealla pysytellyt öljynhinta tai horisontissa siintänyt, vuodenvaihteessa voimaan astunut tiukentunut rikkidirektiivi tätä helpottanut. Rikkipesureita ei juurikaan ole tiedossa laivoille, joten nähtäväksi jää missä määrin kalliimman polttoaineen käyttö tulee näkymään risteilyhinnoissa vuoden 2015 aikana.
Kovassa kilpailussa Kristina Cruises-varustamo, joka oli hakeutunut yrityssaneeraukseen jo syksyllä 2013, myi Kristina Katarina-aluksensa alkuvuodesta 2014. Varmaankin monen kanta-asiakkaan iloksi toiminta on kuitenkin jatkunut ja yhtiö on nyt keskittynyt myymään risteilyjä niin lähivesille kuin kaukomaillakin muiden aluksilla.
Punaisten laivojen johdossa oli keväällä tuulista, kun toimitusjohtaja Mikael Backman sai yllättäen lähteä. Syksyllä muutokset johdossa jatkuivat, kun Suomen uudeksi markkinointijohtajaksi Finnlinesilta siirtyi Kaj ”Tico” Takolander. Kesäkaudella 2014 Helsinki-Tukholma-linjan alukset tekivät Helsingin päässä nopean, edestakaisin päivävuoron Tallinnaan joka varmaankin osaltaan auttoi varustamoa kasvattamaan kesän matkustajamääriä. Säännöllisesti mediassa esiintyneisiin kysymyksiin Viking Gracen mahdollisesta sisaraluksesta on ainakin toistaiseksi vastattu kielteisesti; mielenkiinnolla jäädään odottamaan milloin kuulemme seuraavan kerran uutisia uudesta aluksesta. Nyt kun Turun telakan tulevaisuuskin näyttää Meyer-telakan muodostumisen myötä valoisammalta uutisia voi ehkä jälleen toivoa jossain vaiheessa.
Valkoisilla laivoilla tapahtui Helsingin linjalla kun Silja Serenade uudistettiin keväällä ja Silja Symphony syksyllä. Loppukesästä kerrottiin myös, että hylje hymyilee jatkossa (tai jälleen, miten sen ottaa…). Silja Europa teki viimeisen Tallinnan risteilynsä elokuun alussa, mikä jälkeen alus siirtyi Australiaan asuntolaivaksi kaasunporauskentälle. Vaikkakin alus on vain vuokrattu pitkäaikaisella sopimuksella oma arvioni on, ettei tätä alusta enää meidän vesillä nähdä. Tilalle Helsinki-Tallinna -reitille siirtyi Tallinkin uusin alus Baltic Queen. Elokuussa mediassa liikkui huhuja Galaxyn poistumisesta Turku-Tukholma -linjalta; itse näen tämän melko epätodennäköisenä etenkin sen jälkeen kun rahtia reitillä kuljettanut SeaWind siirtyy tammikuun alussa Vuosaari – Tallinna -reitille. Joulukuussa kuultiin taas pitkästä aikaa ilo-uutisia, kun Tallink kertoi uudesta laivatilauksesta. 212 metriä pitkä ropax-alus on tulossa Tallinnan liikenteeseen, vielä tosin ei ole paljastettu tarkempia yksityiskohtia siitä.
Suomalaisessa haastaja-varustamossa, Eckerö Linessa Taru Keronen palasi takaisin toimitusjohtajaksi helmikuussa, ja syksyllä varustamon Finlandia-laivalla fanikatsomossa koettiin suuria tunteita ”Vain elämää”-lähetyksien yhteydessä. Ahvenanmaalainen haastaja onnistui myös viime vuoden aikana kasvattamaan matkustajamääräänsä peräti 21%, yhteensä 1.380.000 matkustajaan. Finlandia lähtee muuten kohta telakalle muutostöitä varten ja palaa liikenteeseen jälleen tammikuun lopulla.
Finnlines-varustamo rupesi Naantali-Kapellskär -reitilla poikkeamaan Ahvenanmaalla, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan saavuttanut riittävää kannattavuutta, sillä päivävuoron käynnit Långnäsin satamassa karsittiin elokuussa.

