Hotellin valinta uuteen kohteeseen lähdettäessä ei aina ole helppoa, ja vähintäänkin se vaatii hieman aikaa paneutumiseen. Aikaa surffailuun & hotellivaihtoehtojen kartoitukseen kuluu helposti (liian) paljon, etenkin jos haussa on ”täydellinen hotelli” (kuten meikäläisellä tuppaa usein olemaan; ”täydellisiä” on sitten tietenkin monenlaisia…). Onneksi eri hotellivarausmoottorit tarjoavat nykyään melko hyviä verkkopalveluita ja iPad-applikaatioita joista on helppo selata vaihtoehtoja, lajitella eri kriteerien mukaan ja myös luoda omia suosikkilistojaan. Itse käytin New Yorkin matkaamme suunnitellessamme pääasiallisesti Hotels.com ja Booking.com-sivustoja.
Muiden matkustajien arviot hotellin valinnan tukena
Esikarsinnan jälkeen käännyin hyvän ystäväni puoleen: Uskollinen ystäväni Tripadvisor on jo monta kertaa osoittautunut varsin päteväksi ja luotettavaksi neuvonantajaksi mitä hotellivalintoihin tulee ja niin tälläkin kertaa. Pari asiaa kannattaa kuitenkin huomioida Tripadvisoria luettaessa:
- Arvioiden määrä
Mitä suurempi määrä arvosteluja, sitä luotettavampi arvosana on tilastollisesti. Suurissa arviointimäärissä hajontaakin tulee yleensä enemmän arvioissa, mutta mikäli arvioita on yhteensä 439 kpl ei 10 kpl arviota ”erittäin huono” kaada maailmaa. Maailma kun on mielipiteitä täynnä. - Arvioijan kotimaa
Kannattaa katsoa mistä arvioijat ovat kotoisin, etenkin negatiivisten arvioiden kohdalla. Kannattaa myös yrittää miettiä negatiivisia arvioita arvioijan kulttuuritaustaa vastaan; vaikuttaako tämä odotuksiin? - Arvioijan ikä & matkustusrooli
Samantyyppisten matkustajien (ikä, matkaseurueen koko) kanssa arvomaailma & odotukset ovat yleensä samankaltaiset. Myös matkustajan rooli vaikuttaa arvosteluun: Liikematkustaja arvostaa yleensä hieman eri asioita kuin lomamatkailija.
New Yorkin hotellithan ovat kauttaaltaan melko hinnakkaita, mutta muutama kriteeri hotellille oli asetettuna (nämä kriteerit eivät puolestaan tehneet valinnasta täysin helppoa):
- Hotellin sijainnin pitää olla hyvä
- Hotellin pitää olla siisti (ei merkintöjä Bedbugregistry.com -sivustolla) ja laadukas; luksusta on, että hotelli ”tuntuu omalta” ja olo on siellä kotoinen.
- Koska hinnat ovat kauttaaltaan korkeita ja rahaa palaa kuitenkin paljon hotelliin, kannattaa tehdä se pieni lisäpanostus jotta saa hyvän hotellin.
Tarpeeksi suuren ”harkintalistan” ollessa kasassa ei enää puutu kun yksi asia: Hotellin valinta ja lopullisen päätöksen tekeminen. Mikä voi joskus olla yllättävänkin vaikeaa. Valinnan vaikeutta ja angstia voi joskus helpottaa, mikäli valitsee hotellin, jonka voi maksaa vasta paikan päällä, hotellissa ja jonka voi perua kuluitta vielä lähempänä saapumispäivää (ylensä viimeistään 24 h ennen saapumista). Näin on joskus helpompi painaa sitä ”Varaa”-nappia – onhan silloin itsellä aina takaportti, että voi vaihtaa hotellin ennen matkaa, mikäli kuitenkin löytyisi parempi vaihtoehto/tarjous/sijainti…
Uudentyypiset hakukoneet auttamassa hotellin valintaa ja löytämistä
Viime aikoina on tullut runsaasti uusia hakukoneita ja apuvälineitä, jotka ”ajattelevat asioita toisin”. Yksin näistä on Hipmunk, johon tutustuin pari kuukautta sitten; varsin mielenkiintoinen tuttavuus, käykääpähän katsomassa!
PS. Matkan jälkeenhän pitää muistaa ”kiittää” muita Tripadvisor-yhteisön jäseniä omalla, rehellisellä arviolla. Näin järjestelmä toimii ja kaikki hyötyvät siitä!