Viking Line esitteli pari viikkoa sitten Tukholman Haymarket-hotellissa uuden, Kiinassa rakennettavan laivan sisätilojen suunnittelijan; tehtävän sai tukholmalainen suunnittelutoimisto Koncept Stockholm. Pressitilaisuuden pitopaikka oli harkittu, sillä Koncept-toimisto on suunnitellut myös Haymarket-hotellin sisustuksen – minun mielestäni varsin onnistuneesti.
Haymarket-referenssi nostaa ainakin minun ennakko-odotukset korkealle. Sisustuksen merkitys on Itämeren liikenteen laivoissa korostunut viime aikoina, siitä hyvänä todisteena niin Viking Grace, Tallinkin Megastar että Silja Europan uudistukset.
Uuden laivan ulkokuvat (jotka vielä tässä vaiheessa ovat yleensä lähinnä suuntaa antavia) antavat ymmärtää, että laivalla tullaan näkemään paljon isoja ikkunapintoja etenkin ylemmillä kansilla. Ehkäpä tällä laivalla myös jokin isolla lasikatolla varustettu tila? Aurinkokannen osalta voisi toivoa, että se sijaitsee perällä tässäkin laivassa – Gracellahan on toteutettu varsin onnistunut ratkaisu, jossa viihtyisällä ja tuulelta suojassa olevalla kannella on hyvä ihailla merimaisemia.
Pääkuvana oleva havainnekuva ravintolasta vahvistaa, että isoilla ikkunapinnoilla pyritään tuomaan upeat saaristomaisemat mahdollisimman isoon osaan matkustuskokemusta. Haymarketin esittelytilaisuuden jälkeen julkaistiin vain muutamia pressikuvia – toivottavasti rakennustöiden edetessä paljastetaan lisää yksityiskohtia ja tunnelmakuvia. Julkaistuista kuvista voi kuitenkin vetää johtopäätökset, että valo ja avaruus tulevat olemaan uudessa laivassa hallitsevia piirteitä.
Uusi laiva tulee liikennöimään iltalähtöä Tukholmasta ja on näin ollen suunnattu ensi kädessä Ruotsin markkinoille. Ruotsalaiset makumieltymykset ja trendit näkynevät näin aluksen sisustusratkaisuissa ja palvelukonsepteissa vahvasti.
Mitä elementtejä voisi sitten odottaa tuotavan alukselle esim. niinikään Ruotsin markkinoille suunnatulta Cinderellalta? Esim. Bottega Prosecco Bar on varsin tyylikkään näköinen kokonaisuus joka voisi toimia, mutta myös useampi pienempi, tietyn teeman ympärille keskittyvä baari olisi tervetullut lisä risteilykokemukseen. Vaikkapa hämyisä klubityyppinen whiskybaari, aito ”suljettu” brittipubi artesaanioluilla (suljetulla tarkoitan tässä rajattua tilaa vastakohtana viime aikojen suuntaukseen pikemminkin avartaa tiloja ja kaataa seiniä) sekä pelkästään cocktaileihin keskittyvä rauhallinen baari Gabriellan Living Roomin tyyliin. Vai olisiko jo aika tuoda kansainvälisiltä risteilijöiltä uusia tuulia kuten robottibaari?
Oma henkilökohtainen toiveeni on, että pitkästä aikaa nähtäisiin ”oikea”, laivan ylimmällä kannella sijaitseva skybaari josta voisi ihailla aavaa merimaisemaa pianistin viihdyttäessä. Omat ehdottomat suosikkini skybaarien joukossa olivat Finnjetin skybaari ja Silja Festivalin monikäyttöinen Panorama Bar – yksi tällainen kiitos!
Yökerhossa (jonka veikkaisin olevan tälläkin kertaa kaksikerroksinen) povaan, että nähdään jonkinlainen lounge-osa, johon voi varata oman ”drinkkipöydän” Cinderellan tyyliin.
