Julkisuudessa on viime aikoina puhuttu uudesta, mahdollisesta risteilyreitistä Turusta Tallinnaan. Laivaksi tälle reitille on esitetty meille suomalaisille tuttua laivaa, ex-Silja Operaa, ex-Sally Albatrossia, joka nykyisellä nimellä Louis Cristal purjehtii nykyään Kreikan vesillä. Sunnitelmissa on alustavasti kolme lähtöä viikossa Turusta ja mikäli kaikki suunnitelmat onistuvat liikenne olisi tarkoitus aloittaa jo alkuvuodesta.
Hankkeen takana on turkulainen liikemies Johnny Sid, joka tunnetaan myös miehenä, joka yritti synnyttää kansanliikkeen & kansalalsikeräysken Finnjetin pelastamiseksi. Ikävä kyllä tämä projekti ajautui sananmukaisesti hiekalle, ja yksi Itämeren matkustajalaivaliikenteen ikoneista ja uranuurtajista romutettiin Alangissa, Intiassa.
Uuden Turku-Tallinna -risteilyreiin suunnitelma on kunninahimoinen, etenkin koska kaikki aikaisemmat suunnitelmat risteilyliikenteestä Turusta etelänaapuriin ovat jäänet piirrustuspöydälle: Helsingistä lähtevät Viron laivat ovat suhteellisen lähellä Turkua (vajaan kahden tunnin ajomatkan päässä) ja lähtöjä niin tiheästi, että suora reitti Turusta kilpailisi todella ”kovassa sarjassa”. Myös tammikuussa Turku-Tukholma -reitillä aloittava Viking Grace tulee ilman muuta houkuttelemaan risteilykansaa tutustumaan uuteen laivaan; vanhan laivan (Louis Cristal jota on suunniteltu uudelle risteilylinjalle Tallinnaan) on vaikea kilpailla uutuuttaan kiiltävän super-risteilijän kanssa.
Turusta on aikaisemmin yritetty risteilyliikennettä 1980-luvun lopulla Delfin Cruises’in 300-hengen laivoilla, tosin tämä jäi kannattamattomana melko lyhyeksi yritykseksi. Louis Cristalin 1200 matkustajapaikan täyttäminen kolme kertaa viikossa ensi kevään kilpailutilanteessa Turun risteilymarkkinoilla tuntuu itseltä melko uhkarohkealta hankkeelta, mutta rohkeutta ja ennakkoluulottomuuttahan on aina vaadittu yrittäjiltä. Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan miten hanke edistyy!
2 kommenttia
Toivottavasti Turku-Tallinna -laivareitti onnistuu. Se helpottaisi monen matkustamista. Tallinkille reitti olisi tietysti riski/mahdollisuus uusiin asiakkaisiin.
Pidetään peukkuja reitin onnistumisen puolesta mikäli se toteutuu. Kilpailu on aina hyväksi mutta samalla raadollista; loppujen lopuksi markkinat määrävät kula menestyy ja kuka ei. TallinkSiljaa on jossain spekulaatioissa mainittu mahdollisen uuden reitin operaattorina myynnin ja satamapalveluiden osalta, tosin käsittääkseni ei kuitenkaan itse liikenteen ja laivan operaattorina.