Tallink Silja ilmoitti tänään tuovansa Baltic Princessin Turun linjalle nykyisin linjaa liikennöivän Silja Europan tilalle, joka puolestaan siirtyy Tallinnan liikenteeseen.

Tallink Silja laivojen mahdollisista reittimuutoksista on huhuttu jo pitkään, ja eri laiva-aiheisilla keskustelufoorumeilla on pohdittu eri siirtovaihtoehtoja. Tänään vahvistettu uutinen Baltic Princessin siirtymisestä Turun linjalle on mielenkiintoinen ”ensimmäinen vastaveto” Silja Linelta taistelussa markkinaosuuksista, joka kiristyy huomattavasti uuden Viking Gracen aloittaessa liikenteen tammikuussa.

Baltic Princess tarjoaa huomattavasti nuoremman laivan puitteet kuin Silja Europa (joka kieltämättä on vuonna 1993 valmistuneen jo melko iäkäs ja hieman kulunut), etenkin Baltic Princessin ravintolamaailman monipuolisuus on laivan plussa. Turun linjalla Silja Europan suurimpia vahvuuksia olivat isot maisemaikkunat 7. ja 8. kannella, joista maailman kaunein saaristo näyttäytyi kauneimmillaan – tähän Baltic Princess ei pysty vastaamaan (ja tästä on Tallinkin Romantika-sarjan laivoja usein myös kritisoitu). Myöskään myymälätilat eivät yllä ihan samaan kokoluokkaan ja Silja Euroopan ainutlaatuisen Moulin Rouge-teatterin vastinetta ei Baltic Princessiltä löydy. Tosin tämä valtava tila on tainnut olla Silja Euroopalla liikenteen alkutaipaleen show-produktioiden jälkeen olla vähemmällä käytöllä; ehkä Moulin Rougekin puhkeaa uuteen kukoistukseen Tallinnan reitillä?

Varustamon kannalta ymmärrän laivanvaihdon: näin saadaan ”uutta” Turun linjalle ja samalla myös samanlaiset laivat reitille, joka helpottaa myyntiä. Mielenkiintoinen kysymys on kuitenkin, josko ”uusvanhan” laivan tuominen Turun linjalle on Siljalta riittävä vastaveto Viking Gracelle. Uutuuden viehätystä laivanvaihto varmaankin tuo myös valkoiseen laivastoon (ja Turun linjan asiakaskunta ja ”myyntialue” eroaa myös jonkin verran Tallinnan reitistä), mutta miten pitkälle tämä kantaa.

Jännityksellä jäämme odottamaan kevään taistelua markkinaosuuksista – paras kilpailija voittakoon!

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä...

7 kommenttia

Mika 09/11/2012 - 11:38 am

Kumma kun kaikki tuntuvat luulevan että yksi laiva tuo Viking Linelle niin paljon lisää markkinaosuuksia, eiköhän Siljan hyvä palvelu ole se mitä ihmiset haluavat, Viking Linen palveluhenkilökuntahan on tunnetusti huonoa, ja karkoittaa asiakkaat pois, maa organisaatio tekee paljon töitä mainostaakseen, että saa laivalle porukkaa, ja sitten huono palveluhenkiökunta tekee kaikkensa päin vastoin. Myöskin laivoista, Silja Europa on maailman kolmanneksi suurin matkustaja-autolautta Color Linen kävelykatujen jälkeen, ja on aivan eri luokkaa kun Baltic Princess, Ensinnäkin kansia on 2 kpl enemmän, ja hytit ovat tasokkaampia ( sviitissä sauna sekä poreamme ), ym. aulahissit, joita Tallink ei rakennuttanut. Kaikki 2000 luvulla rakennetut laivat, paitsi Birka Paradise ovat säästölaivoja, niin myös Viking Grace.. siinä ei ole mitään uutta, ja tuskin se palvelu Viking Linellä paranee, Ahvenanmaalainen Ruotsalainen ylimielisyys vain lisääntyy…. ja osingot myös, vaikka yhtiö on tappiolla. niin osinkoa pitää jakaa…

Vastaa
alex 11/11/2012 - 12:38 pm

Hyvä palveluahan kaikki haluavat, ja sitä kyllä mielestäni saa sekä punaisilta että valkoisilta laivoilta. Tosin henkilökuntaa on moneen lähtöön, ja meille kaikille sattuu joskus eteen huonompiakin päiviä – niin muita palveltaessa kun asiakaankin roolissa. Vaikka palvelun kuuluisi aina olla tasalaatuista niin ikävä kyllä palvelualalla ”pehmeää puolta” on vaikeaa saada ehdottoman tasalaatuiseksi niin kauan kun ihmisiä on mukana palveluketjussa. Itse ainakin kannatan palvelua ennemmin kuin itsepalvelua – silläkin uhalla, että voi joskus saada huonoakin palvelua.

