Aivan aluksi: Hyvää Ystävänpäivää kaikille!
Laivaliikenteessä tuntuu tällä hetkellä tapahtuvan melko paljon, ja kaikista varustamoista on viime aikoina kuulunut monentyyppisiä uutisia.
Eckerö Linen toimitusjohtaja vaihtuu
Tämän vikon alussa julkistettiin uutinen, että Taru Keronen palaa takaisin Eckerö Linen ruoriin, toimitusjohtajaksi. Edellisviikolla olinkin ihmetellyt taustoja, kun yhtäkkiä ilmoitettiin että edellinen toimitusjohtaja jättää tehtävänsä – etenkin kun varustamon kehitys Tallinnan liikenteessä on ollut Finlandia-aluksen tulon myötä ollut myönteinen (osuutta on varmaankin ollut aikataulujen kehityksellä, joista viimeisimpänä muutoksena tänä vuonna siirryttiin kahteen edestakaiseen matkaan päivässä). Matkailualalla tuntuu edelleenkin olevan niin, että ”piiri pieni pyörii”, eli pitkälti samat ihmiset siirtyvät eri yritysten välillä.
Vikingin kesäsuunnitelmat Tallinnan liikenteessä
Punakylkinen varustamo ilmoitti puolestaan alkuvuodesta, että Helsinki-Tukholma -linjan laivat rupeavat ensi kesänä Helsingin päässä käymään Tallinnassa päivän aikana. Näin avautuu uusia mahdollisuuksia ruotsalaisille jatkaa matkaa Tallinnaan, mutta ennen kaikkea tämä tuo Viking Linelle kaivattua lisäkapasiteettia Tallinnan reittiliikenteesseen. Viking XPRS ’n täyttöaste kun on jo sen verran korkealla, ettei pelkästään sen varassa pystytä juurikaan ottamaan lisää markkinaosuuksia.
Viking Line on aikaisemminkin kokeillut ”kolmiolinjaa” Tukholma-Helsinki-Tallinna 1990-luvulla, jolloin kokeilu kuitenkin lopetettiin melko pian. Peukut pystyyn uudelle yritykselle!
Silja Festival siirtyy kaukaisemmille vesille
Omasta nuoruudesta tutusta Silja Festivalista kantautui toissa viikolla uutinen, että alus on vuokrattu asuntolaivaksi Kanadan länsirannikolle. Itse luen uutisen hieman surullisena, sillä todennäköisyys, että alus palaisi takaisin meidän vesille tämän jälkeen lienee melko pieni. Alukseen liittyy itselläni paljon muistoja nuoruudestani: ensinnäkin alus edusti uutta laivasukupolvea kun se tuli vuonna 1986 liikenteeseen (siloin tosin nimellä Wellamo, vuotta vanhemman sisaraluksensa Svea’n kanssa). Muistan, että etenkin ykköskannella sijaitseva disko sekä kahdeksannen kannen keulabaari isolla näköalaikkunalla tekivät siihen aikaan vaikutuksen. Wellam / Silja Festival oli myös alus, jolla matkustin paljon 80- ja 90-luvuilla, joten siitäkin syystä aluksella on minulle aivan erityinen, nostalginen paikka sydämessäni.
Vuosien saatossa paitsi nimi myös ulkonäkö on muuttunut useampaankin kertaan kuten reitit ja varustamotkin. Aluksen ulkomuodon muutosta voi katsella tästä.
Silja Serenade palaa uudistettuna liikenteeseen
Silja Serenaden kuuden viikon telakointi on nyt saatu päätökseen, ja alus lähtee Helsingistä aikataulunmukaiseen liikenteeseen huomenna 15.2. Jännityksellä odotan, että pääsen katsomaan lopputulosta – kuuden viikon aikana kun etenkin aluksen kuutoskansi on ilmeisesti kokenut melkoisen muodonmuutoksen. Alla oleva havainnevideo näyttää myös suuntaa haetulle ilmeelle – mielestäni näyttä sekä valoisalta että raikkaalta.