Ruokaravintoloiden kohdalla ei varmaankaan luovuta toimivista buffet- ja a la Carte-konsepteista, mutta niiden rinnalla nähtäneen uudellakin aluksella erikoisravintoloita. Yksi niistä saattaisi olle popup-tyyppinen, vuodenaikojen mukaan teemansa vaihtava ravintola. Maistelumenuita tarjoava ravintola No Name- ja Plate-ravintoloiden viitoittamalla tiellä on Turun linjan aikataulusta johtuen mielestäni kysymysmerkki. Ennemmin uskon, että laivalla nähdään terveysruokatrendeihin nojaava erikoisravintola.
Terveys- ja hyvintointitrendeihin liittyen spa-osastoa tullaan varmaankiin laajentamaan, etenkin ruotsalaista kohderyhmää ajatellen. Ehkäpä tällä kertaa saadaan jo spa-osastolta käynti ulkokannella sijaitsevaan porealtaaseen. Ja mikä sopisi upeammin kauniiden saaristomaisemien ihailuun kuin Itämeren ensimmäinen infinity pool?
Kesäaikaan spa-osastosta erillään oleva uima-allas aurinkokannella olisi melko viileä juttu kesäpäivän vietossa. Tosin meidän leveysasteilla tämä saattaa olla nimenomaan sitä, joten toteutuessaan aurinkokannen uimta-allas pitäisi toteuttaa avattavalla lasikatolla.
Hyttien kohdalla voi pohtia, josko niiden kohdalla nähdään jotain uutta – ehkäpä isommat ikkunat kauttaaltaan kaikissa ikkunahyteissä? Sisustus noudattaa useimmiten vallalla olevia tyylisuuntauksia ja tällä hetkellä vallalla oleva Skandinaavinen tyyli vaaleine pintoineen ja puuviilupintoineen lienee melko todennäköinen. Uudet innovaatiomahdollisuudet löytynevät lähinnä tekniikan puolella: oman mielentilan ja maun mukaan säädettävissä oleva (led-)valaistus? Sisähyteissä virtuaalinen näköalaseinä? Nähtäväksi jää nähdäänkö tällä aluksella parvekeratkaisuja – niitä kun ei Viking Linelle rakennetuilla aluksilla koskaan ole toteutettu.
Perinteisestä kahvilasta voisin melko varmasti povailla loungemaista tilaa, jossa yhdistetään monipuolisen kahvilan palvelut”viihtymisolohuoneeseen”, joka sopii niin työntekoon, kavereiden kanssa hengailuun kuin koko perheen oleskeluun.
Uudessa laivassa on myös teknisellä puolella paljon innovaatioita. Viking Gracen aloittaman LNG-aikakauden tekniikkaa tullaan (tietenkin) näkemään, mutta uutena tekniikkana alukseen tuodaan myös tuulivoimaa hyödyntävät roottoripurjeet isommassa mittakaavassa sekä aluksen ohjattavuutta parantavat Azipod-potkurit. Ehkäpä nyt olisi myös aika esim. johonkin lounge-tilaan luoda interaktiivinen elämysmaailma, jossa voisi perehtyä tarkemmin aluksen ympäristöystävälliseen tekniikkaan sekä herkän Itämeren ekosysteemiin. Viking Line kun on panostanut edelläkävijyyteen ympäristöasioissa (ja myös aktiivisesti tukenut ympäristönsuojelua) tämä voisi olla luonnollinen seuraava askel joka varmaankin mielenkiintoisesti toteutettuna kiinnostaisi tulevaisuuden matkustajia.
Tässäpä omia mietteitä Viking Linen uuden aluksen tulevista ratkaisuista – osa realistisia, osa ehkä utopistisia. Kaikki toteutettavat ratkaisut kun kuitenkin nojaavat viime kädessä kannattavuuslaskelmiin ja siihen, että toimisivat monelle, varsin erilaisellekin kohderyhmälle.
Mitkä yllä oleviata uusista ratkaisuista sinä luulet että laivassa tullaan näkemään? Mitä muita voisi ajatella tulevan uuteen laivaan?