Laivojen kokoeroa ei käy kiistäminen kuten ei myöskään laivojen välisiä eroja; Silja Europa on viimeisiä laivoja, joita rakennettiin ”kultaisem kilpavarustelun” aikakaudella, jolle vanhanajan tax free-myynti loi edellytykset.

Viking Grace’sta olen eri mieltä; uusi laiva muuttaa aina kilpailutilannetta ja markkinaosuuksia. Laivassa on paljon uutta ajattelua ja innovointia ja se on myös ensimmäinen uusi laiva joka asetetaan suoraan Ruotsin liikenteeseen Silja Europan jälkeen – siis 20 vuoteen! Palvelun laatu jää katsottavaksi, itse ainakin uskon siihen että uusi laiva kummasti motivoi henkilökuntaa yrittämään parhaansa, myös palvelussa.

Vastaa
Velma 09/11/2012 - 5:39 pm

Nää laivamuutokset on jänniä, mutta en tiedä, että pitäisikö vaihdoksista olla iloinen vai surullinen. Toisaalta Europa on kiva, mutta en tiedä, että miten se toimii Tallinnan linjalla.

Vastaa
alex 11/11/2012 - 12:43 pm

Niinpä, nämähän ovat aina hieman toisaalta-toisaalta -juttuja…
Omasta mielestäni Silja Europa ei pääse loistamaan Tallinnan reitillä kaikkein parhaimmillaan ”maisema-ominaisuuksillaan”: Turku-Tukholma-reitillä on päässyt ihailemaan saaristoa isoista maisemaikkunoista, joista ei ole vastaavaa iloa Tallinnan liikenteessä. Suuri tuulipinta ja korkeus tekevät laivasta myös kovemmassa tuulessa Suomenlahdella ehkä vähemmän mukavan matkustajille? Tämä jää nähtäväksi.
Vastaavasti Baltic Princess ei ehkä ole ihan niin tuulelle herkkä ja vaikeasti navigoitava Ahvenanmaan satamissa.

Vastaa
Gabe 15/01/2013 - 3:33 pm

Ei muuten saa punavalkoisilla laivolla. Olein Gabriellalla joulukuussa 2011 ja minuun käytiin kiinni ja silmälasit menivät rikki ja tietenkin hain ns. järjestusmiehet paikalle, mutta he alkoivat melle hutamaan putkaan tai hyttiin. Sitten Ylen kuningaskuluttaja ohjelmassa vielä Viking Linen edustaja väitti, ettö tilanne oli sekava. Ei tilanne ollut mitään sekava vaan järjestysmihet eivät hallunneet ottaa tekijän tietoja ylös. Ettei vaan ollut henkilökuntaa?

Vastaa
risteilijä 21/01/2013 - 5:01 pm

Tiedä sitten, Princessillä ei saunaosastolla ole poreammetta ja saunaosasto on muutenkin ”veden alla” kannella 2, toisin kuin Europalla, jolla ne oli kannella 12. Princessin De Luxe hytti on myös n. 3 neliömetriä pienempi kuin Europan De Luxe. Saa nähdä miten laivanvaihto toimii. Menossa olen Princessille helmikuun alussa, ensimmäistä kertaa sillä laivalla. Europa on ollut ”kotilaivani” ainakin viimeiset 10 vuotta…..

Vastaa
alex 21/01/2013 - 9:24 pm

Laita kommentteja tulemaan kun olet käynyt risteilyllä Princessillä! Et ole kyllä varmaankaan ainoa, jolle Europa on ”kotilaiva” ; pääsepä onneksi edelleen kuitenkin Europalle käymään,joskin nyt eri reitillä.

Vastaa

Jätä kommentti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta käyttökokemuksesi paranisi. Oletamme, että tämä on sinulle OK. Jatka klikkaamalla "Hyväksy". Hyväksy

Evästeet