Kansainvälisessä ilmailussa vuotta 2014 varjostivat synkät uutiset Malaysianin ja Air Asian lento-onnettomuuksista. Tähän surullisempaan osastoon kuului myös, että viime vuonna kunnioitettiin myös kahta surullista vuosipäivää: Estonian haaksirikosta tuli kuluneeksi 20 vuotta, ja Tsunamista 10 vuotta.
Kotimaassa Finnair taisteli edelleenkin kannattavuushaasteiden kanssa ja jatkoi edelleen säästöjen hakemista, jotta turvattaisiin tulevaisuuden lentokonteinvestoinnit. Suomessa kävi myös viime kesänä esittäytymässä uusi Airbus A350XWB-laajarunkokone, jonka Finnair ottaa ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä käyttöön tänä vuonna. Venäjän pakotteet ja vastapakotteet, joilla uhattiin (Siperian ylilentojen rajoittaminen) tulivat vuoden aikana myös tummina pilvinä Finnairin taivaalle. Onneksi nämä näyttäisivät ainakin tällä hetkellä siirtyneet pois, sillä Finnair olisi Siperian ylilentojen rajoittamisesta varmaankin yksi eniten kärsivistä eurooppalaisista lentoyhtiöistä.
Toinen kotimainen lentoyhtiömme, Flybe ilmoitti ensin uudesta värityksestä ja melko pian sen jälkeen epävarmasta tulevaisuudestaan: Finnairin ja Flybe Nordicin yhteistyö on katkolla, ja tällä hetkellä ei ole tietoa missä muodossa Flyben toiminta tulee jatkumaan, kenen omistuksessa ja minkä nimen alla. Toivotaan parasta.
Uudella kotimaisella lentoyhtiöllä, Snowbirdillä oli edelleenkin alkuvaikeuksia; lokakuun alusta lennettiiin kuuden viikon ajan Malagaan kahdesti viikossa, mutta tämän jälkeen lennot keskeytettiin ja ovat tauolla ainakin vielä tammikuun. Tällä hetkellä haetaan uutta alkua, joten toivotaan, että Snowbird saa pidemmällä aikavälillä siipiensä alle ilmaa; kilpailu on aina tervetullutta!

Suomi sai edelleenkin maana vuonna 2014 paljon huomiota kansainvälisesti. Etenkin VisitFinlandin, Helsingin Matkailun ja Matkamessujen ensimmäistä kertaa järjestämä NBE (Nordic Blogger’s Experience poiki paljon julkisuutta ja näkyvyyttä Suomelle kansainvälisten bloggaajien kautta. Vuoden 2015 ohjelman oli suuri: Hakemuksia tuli 270, josta mukaan valittiin 46 kansainvälistä bloggaaja. Tästä voi syystäkin olla suomalaisena ylpeä.
Muutenkin Suomi tuntuu tällä hetkellä olevan melko ”hot”, siitä osoituksena hyvät sijoitukset useissa eri kansainvälisissä listauksissa: Helsinki rankattiin 9. sijalle Condé Nasti Travelerin ”Top 15 places to go in 2015”-listalla, 8. sijalle World Travel Guiden ”Top 12 places to go in 2015”-listalla sekä valittiin UNESCO’n designkaupunkien joukkoon.
Innovatiivista ja nykyaikaista Suomikuvaa kirkastettiin myös Finavian ja Finnairin yhteisellä ”Match made in HEL”-projektilla, VisitFinland puolestaan onnistui houkuttelemaan 2,5 miljoonaa ihmistä luomaan itselleen Finngeneratorilla suomalaisen nimen. Myönteinen uutuus matkaoppaiden digitaalisessa maailmassa oli myös uusi matkaopaspalvelu Create Trips joka lähti maailmanvalloitukeen viime vuonna.

Taloudellinen taantuma tuntui myös matkailualalla ulkomaisten matkailijoiden määrän laskuna (etenkin venäläiset matkailijat). Kansainvälisiä risteilyvieraita sen sijaan riitti Helsingissä kesäkaudella 2014: yhteensä 261 alusta (edellisvuonna 283 alusta) toi yhteensä 420.000 risteilymatkustajaa Helsinkiin (saman verran kuin 2013, joka kielii risteilijöiden yhä kasvavasta koosta). Itse pohdin tähän liittyen viime kesänä, josko meistä suomalaisista voisi tulla maailman auttavaisin kansa?
Taantuma näkyi myös suomalaisten lisääntyneenä varovaisuutena matkakohteiden valinnassa, silti kuulumme edelleenkin maailman matkailevimpien kansakuntien joukkoon.

Paljon mahtui siis kuten huomaatte matkailualan vuoteen 2014 – niin iloja kuin surujakin; toivokaamme, että uusi vuosi 2015 painottuisi enemmän positiivisten uutisten puolelle. Yksi näistä on ilman muuta Matka-messut nyt tammikuussa, joka on hyvä tilaisuus mitata alan pulssia ja nykytilaa. Itse odotan tätä Suomen matkailuelinkeinon tärkeintä foorumia taas innolla, sillä Matka-messuilla jos missään muistaa taas kuinka sekä tärkeää että hauskaa on välillä tavata myös ihan kasvotusten!

Matkailuvuosi 2014 jää taakse ja edessä odottavat uuden vuoden tapahtumat. Kuva: © Matkoilla-blogi

Matkailuvuosi 2014 jää taakse ja edessä odottavat uuden vuoden tapahtumat. Kuva: © Matkoilla-blogi

(Oma matkailuvuoteni 2014 ja Matkoilla-blogin vuosiyhteenveto löytyy erillisessä postauksessa tästä ja katsaus matkailuvuoteen 2013 löytyy puolestaan tästä.)

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet